باید و نبایدهای غذایی برای کودکان بیش فعال/ دانشمندان لیست دادند

خط سلامت: کودک بیش فعال(ADHD)، طیف وسیعی از مشکلات رفتاری را بروز می دهد؛ به همین دلیل اطرافیان این کودکان، خصوصا پدر و مادر، زمان زیادی را صرف نگهداری و آموزش مهارت های مختلف به این کودکان می کنند.

باید و نبایدهای غذایی برای کودکان بیش فعال/ دانشمندان لیست دادند

کودک بیش فعال (ADHD)، علایمی نظیر: تمرکز پایین، برانگیختگی زیاد و مشکلات تحصیلی را تجربه می کند.

به گزارش خط سلامت پژوهش ها نشان داده است تغذیه در بیش فعالی (ADHD)، در کاهش علایم نقش مهمی ایفا می کند.

کودک بیش فعال(ADHD)  و رژیم غذایی

کودک بیش فعال(ADHD) لازم است از رژیم غذایی خاصی پیروی کند تا شدت و فراوانی علایمش تا حدودی کاهش پیدا کند. هیچ رژیم غذایی خاصی نمی تواند علایم بیش فعالی را بطور کامل برطرف کند؛ با این حال پژوهش ها نشان داده است مصرف مواد غذایی خاصی به کنترل برخی علایم  بیش فعالی کمک می کند.

 کاهش علائم کودک بیش فعال(ADHD)

پژوهش ها نشان داده است مصرف برخی موادغذایی خاص به بهبود کودکان بیش فعال(ADHD) کمک می کند؛ برخی از این مواد غذایی عبارت است از:

پروتئین

ثابت شده است تغذیه کودکان با انواع پروتئین های خاص، مانند پروتئین آب پنیر، به کاهش علائم بیش فعالی (ADHD ) کمک می کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که پروتئین آب پنیر از گاو است و ممکن است با علف کش ها یا آفت کش ها آلوده باشد، بهترین کار این است که به دنبال محصولات ارگانیک و علف خوار، پرورش یافته در مراتع باشید. یا می توانید از پروتئین گیاهی استفاده کنید.

به طور کلی پروتئین بهترین انتخاب متخصصین برای کودکان بیش فعال (ADHD) است. خوردن پروتئین بدن را قادر می سازد تا انتقال دهنده های عصبی مورد نیاز برای تمرکز، توجه و آرامش را بسازد. غذاهای غنی از پروتئین شامل: تخم مرغ، ماهی، مرغ، گوشت گاو بدون چربی، آجیل و لوبیا.

کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های پیچیده، که غذاهای غنی از کربوهیدرات در شکل طبیعی خود هستند، به ترشح سروتونین در مغز کمک می کنند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که خلق و خو را تنظیم می کند و به کودکان بیش فعال (ADHD) در جهت مدیریت رفتارشان کمک می کند. غذاهای حاوی  کربوهیدرات پیچیده شامل: سبزیجات ریشه دار (مانند سیب زمینی شیرین و چغندر) و غلات کامل (مانند برنج قهوه ای و کینوا) هستند.

 امگا3

مصرف امگا 3 به طور مستقیم با بهبود علائم بیش فعالی (ADHD) مرتبط است. اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامت مغز در همه افراد حیاتی است، اما کودکان بیش فعال (ADHD) سطح پایین تری از آن را در سیستم خود دارند. خوردن غذاهایی که سرشار از این اسید چرب هستند، تاثیر بسیار مثبتی بر علائم  بیش فعالی (ADHD) دارد.

غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، شامل: ماهی و غذاهای گیاهی مانند: دانه کتان، گردو، و سویا هستند.

از کدام غذاها باید اجتناب کرد؟

بهتر است کودکان بیش فعال (ADHD) از موادغذایی که در ادامه شرح می دهیم، اجتناب کنند:

کربوهیدرات های تصفیه شده و ساده

کربوهیدرات های تصفیه شده غذاهای فرآوری شده ای هستند که نسبت به شکل اصلی خود سالم تر هستند. شکر کربوهیدرات ساده‌ای است که برای کودکان بیش فعال (ADHD) چالش های فراوانی را ایجاد می کند و کودکانی که کمتر شکر می خورند، علائم کمتری نشان می‌دهند. سایر کربوهیدرات های تصفیه شده، مانند آرد سفید، بدن ما را وادار به تولید سروتونین می کند، اما فاقد فیبر مورد نیاز برای آزاد شدن آهسته و پیوسته آن است.

کربوهیدرات های تصفیه شده مواد اصلی در میان وعده های بسته بندی شده از چیپس گرفته تا کراکر و میان وعده های میوه ای هستند. به طور کلی افرادی که غذاهای فرآوری شده بیشتری می خورند بیشتر در معرض بیش فعالی (ADHD) هستند.

کافئین

مصرف کافئین منجر به افزایش علایم کودکان بیش فعال  (ADHD) می شود. علاوه بر اینکه مصرف کافئین به طور بالقوه برای کودکان مشکل ساز است، این ماده به طور قابل توجهی با داروهای بیش فعالی (ADHD) تداخل دارد؛ همچنین کافئین عوارض جانبی ناخواسته ای مانند: بی قراری و اضطراب ایجاد می کند.

افزودنی های مواد غذایی

نشان داده شده است رنگ های غذایی باعث بدتر شدن علائم کودکان بیش فعال (ADHD) می شود. رنگ های خوراکی قرمز و زرد اثرات منفی شناخته شده ای بر رفتار و خلق و خوی کودکان بیش فعال (ADHD) دارند. توصیه می شود والدین کودکان بیش فعال (ADHD) از مصرف هر گونه مواد غذایی حاوی مواد افزودنی پرهیز کنند. افزودنی های غذایی در غذاهای فرآوری شده یافت می شوند مانند: بنزوات سدیم.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان