بازی تقویت ذهن با کودکان مبتلا به اوتیسم+ تمرکز را افزایش دهید

خط سلامت: کودکان مبتلا به اوتیسم دارای اختلالاتی در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و رفتارهای تکراری هستند.

بازی تقویت ذهن با کودکان مبتلا به اوتیسم+ تمرکز را افزایش دهید

اوتیسم یک بیماری ژنتیکی است که در سه سالگی تشخیص داده می‌شود و درمان قطعی ندارد.

به گزارش خط سلامت اوتیسم  نوعی اختلال مغزی است که ارتباط کودک را با دنیای پیرامون تحت تاثیر قرار می‌دهد. این قبیل کودکان اغلب در مهارت‌های غیر کلامی مانند نگاه چشم در چشم، اشارات صورت و حالات بدن مشکل داشته و قادر به برقراری ارتباط دوستانه با همسن و سالان خود نیستند.

اوتیسم و کاهش تمرکز

علاوه بر این کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم تمرکز کمتری داشته و در صحبت کردن با دیگران دچار مشکل هستند. اگرچه هنوز علت اصلی این عارضه ناشناخته باقی مانده اما راهکارهای بسیاری وجود دارد که توانایی و مهارت‌های رشدی کودک را افزایش داده و ادامه‌ زندگی را برای او امکان پذیر می‌کند.

برای اغلب کودکان، بازی نه تنها جنبه‌ سرگرمی دارد، بلکه بسیاری از ابعاد رشدی کودک را پرورش داده و میزان دقت و تمرکز او را افزایش می‌دهد. فراگیری مهارت‌های زندگی در قالب برخی بازی‌ها این امکان را به کودک مبتلا به اوتیسم می‌دهد تا ارتباطات اجتماعی خود را گسترش داده و مهارت بیشتری برای ادامه‌ زندگی و بهبود مشکلات شناختی خود کسب کنند.

تمرین تمرکز

شناسایی تصاویر مختلف، کنار یکدیگر قرار دادن قطعات و جور کردن اشکال یکی از بازی‌هایی است که مفهوم پازل را به کودک فهمانده و تمرین تمرکز را به او می‌ آموزد.

ابتدا 16 چوب بستنی را به همراه ماژیک در رنگ‌های مختلف انتخاب کرده و سپس چوب ها را دو به دو کنار یکدیگر بچینید. اکنون روی هر جفت چوب طرح‌های مختلف با تنوع رنگی نقاشی کنید. دایره، مربع، گل، لوزی و بیضی اشکالی است که تشخیص آن برای کودکان امکان‌پذیر است.

سعی کنید از دو طرح برای هر چوب استفاده کنید به طوری که در قسمت بالای آن یک طرح و در قسمت پایین چوب طرح دیگری نقاشی شده باشد. پس از آنکه هر هشت جفت چوب را نقاشی کردید، اکنون آنها را از هم جدا کنید و از کودک خود بخواهید آنها را دو به دو جفت کند.

در حالی که کودک مشغول پیدا کردن نیمه اشکال است راجع به تصاویری که روی چوب نقاشی کرده‌اید توضیح دهید و به او کمک کنید تا پس از جور کردن اشکال بتوانند نام تصاویر را حدس بزند. سپس در رابطه با تفاوت تصویر نقاشی شده روی یک جفت چوب با تصاویر دیگر با فرزند خود به گفت وگو بنشینید. پرسش راجع به تعداد دایره، مربع یا لوزی هایی که او توانسته بیابد به شناخت تفاوت بین تصاویر نیز کمک می کند.

کنار هم قرار دادن تطابق تصویر روی چوب بستنی در این بازی و یافتن نیمه‌ گمشده‌ هر چوب  توانایی ذهنی کودکان مبتلا به اوتیسم را افزایش داده و میزان پردازش فکر و قدرت حافظه‌ آنان را بهبود می بخشد.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان