هیجانات منفی با کاهش میل جنسی در میانسالی زنان + راهکارهای روانشناس بالینی

خط سلامـت: زنان میانسال معمولا در سنین 40 سالگی تا اوایل 50 سالگی، بحران میانسالی را تجربه می کنند. بحران میانسالی با تغییرات جسمانی و روانی فراوانی همراه است.

هیجانات منفی با کاهش میل جنسی در میانسالی زنان + راهکارهای روانشناس بالینی

میانسالی زنان، علایم بحران میانسالی را در سن 60 سالگی تجربه می کنند. به گزارش خط سلامت بحران میانسالی در زنان با هیجانات منفی مانند: اضطراب بالا و احساس افسردگی همراه است.

زنان میانسال و بحران میانسالی

میانسالی زنان ، مطابق آنچه پژوهش ها نشان داده است بحران میانسالی را به یک تجربه نمی کنند. برای برخی از زنان، میانسالی دوره ای بسیار دشوار و فرساینده است، در حالی که برخی دیگر از بحران میانسالی به راحتی عبور می کنند. رویدادهای زندگی نقش مهمی در تشدید علایم بحران میانسالی ایفا می کند.

علائم بحرانی میانسالی

برخی علایم بحران میانسالی عبارت است از:

افزایش یا کاهش وزن شدید

بحران میانسالی معمولا علائم مشابهی با افسردگی دارد که تغییر وزن یکی از همان علائم است. کاهش یا افزایش وزن یکی از همین عناصر است که نشان می دهد فرد دچار بحران میانسالی شده است و البته که بعضی از تغییرات کاملا طبیعی هستند اما گاهی اوقات همین تغییرات وزنی تا حدی شدید می شود که فرد نیاز به مراجعه به پزشک را پیدا می کند.

بی تفاوتی

بی احساسی و بی تفاوتی در افرادی که با بحران میانسالی دست و پنجه نرم می کنند، به طور وسیعی مشاهده می شود. برای کاهش عوارض منفی ناشی از بحران میانسالی افراد لازم است برای خود هدف تعیین کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنند.

درد جسمانی

مشکلات ذهنی و روحی روانی تا حد زیادی روی مشکلات جسمی تاثیرگزار است که بحران عاطفی هم از این قاعده مستثنی نیست که مشکلات گوارشی و سر درد یکی از علامت های جسمی است که می تواند به دلیل مشکلات روحی روانی در فرد ایجاد شود . بسیاری از افراد درگیر با بحران میانسالی دچار مشکلاتی مثل میگرن نیز می شوند.

تمرکز بر خود

یکی از علائم تجربه بحران میانسالی این است که افراد مدام به تجزیه تحلیل رفتار خود می پردازند و مدام فکر می کنند کار یا رفتاری را اشتباه انجام داده اند و به همین دلیل به شدت در حال ارزیابی خودشان هستند و البته گاهی اوقات این علامت باعث می شود که افراد به اصلاح رفتارهای اشتباه خود بپردازند اما زیاده روی در آن باعث آسیب و حساسیت بیش از حد به فرد می شود.

اتخاذ تصمیم های خطرناک

تجزیه تحلیل افراطی و وسواس گونه رفتارها حین تجربه بحران میانسالی، باعث می شود فرد به نتایج نادرستی دست یابد و به دنبال آن تصمیمات نادرستی بگیرد.

کاهش توانایی ذهنی

شاید این جمله را زیاد از افراد مخصوصا خانم ها شنیده باشید: احساس می کنم دارم دیوونه می شم. نمی توانم چیزی را به یاد بیاورم و اصلا چرا به این اتاق آمدم ؟ از هر چیزی عصبانی می شم.

این جمللات معمولا در افراد مبتلا به بحران میانسالی بیش از بقیه به گوش می خورد و این افراد تا جایی نا تعادلی در اعصاب و روان پیدا می کنند که کم کم به این فکر می کنند که در حال از دست دادن توانایی ذهنی خود هستند و دیگر امیدی به عملکرد ذهن آن ها نیست.

اختلال در خواب شب

اگر جزء افرادی هستید که شب ها خوابتان نمی برد و مدام در جای خود غلط می زنید، احتمالا هورمون های شما دچار ناتعادلی و بهم ریختگی شده است ، خانم ها در این شرایط معمولا با نامنظمی در قاعدگی نیز مواجه می شوند و سطح هورمون تستوترون و استروژن در آن ها جابجا می شود که بهم ریختگی هورمون ها در خانم ها نیز یکی از علائم بحران میانسالی است.

ناامیدی نسبت به آینده

یکی از جالب ترین چیزها در مورد بحران میانسالی این است که افراد خوش بینی خود را تا حد زیادی نسبت به آینده از دست می دهند و آن ها دید خوبی به آینده ندارند و نمی توانند ذهن خود را به سمت اتفاقات مثبت متمرکز کنند و البته که این موضوع کاملا طبیعی است که افراد در سنین جوانی خوش بین تر هستند و این را می توان نشانه شادابی و سلامت کامل آن ها دانست.

کلافگی مداوم

کلافگی و احساس خستگی یکی از نشانه های بحران میانسالی است . معمولا افراد در سنین نوجوانی نیز این احساس را تجربه می کنند که ممکن است در بحران میانسالی نیز دوباره برای آن ها تکرار شود. این کلافگی باعث می شود که افراد کارهای عجیب و غریب و خلاف عرف معمول انجام دهند ، مثلا ممکن است که بر خلاف عادت همیشگی به یکباره به برنامه های آموزش آشپزی علاقمند شوند و ناگهان از آن دست بکشند که در واقع نوعی سردرگمی به آن ها دست می دهد.

حس از دست دادن

از دست دادن امید و آرزو ، ایده و خواسته یکی دیگر از نشانه های بحران میانسالی است که باعث نا امیدی شدید در افراد می شود که در این حالت ترس شدید به افراد غلبه می کند و در نتیجه انگیزه و تلاش خود را از دست می دهند.

نگرانی در مورد ظاهر

افراد حین تجربه بحران میانسالی به شدت اعتماد بنفس خود را از لحاظ ظاهری از دست می دهند و به خاطر صورت خود خجالت زده هستند. برخی افراد برای اجتناب از احساسات منفی ناشی از افزایش سن به انجام جراحی های زیبایی افراطی رو می آورند.

بی توجهی کامل نسبت به ظاهر

گاهی اوقات نیز افراد در بحران میانسالی از آن ور بوم می افتند و به طور کامل توجه خود را نسبت به ظاهر از دست می دهند. آن ها هیچ گونه اقدامی را برای زیبایی و یا مرتب کردن خود انجام نمی دهند و انگار که هیچ امیدی به خوب شدن ظاهر خود ندارند که این مورد نیز یکی دیگر از نشانه های شبیه به افسردگی می باشد.

کاهش میل جنسی

کاهش ترشح هورمون های جنسی و به هم خوردن تعادل آن ها باعث کاهش میل جنسی می شود. این مسئله را از طریق مراجعه به روانشناس بالینی قابل درمان است.

دغدغه خاطر با گذشته

افراد در بحران میانسالی مدام به گذشته فکر می کنند. آن ها این تفکر را دارند که تمام روزهای خوب و شاد آن ها از بین رفته است و دیگر راهی یا علتی برای شادی کردن وجود ندارد.

علت بحران میانسالی

علل بحران میانسالی معمولا در سه حوزه خلاصه می شود:

علت جسمانی

خانم ها در دوران قاعدگی با بهم ریختن هورمون ها و مشکلاتی در پی آن مواجه می شوند که بهم خوردن تعادل و میزان پروژسترون و استروژن در ان ها می تواند خواب، خلق وخو، روحیه و میزان انرژی شان را کاهش دهد و در نتیجه باعث مشکلاتی مثل کمبود هیجان، اضطراب ، افزایش وزن و دیگر علائم بحران میانسالی می شود.

علت هیجانی- روانی

زمانی که به سن میانسالی می رسید ، ممکن است که با مشکلاتی مثل ضربه روحی روانی سخت مواجه شوید . مرگ یکی از اعضای خانواده، تغییر در شناخت هویتی، مشکل روحی یا جسمی ، احساس کمبود ، احساس پوچی از چیزهایی است که باعث به وجود آمدن بحران میانسالی و علائم آن در فرد می شود.

علت اجتماعی

یکی دیگر از علت ها این است که در هر جامعه ای توجه به خانم های جوان بیش از خانم های میانسال است و در نتیجه خانم ها با رسیدن به این سن کم کم توجه افراد زیادی را در جامعه از دست می دهند که همین امر باعث پا گذاشتن به بحران میانسالی می شود.

چگونه با بحران میانسالی مقابله کنیم؟

برخی روش هایی که به مقابله با بحران میانسالی در زنان میانسال کمک می کند عبارت است از:

مراجعه به روانشناس بالینی

مراجعه به روانشناس بالینی به فرد کمک می کند علایم ناشی از بحران میانسالی را مدیریت کند.

صحبت کردن با دوستان

مطالعات نشان می دهد عبور از بحران میانسالی زمانی راحت تر است که دور خودتان را با دوستان خود احاطه کنید که با این کار احساس شادابی بیشتر و بهتری خواهید داشت.

وقت گذرانی در طبیعت

مطالعات نشان می دهد وقت گذراندن در طبیعت، حتی برای چند دقیقه، برای کاهش علایم ناشی از بحران میانسالی بسیار مفید است و روحیه را بازیابی می کند

درمان های خانگی

خبر خوب اینجاست که برای بحران میانسالی نیز می توان درمان های خانگی و موثری را در پیش گرفت. مصرف میوه ها و سبزیجات با هر رنگ و پروتئین می تواند به بدن شما کمک کند که راحت تر با این شرایط کنار بیایید، مثلا مکمل های ملاتونین و منیزیم به فرد کمک می کند که خواب شبانه راحت تری داشته باشد و اضطراب خود را کاهش دهد.

نوشتن دستاوردها

زمانی که دستاورد ها و موفقیت های خود را روی کاغذ پیاده کنید، بیش از قبل قدر آن ها را می دانید و به توانایی های خود پی می برید و در نتیجه احساس مفید بودن بیشتری می کنید و عبور از بحران میانسالی برایتان تسهیل می شود.

پذیرش بحران

زمانی که افراد این بحران میانسالی و تغییر سن و روحیه خود را به عنوان امری طبیعی در زندگی بپذیرند، راحت تر با مشکلات آن کنار خواهند آمد.

ورزش کردن

ورزش کردن تا حد زیادی بر روحیه تاثیر گزار است. مخصوصا اگر برای ورزش خود هدف مشخصی معین کرده باشید. انجام ورزش هایی مثل یوگا و مدیتیشن  منجر به افزایش آرامش هنگام تجربه بحران میانسالی می شود.

بحران میانسالی چقدر طول می کشد؟

اگر هیچ اقدامی جهت درمان آن انجام ندهید ، ممکن است 2 تا 3 سال طول بکشد . شاید افراد ناخواسته و بدون آگاهی به شما پیشنهاداتی را بدهند که باعث شدت گرفتن مشکل شما شود ، پس حتما با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا مدت دوره آن را به حداقل برسانید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان