زیاد دعوا می کنید+ راهکار کم کردن مشاجره ها

خط سلامت: مشاجره ، دعوا و اختلاف نظر در خانواده امری اجتناب ناپذیر است؛ چراکه هر یک از اعضای خانواده، نگرش منحصر به فردی نسبت به مسائل و رویدادهای زندگی دارند.

زیاد دعوا می کنید+ راهکار کم کردن مشاجره ها

مشاجره ، دعوا و اختلاف نظر در خانواده، امری اجتناب ناپذیر است؛ با این حال آگاهی خانواده نسبت به برخی استراتژی های خاص، اثرات منفی مشکل و اختلاف نظر در خانواده را کاهش می دهد.

دلایل اصلی اختلاف نظر در خانواده

مشاجره ، دعوا و اختلاف نظر در خانواده دلایل مختلف فراوانی دارد. به گزارش خط سلامت در ادامه برخی از دلایل اصلی بروز مشکل و مشاجره ، دعوا و اختلاف نظر در خانواده را توضیح می دهیم:

مشکلات اقتصادی

یکی از مهم ترین عوامل بروز مشکل و مشاجره ، دعوا و اختلاف نظر در خانواده، مشکلات اقتصادی است؛ چرا که مشکلات اقتصادی به طور مستقیم امنیت و آرامش روانی فرد را تهدید می کند و باعث تنش و تجربه اضراب می شود.

مشکلات عاطفی

عدم دلبستگی بین اعضای خانواده یکی از دلایل آغاز و البته شدت یافتن مشکل و مشاجره ، دعوا و اختلاف نظر در خانواده است. عدم دلبستگی بین اعضای خانواده باعث می شود، هیچ یک از اعضای خانواده نتوانند یکدیگر را درک کنند؛ بنابراین فقدان همدلی و عدم تعلق خاطر به یکدیگر منجر به افزایش فاصله بین اعضای خانواده می شود.

تفاوت های فرهنگی

تفاوت های فرهنگی میان زن و شوهر، به عنوان ارکان اصلی خانواده، یکی از عوامل اصلی مشکل و مشاجره ، دعوا و اختلاف نظر در خانواده است. اگر یکی از همسران یا هر دو انتقاد پذیر و اهل مشورت نباشند؛ اثر منفی تفاوت های فرهنگی بیش از پیش خود را نشان می دهد. نکته مهم این است که معمولا تفاوت های فرهنگی بین زوجین زمینه را برای پرورش دو سبک زندگی کاملا متفاوت فراهم می کند، که منجر به افزایش تنسش می شود.

نداشتن مهارت ارتباطی

فقدان مهارت های ارتباطی منجر به بروز مشکل و مشاجره ، دعوا و اختلاف نظر در خانواده می شود. یکی از مهم ترین مهارت های ارتباطی این است که فرد بتواند عواطف طرف مقابل خود را درک کند. برای مثال کودکی که نمی تواند خشم یا ناراحتی والد خود، صرف نظر از علت پشت پرده آن، درک کند؛ به احتمال بیشتری رفتار نامناسب که منجر به افزایش تنش می شود را از خود نشان می دهد.

راه های کاهش اختلاف نظر 

احتمال بروز مشکل و مشاجره ، دعوا و اختلاف نظر در خانواده ای وجود دارد. پژوهش ها نشان داده است اگر اعضای خانواده هنگام بروز مشکل و مشاجره ، دعوا و اختلاف نظر در خانواده، از برخی استرتژی های خاص متمرکز بر حل مساله استفاده کنند؛ اثرات منفی این قبیل اختلاف نظرها کاهش پیدا می کند. چند راه برای کاهش مشکل و اختلاف نظر در خانواده عبارت است از:

پیدا کردن علت اصلی مشکل و تنش در خانواده

کنترل خشم برای کاهش تنش در خانواده

دعوت به آرامش 

تلاش برای حل مساله، پس از فروکش شدن خشم

مثبت اندیشی و کاهش اختلاف نظر 

مثبت اندیشی احتمال بروز مشکل و مشاجره ، دعوا و اختلاف نظر در خانواده را کاهش می دهد. زمانی که تنش ها در زندگی بالا می گیرد به جای این که وقت تان را به درگیری با هم یا گوشه گیری بگذرانید سعی کنید فعال باشید و دیگران را هم به فعالیت تشویق کنید تا حواس تان از آن مشکل پرت شود و انگیزه و امید به ادامه زندگی پیدا کنید. مثبت اندیشی در مشکلات به معنی ندیده گرفتن مشکلات و تنش ها نیست؛ بلکه به این معنی است که به جای فکر کردن به مشکلات به دنبال راه حل های جدید برای عبور از مشکلات باشید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان