تا پیش دبستانی چگونه به دنیای بچه ها وارد شوید؟ / ورود ممنوع ها را بشناسید

خط سلامت: رابطه مادر و کودک، در نخستین سال های تولد، کیفیت روابط بعدی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

تا پیش دبستانی چگونه به دنیای بچه ها وارد شوید؟ / ورود ممنوع ها را بشناسید

رابطه مادر و کودک در اولین سال های تولد، بر شکل گیری شخصیت سالم و متعادل فرد در بزرگسالی تاثیر دارد.

به گزارش خط سلامت آنچه سلامت روان کودک و توانایی او برای برقراری رابطه سالم را در آینده مشخص می کند، تا حدودی به رفتار مادر با کودک در سال های اولیه تولد بستگی دارد.

رابطه مادر و کودک در رشد

رابطه مادر و کودک تا حدودی تحت تاثیر سن کودک و ویژگی های رشدی او قرار دارد. در ادامه بازه های سنی متفاوتی که رابطه مادر و کودک را تحت تاثیر قرار می دهد، بررسی خواهیم کرد.

رفتار با کودک 4 ساله

وقتی کودک چهار ساله می‌گوید: «مامانم اینطور می‌گوید» مثل آن است که بزرگترین مرجع صلاحیت‌دار دستوری صادر کرده است و دیگر جای هیچ‌گونه بحث و گفتگویی نیست. وقتی در این سن در کودکستان، کودک به مربی خود می‌گوید: «مامانم گفته ساعت 9 باید شیرینی بخورم» بهترین دلیل را برای او آورده است. کودک برای هم‌بازی خود بزرگترین دلیل را می آورد وقتی به او می‌گوید: «مامانم می‌گوید شماها باید این کار را بکنید» بچه‌های دیگر هم ممکن است حرف او را قبول و به عنوان دلیل بپذیرند. نکته مهم در رابطه مادر و کودک، در این بازه سنی این است که کودک چهار ساله نسبتا بی ثبات است. ممکن است تصور کنید که اگر مادر تا این اندازه برای کودک صلاحیت و مرجعیت دارد، باید انتظار داشت کودک در کلیه موارد به حرف او گوش دهد، اما ابدا اینطور نیست.

در هر سنی ممکن است کودک بعضی اوقات مقاومت به خرج دهد ولی ورد زبان بچه چهار ساله، عباراتی است از قبیل: «نه ... نخواهم کرد» یا حتی: «مگر مجبورم کنی.» در بعضی از سنین کودک مقاومت به خرج می‌دهد، چون نمی‌خواهد کاری را که از او خواسته‌اند، انجام دهد. 

کودک 5 تا 6 ساله

پنج الی شش سالگی معمولا سن ورود به پیش دبستانی است. در پنج سالگی کودک مطیع و دوست داشتنی است. مادران در این بازه سنی، ضمن گزارش کیفیت رابطه مادر و کودک می‌گویند: کودکم در این سن مانند فرشته است. اما کودکانس در شش سالگی درست بر عکس می‌شوند.

کودک شش ساله نه تنها با مادرش رقابت می‌کند بلکه در برابر دستورهای او نیز مقاومت می‌نماید. در صورتی که کودک پنج ساله سعی دارد، فعالیت خود را همگام با مادر انجام دهد و از او الگو بگیرد؛ کودک شش ساله، دوست دارد همه تقصیر را به گردن مادر اندازد و برای هر چیز او را سرزنش کند. شش سالگی سن احساسات شدید و غالبا متضاد است.

کودک شش ساله در حالیکه مادر خود را سخت در آغوش دارد و می‌گوید: «تو را از هر کس در دنیا بیشتر دوست دارم» و مادر نیز از حرف کودکش خوشحال می‌شود، لحظه‌ای دیگر درست کاری مخالف سخن خود را انجام می‌دهد و می‌گوید: «مادر از تو بدم می‌آید» و مادر در این حالت ناراحت و افسرده می‌شود. در حالی که هیچ یک از دو حالت مادر منطقی نیست. زیرا کودک او در سنی است که احساساتی بوده و احساسش بر عقلش غلبه دارد. بنابراین سخن‌های او پایه و اساسی ندارد و مادر باید بداند، اطاعت نکردن کودک در این سن جسورانه‌ترین کاری است که کودک برای رسیدن به رشد انجام می‌دهد.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان