تکنیک های علمی بهبود دادن خواب بیش فعال ها

خط سلامت: بیش فعالی در کودکان اختلال شایعی است. اغلب کودکان مبتلا به بیش فعالی در فعالیت های عادی روزمره دچار مشکل می شوند. بیش فعالی در پسران شایع تر است.

تکنیک های علمی بهبود دادن خواب بیش فعال ها

 کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی در برخی فعالیت های عادی دچار مشکل می شوند. یکی از این موارد مشکل در خواب است که در این کودکان شیوع زیادی دارد.

به گزارش خط سلامت تحقیقات نشان می دهد 70 درصد از کودکان مبتلا به بیش فعالی با برخی از مشکلات خواب مواجه هستند. آنها در به خواب رفتن مشکل دارند، یا به طور کلی در مقابل خواب مقاومت می کنند. اما اقداماتی وجود دارد که برای کمک به کودک مبتلا به بیش فعالی در خواب بهتر در شب انجام می دهند.

پزشکان مطمئن نیستند چه چیزی باعث مشکلات خواب در کودکان مبتلا به بیش فعالی می شود. این مسائل مربوط به رفتار یا به دلیل شرایط پزشکی است که خواب خوب را مختل می کند.

دلایل مشکل در خواب کودکان بیش فعال

محرک هایی که بیش فعالی را درمان می کنند

 مشکلات رفتاری رایج در بیش فعالی

سیگنال ها در مغز

کاهش تولید ملاتونین، هورمونی که به خواب کمک می کند

مشکل خواب در کودکان مبتلا به بیش فعالی به اشکال مختلف رخ می دهد، از جمله:

مقاومت قبل از خواب: در به رختخواب رفتن مشکل دارند، یا کودک بارها و بارها از اتاقش بیرون می آید.

اضطراب قبل از خواب: نگرانی های شبانه مانند تنها ماندن یا تاریکی در زمان خواب استرس زا است.

بی خوابی: این زمانی است که کودک بخوابد. آنها زود از خواب بیدار می شوند. بی خوابی در نوجوانان مبتلا به بیش فعالی بیشتر از کودکان کوچکتر ظاهر می شود.

خواب تاخیری: گاهی اوقات یک کودک مبتلا به بیش فعالی چرخه خواب و بیداری دارد که به گونه ای تغییر می کند که در زمان خواب معمولی خواب آلود نیست. آنها تا پاسی از شب بیدار هستند و تا صبح دیر وقت می خوابند. مشاهده این حالت در نوجوانان معمول تر است.

روال خواب خاص: کودک برای به خواب رفتن به یک اسباب بازی یا فعالیت خاص نیاز دارد، مانند تماشای تلویزیون یا نشستن والدین در اتاقش.

در حالی که بسیاری از این مسائل در دوران کودکی رایج است، اغلب در کودکان مبتلا به بیش فعالی رخ می دهد. کودکان مبتلا به بیش فعالی در معرض خطر بیشتری برای برخی اختلالات خواب هستند، از جمله:

آپنه خواب و خروپف: هر دوی این مشکلات ناشی از مشکل تنفس در هنگام خواب است. آپنه خواب زمانی اتفاق می‌افتد که گلو در طول خواب بسته می‌ شود و برای مدت کوتاهی تنفس متوقف می‌ شود و خواب را مختل می‌ کند.

سندرم پای بیقرار: این وضعیت باعث ناراحتی پاهای کودک می شود. برای تسکین این احساس، اغلب پاهای خود را در هنگام به خواب رفتن یا هنگام خواب حرکت می دهند.

نارکولپسی: نارکولپسی اختلالی است که باعث می شود در طول روز احساس خواب آلودگی کنند و به طور ناگهانی به خواب بروند. مطالعات نشان می دهد در افرادی که بیش فعالی دارند نسبت به افرادی که ندارند شایع تر است.

تاثیر خواب در کودکان بیش فعال

دانستن اینکه کدام الگوهای رفتاری در کودکان مبتلا به بیش فعالی ناشی از کمبود خواب است، دشوار است. نداشتن خواب کافی برخی از علائم بیش فعالی را بدتر می کند، مانند:

بیش فعالی

بی توجهی

مشکل در پردازش اطلاعات

افسردگی

اضطراب

BMI بالاتر (اندازه گیری چربی بدن)

به طور کلی، نداشتن خواب کافی کیفیت زندگی کودکان را کاهش می دهد. مانند:

مشکل در عملکرد در طول روز: کمبود خواب تمرکز را سخت می کند، کودکان مبتلا به بیش فعالی اغلب با آن دست و پنجه نرم می کنند.

تحریک پذیری و بی قراری: زمانی که به اندازه کافی نمی خوابند، بدخلق، خسته و مشکلات رفتاری معمول است.

احتمال بیشتر افسردگی و اضطراب در والدین: اگر از کودک مبتلا به بیش فعالی که با خواب مشکل دارد مراقبت می کنند، به احتمال زیاد با مشکلات سلامت روان و استرس مواجه خواهند شد.

کمک به خواب کودکان بیش فعال

یک روال را رعایت کنند. در فعالیت هایی که کودک در یک یا دو ساعت قبل از خواب انجام می دهد ثابت قدم باشند. سعی کنند موارد مشابه را رعایت کنند: حمام، لباس خواب، مسواک زدن، کتاب، موسیقی آرام، چراغ‌ های خاموش، و ... .

صفحه نمایش ها را خاموش کنند حداقل 30 دقیقه قبل از خواب، وسایل الکترونیکی را خاموش کنند. این شامل تلویزیون، گوشی های هوشمند، بازی های ویدیویی و رایانه می شود. آنها را به سمت فعالیت های آرامش بخش تر مانند کتاب، حمام، یا موسیقی آرام راهنمایی کنند.

کافئین را محدود کنند. نوشیدنی های حاوی کافئین مانند نوشابه، چای و نوشیدنی های حاوی قهوه را به خصوص در نیمه دوم روز محدود کنند. یا کافئین را به طور کامل حذف کنند.

نویز سفید را امتحان کنند. صدای ملایم و مداوم از دستگاه صدای سفید به از بین بردن حواس پرتی کمک می کند و کودک را آرام می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان