میانسال ها باهوش تر از بقیه هستند/ علل علمی را بدانید

خط سلامت: بحران میانسالی در بازه سنی 40 تا65 سالگی اتفاق می افتد. برای برخی افراد بحران میانسالی تجربه ای سخت است که طی آن فرد بعضی علایم افسردگی را تجربه می کند.

میانسال ها باهوش تر از بقیه هستند/ علل علمی را بدانید

بحران میانسالی یکی از موضوعات مورد توجه در دوران میانسالی است.

به گزارش خط سلامت پژوهش ها نشان داده است همه افراد، بحران میانسالی را به یک شکل پشت سر نمی گذارند.

 بحران میانسالی و تفاوت های جنسیتی

بحران میانسالی مردان را در اوایل ۴۰ تا ۵۰ سالگی و زنان را اواخر ۵۰ یا ۶۰ دستخوش تغییر می کند. برای برخی افراد، بحران میانسالی دوران سختی به شمار می رود؛ برای مثال پدر و مادری که فرزندانشان مستقل شده اند، احتمال دارد در دوران میانسالی به  سندرم آشیانه خالی مبتلا شوند.

چگونه از بحران میانسالی لذت ببریم؟

 افراد میانسال به جای پیش گرفتن افسردگی و غرق شدن در بحران میانسالی، می توانند از تجربه ای که سالیان گذشته در زندگی کسب کرده اند استفاده کنند، ‌ برای این منظور نیاز است که مردان و زنان تا پیش از ورود به دوره میانسالی حتما از هوش و استعداد خود بهره برده و با مهارت آموزی، سبک زندگی خود را دگرگون کنند.

انواع هوش در میانسالی

هوش در دوره میانسالی به دو شکل هوش سیال و هوش متبلور تقسیم می‌شود.

 هوش سیال که بیشتر به مهارت‌های پردازش اطلاعات، سرعت تحلیل محرک‌های دیداری و شنیداری و حافظه وابسته است و تا ۲۰ سالگی افزایش یافته و پس از آن افت تدریجی پیدا می‌کند. در واقع هوش سیال، بهره‌ی هوشی فرد است که به طور ژنتیک به او رسیده و کمتر تحت تاثیر یادگیری و فرهنگ است.

هوش متبلور که به ظرفیت و توانایی یادگیری و افزایش دانش مربوط می‌شود تا سنین پیری مدام درحال افزایش است و شامل مهارت‌هایی قضاوت درست، آداب اجتماعی، آگاهی و تجربه زندگی است. بنابراین افراد میانسال، برخلاف تصور تا حدود ۶۰ سالگی همچنان توانایی دانش ‌و مهارت‌آموزی را دارند؛ این امر به افراد میانسال کمک می کند، بحران میانسالی را با کمترین آسیب پشت سر بگذارند.

بالندگی و رشد در دوره میانسالی

بحران میانسالی تنها بخشی از دوره میانسالی است. دوره میانسالی دوره‌ اوج عملکرد در برخی توانایی‌های عقلانی پیچیده است و برخلاف تصور عموم، افراد در این دوره از لحاظ عقلانی نه تنها در سراشیبی و پیری بلکه در اوج بهار زندگی و بالندگی به سر خواهند برد.

تغییرات ناشی از دوران میانسالی

علاوه بر بحران میانسالی، برخی تغییرات دیگر در بعد فیزیولوژیکی در دوره میانسالی اتفاق می افتد.

متداول‌ترین تغییرات فیزیولوژیکی در دوره میانسالی را شامل: کاهش کارکرد قلب، کلیه‌ها، ترشح کمتر آنزیم‌ها، ضعف دیافراگم، رشد غده‌ پروستات در مردان و یائسگی در زنان برشمرد. بعضی از این تغییرات ناشی از افزایش سن و بعضی دیگر ناشی از سبک زندگی است، هر اندازه فرد در دوران جوانی، تحرک بیشتری داشته باشد، احساس نیرومندی و نشاط او در میانسالی افزایش یافته و هر اندازه کم‌ تحرک‌تر باشد، احتمال بروز مشکلات و ناراحتی‌های جسمی از جمله حملات قلبی، بیشتر می‌شود.

حمله‌ قلبی در افراد میانسال از جمله شدیدترین مشکلات جسمانی است که به‌ دنبال آن، جریان خون در منطقه‌ای از قلب متوقف می‌شود و معمولا علت آن، وجود لخته‌ خون در یک یا چند شریان کرونری پر از رسوب است.

آنژین صدری

علاوه بر تغییرات روانی ناشی از بحران میانسالی، آنژین صدری که نشانه‌اش دردی شدید و مبهم در قفسه‌ی سینه است، افراد میانسال را تهدید می کند. آنژین صدری بیانگر محرومیت قلب از اکسیژن است. برای افراد میانسال کنترل استرس، در پیشگیری از بروز مشکلات قلبی، تاثیر بسیار دارد؛ زیرا هورمونی که در مواقع استرس، در خون ترشح می‌شود، به مرور زمان، دیواره‌ رگ‌ها را ضخیم کرده و باعث تشکیل لخته‌ خون می‌شود.

پوکی استخوان

پوکی استخوان بیشتر در میان زنان شایع است؛ چراکه کاهش استروژن ناشی از یائسگی، ‌از جمله عوامل ابتلا به پوکی استخوان است. سایر عواملی که فرد را حین تجربه بحران میانسالی، در معرض خطر پوکی استخوان قرار می دهد، عبارت است از:  کمبود کلسیم، عدم فعالیت بدنی، لاغری مفرط و کوچکی جثه، وراثت، مصرف سیگار، قلیان، الکل و کافئین.

کاهش اثرات بحران میانسالی 

افرادی که عمر خود را صرف رسیدن به آرزوها می کنند کمتر از سایرین به بحران میانسالی دچار می‌شوند و پا به‌ سن گذاشتن برای این دسته راحت‌تر است. اما افرادی که ناگهان متوجه می‌شوند سن‌شان بالا رفته، زمان‌ گذشته و هنوز آن‌ طور که می‌خواستند برای رسیدن رؤیاهای خود کاری نکرده‌اند،  این موضوع می‌تواند برای این عده ناراحتی و پشیمانی زیادی به بار آورد. بحران میانسالی می‌تواند به شکل‌های خفیف یا خطرناک بروز کند و بر سلامتی، رفاه و وضعیت مالی افراد تأثیرگذارد. اگر افراد نشانه‌های این بحران را بشناسند و به محض بروز این علائم، کاری انجام دهند، می‌توانند از آن جان سالم به دربرند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان