تنها شما نیستید شنیدن این صدا یک پنجم مردم دنیا را کلافه می کند

خط سلامت: صدابیزاری یا میسوفونیا، اختلالی است که باعث واکنش های منفی شدید به صداهای خاص می شود و یکی از دلایل افزایش اضطراب است.

تنها شما نیستید شنیدن این صدا یک پنجم مردم دنیا را کلافه می کند

صدابیزاری یا میسوفونیا یک اختلال عصبی است که فرد با شنیدن بعضی صداهای خاص دچار احساسات منفی شدیدی مانند عصبانیت، گریختن، تنفر و انزجار می‌شود. این صداها می‌توانند آرام یا بلند باشند و معمولاً مربوط به صداهای دهانی، تنفسی یا تکراری هستند. 

به گزارش خط سلامت علت دقیق این اختلال هنوز روشن نیست اما عوامل ژنتیکی، محیطی و روانشناختی در بروز و شدت آن نقش دارند. درمان قطعی برای صدا بیزاری وجود ندارد، اما روش‌هایی مانند استفاده از گوش‌گیر، روان‌درمانی، مدیتیشن و ارتباط با خانواده و دوستان می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند.

صدابیزاری چرا ایجاد می شود؟ 

صدابیزاری یا میسوفونیا، ارتباط بین قشر شنوایی و نواحی کنترل حرکتی مغز را در افراد مبتلا به صدای بیزاری نشان می دهد.

محققان افراد مبتلا به بیزاری از صدا یا میسوفونیا و افراد بدون میسوفونیا را مورد مطالعه قرار دادند تا ببینند با وجود صداهای خاص در مغز چه اتفاقی می افتد. دانشمندان دریافتند بخش‌هایی از مغز که در ایجاد میسو‌فونیا مرتبط با جویدن نقش دارند، باعث ایجاد میسو‌فونیا می شود.

مروری بر صدابیزاری یا میسو‌فونیا

مؤسسه میسوفونیا گزارش می دهد تقریباً 20٪ از جمعیت دنیا به میسوفونیا مبتلا هستند. صدابیزاری یا میسوفونیا به عنوان شرایطی که در آن بیماران یک واکنش عاطفی منفی و بیزاری (مثلاً اضطراب، تحریک و آزار) نسبت به صداهای خاص را تجربه می کنند، تعریف می شود.

در حالی که احساس ناراحتی از صدای جویدن یکی از شناخته شده ترین محرک های میسوفونیا است صداهای دیگری نیز وجود دارند که باعث ایجاد اضطراب و میشوند.

هیچ درمانی برای صدابیزاری یا میسوفونیا وجود ندارد، اما برخی از اقدامات اثرات آن را کاهش می دهند مانند اجتناب از موقعیت هایی که می تواند باعث ایجاد آن شود. هدفون‌های حذف نویز واکنش به محرک‌های صدابیزاری یا میسوفونیا را کنترل می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان