کاهش استرس با شیوه ای که اصلا فکرش را نمی کنید

خط سلامت: استرس واکنش بدن به شرایط یا رویدادهایی است که احساس تهدید، چالش یا تنش ایجاد می‌کنند که می تواند مثبت یا منفی باشد.

کاهش استرس با شیوه ای که اصلا فکرش را نمی کنید

استرس بخشی از زندگی هر فردی است و همه انسان‌ها روزانه آن را تجربه می‌کنند. 

به گزارش خط سلامت از دیدگاه روانشناسان، این قبیل احساسات درونی تنها به دنبال اتفاقات ناخوشایند زندگی رخ نمی‌دهد بلکه گاهی پیشامدهای مثبت نیز چنین حالت و تنش‌هایی را به وجود می‌آورد. استرس مثبت می‌تواند انگیزه، تمرکز و عملکرد را بهبود بخشد. استرس منفی می‌تواند باعث اضطراب، افسردگی، سلامتی ضعیف و مشکلات روابط شود.

استرس بر مغز تاثیر دارد

استرس ها در هر صورت، علاوه بر جسم بر فکر نیز تاثیر گذاشته و عوارضی حتی جبران ناپذیر بر جای می‌گذارد اما با این حال روش‌هایی وجود دارد که در حالی که فرد در محاصره‌ عوامل اضطراب زاست بتواند حداکثر آرامش خود را حفظ و در نتیجه افکاری متمرکز داشته باشد.

اغلب اوقات، ما قادر به تغییر شرایط بر استرس محل کار یا زندگی خود نیستیم و یا قدرت تغییر شغل خود را نداریم، بنابراین بهره‌گیری از یک راهکار ساده به کنترل تنش‌های روحی کمک بسیاری می‌کند.

استرس و تصویر سازی

تصویر سازی، یکی از متدهای بسیار موثر است که به خصوص در ترکیب با روش‌های تن‌آرامی، از جمله تنفس عمیق، اضطراب و استرس را از تن دور می‌کند. عوامل استرس‌زا و موارد خوشایند را در محل کار خود شناسایی کنید و بیشتر فکر خود را روی امور و فعالیت‌های مورد علاقه‌تان متمرکز کنید.

برای تصویر سازی لازم است تصور کنید در موقعیتی آرام به دور از هیاهو قرار دارید و سپس بهترین و دوست داشتنی‌ترین چشم‌اندازی را که تا کنون تماشا کرده‌اید بیاد آورید. تداعی مناظر سرسبز، آب های خروشان و دشت‌های بی انتها به انسان انرژی داده و احساس شادی را در چهره نمایان می‌کند.

رویدادهای شاد

به یاد آوردن رویدادهای شاد یکی دیگر از روش‌های تصویرسازی است. به این منظور شادی‌ها و روزهایی زیبا، آرام و پر از دوستی و محبت را به یاد آورید. سعی کنید تصویر زیبایی را در ذهنتان خلق کنید. صدای دریا، آواز پرندگان، بوی چمن‌، مزه یک شربت خنک و گرمای آفتاب در یک روز سرد زمستانی بهترین تصاویری است که استرس و فشارهای محیطی را از ذهن و فکر کاهش می‌دهد.

تصویرسازی به ذهن امکان تمرکز و تمرین را داده و به افراد امکان حضور در مکان‌ها یا شرایط آرام بخشی که اکنون امکان حضور در آن ندارید، می‌دهد. این تکنیک برای افراد ورزشکار نیز بسیار مفید است تا به کمک تصویر سازی حضور در مناطق خوش آب و هوا، از تمرینات موثری بهره‌مند شوند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان