افسردگی مردان نشانه هایی متفاوت دارد/ این علائم را بشناسید دعوای تان نمی شود

خط سلامت: افسردگی در مردان معمولا به دنبال برخی از تغییرات زندگی مانند: طلاق و جدایی اتفاق می افتد.

افسردگی مردان نشانه هایی متفاوت دارد/ این علائم را بشناسید دعوای تان نمی شود

افسردگی در مردان باعث می شود آن ها به شدت گوشه گیر شوند و با کسی در مورد اوضاع و احوال خود صحبت نکنند.

به گزارش خط سلامت از آنجاکه مردان اغلب هنگام تجربه علایم افسردگی، احساسات خود را بادیگران به اشتراک نمی گذارند کمک رسانی به آن ها دشوار است.

افسردگی در مردان و زنان

افسردگی در مردان و زنان تفاوت چندانی ندارد. برخی علائم افسردگی در مردها شایعتر است. این علایم شامل:

بی قراری

عصبانیت ناگهانی

عدم کنترل بر رفتار

انجام دادن کارهای خطرناک

خشونت ورزی. همچنین مردان بیشتر اقدام به خودکشی می کنند.

افسردگی و مصرف الکل

تعداد مردانی که افسردگی آن ها تشخیص داده می شود کمتر از زنان است، ولی مردان بیشتر از زنان، الکل و مواد مخدر مصرف می کنند. شاید این به معنای این است که مردان به جای صحبت کردن با دیگران، از الکل و مواد مخدر برای مقابله با افسردگی استفاده می کنند.

عوامل مرتبط با افسردگی در مردان

برخی عوامل مرتبط با افسردگی در مردان عبارت است از:

ارتباطات خانوادگی

هرگونه آشفتگی دررابطه زناشوئی و ارتباطات نزدیک با دیگران می تواند منجر به افسردگی شود

طلاق

یکی از علت های عمده افسردگی در مردان طلاق و جدایی است. در مردانی که طلاق می گیرند افسردگی شایعتر و شدیدتر است. علت این امر اختلال در روابط خانوادگی، عدم تماس با فرزندان، سکنی گزیدن در محل دیگر و یا مشکلات اقتصادی است.

بارداری همسر و تولد نوزادان

یکی دیگر از مواردی که وقوع افسردگی در مردان را افزایش می دهد، تولد نوزاد است. امروزه مشخص شده است از هر١٠ پدریک نفر پس از تولد فرزند٬ دچار افسردگی می شود. این مسئله تعجب برانگیز نیست، چون حتی اتفاقات خوب در زندگی هم می تواند باعث افسردگی شود. بچه دار شدن بیش از هر واقعه دیگر، زندگی را تغییر می دهد. پس از تولد فرزند ممکن است احساس کنید همسرتان شما را طرد می کند چون او دیگر علاقه ای به ارتباط جنسی ندارد. این موضوع امری معمول است که مادران پس از زایمان برای چند ماهی تمایل به ارتباط جنسی ندارند چون احساس خستگی می کنند.

بیکاری

دومین علت شایع افسردگی در مردان پس از مشکلات در ارتباطات با دیگران٬ بیکاری است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که از هر هفت نفر مردی که شغلشان را از دست می دهند یک نفر پس از شش ماه دچار افسردگی می شود.کار شما ممکن است مهمترین عاملی باشد که به شما احساس خوبی در زندگی  می دهد. اگر شما کارتان را از دست دهید٬ بدنبال آن ممکن است چیزهای مهم دیگری را هم از دست بدهید مانند ماشین اداره. برای بعضی مردان مشکل است که در خانه بمانند و از فرزندانشان مراقبت کنند و همسرشان نان آور خانه باشد.شما ممکن است احسا س کنید  که هیچ آینده ای ندارید خصو صآ اگر مدتی طول بکشد تا کار جدید پیدا کنید وهمچنین افسردگی می تواند پیدا کردن کار جدید را سخت تر کند

باز نشستگی

باز نشستگی حتی در موعد مقرر می تواند ناخوشایند و یکی از علل اصلی افسردگی در مردان باشد. اگرچه استرس در زندگی کمتر می شود ولی شما ممکن است احساس کنید که دیگر نمی توانید مفید واقع شوید و آرزوی روزهای کاری و روابط با همکاران در دوران قبل از بازنشستگی را داشته باشید

کاهش افسردگی در مردان

اکثر مردانی که ازافسردگی رنج می برند از دیگران کمک نمی گیرند از این جهت که افسردگی را نشانه ضعف و یا ناتوانی میدانند.اما  افسردگی، ناشی از تغییرات شیمیایی در مغز است و ربطی به ضعف و یا ناتوانی ندارد. اگر به نیازهای این افراد توجه شود کمک  گرفتن از دیگران برایشان راحت تر می شود. مثلآ مردان افسرده بیشتر در مورد علائم جسمی خود صحبت می کنند تا علائم روحی. این امر ممکن است باعث شود که پزشکان کمتر افسردگی در مردان را تشخیص دهند. اگر فرد افسرده همسر دارد، همسرش باید بطور کامل در جریان اوضاع روانی او قرار بگیرد. سه راه برای کاهش افسردگی در مردان عبارت است از:

صحبت کردن با دیگران

افسردگی در مردان منجر به گوشه گیری و انزواطلبی آن ها می شود. آگاهی با این نشانه کمک می کند فردی که از علایم افسردگی رنج می برد سعی کند با دیگران صحبت کند و اگر نتوانست افکار و احساسات خود را روی کاغذ بیاورد.

تغذیه مناسب 

تغذیه مناسب به کاهش افسردگی در مردان  کمک می کند. در حالت افسردگی افراد سریع وزن از دست می دهند و بدن با کاهش ویتامین مواجه می شود و یا با خوردن غذاهای نامناسب چاقی ناخواسته ایجاد می شود. خوردن غذای متعادل با مقدار زیادی میوه و سبزیجات به پیشگیری از تشدید علایم افسردگی کمک می کند.

پرهیز از مصرف الکل و داروهای مخدر

مردان با نوشیدن الکل برای مدت کوتاهی احساس خوبی پیدا می کنند ولی در دراز مدت الکل، افسردگی در مردان را شدیدتر می کند. این امر در مورد داروهای مخدر خصوصأ  آمفتامین٬ کوکائین و اکستازی هم صادق است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان