دلایل مقاومت در برابر درمان افسردگی

خط سلامت: افسردگی، سایه‌ای تاریک بر زندگی بسیاری از افراد است. این بیماری نه تنها بر روح و روان، بلکه بر ابعاد مختلف زندگی از جمله روابط اجتماعی، شغلی و عملکرد روزمره تاثیر می‌گذارد. با وجود این، بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، به دلایل مختلف از جمله شرم، هزینه‌های درمان و نگرانی از بی‌نتیجه بودن درمان، از مراجعه به روانشناس و دریافت کمک حرفه‌ای خودداری می‌کنند. این مقاومت در برابر درمان، نه تنها باعث طولانی شدن دوره بیماری می‌شود، بلکه می‌تواند عواقب جدی‌تری مانند افکار خودکشی را به دنبال داشته باشد.

 دلایل مقاومت در برابر درمان افسردگی

بیماری افسردگی نوعی اختلال روانی نسبتا شایع است. علائم بیماری افسردگی بر ابعاد مختلف زندگی فرد تاثیر می گذارد؛ به گونه ای که فرد افسرده از لحاظ هیجانی اغلب غمگین است. همچنین بیماری افسردگی باعث می شود فرد مبتلا، در تمرکزکردن مشکل داشته باشد و علائم جسمی مانند: تغییر اشتها یا کاهش وزن را تجربه کند.

به گزارش خط سلامت بیماری افسردگی، منجر به کاهش عملکرد فرد در حیطه های مختلف زندگی می شود. پژوهش ها نشان داده است برخی افراد مبتلا به بیماری افسردگی، علیرغم رنج شدیدی که تجربه می کنند، نسبت به مراجعه به روانشناس بالینی و درمان بیماری افسردگی مقاومت شدیدی از خود نشان می دهند.

بیماری افسردگی و مقاومت نسب به درمان

عدم مراجعه به روانشناس بالینی و قطع ناگهانی داروهای ضد افسردگی، اشکال رایج مقاومت در برابر درمان بیماری افسردگی هستند. پژوهش ها نشان داده است افرادی که در برابر درمان بیماری افسردگی مقاومت نشان می دهند، معمولا دلایل رایجی را برای عدم مراجعه به روانشناس بالینی مطرح می کنند؛ برخی از دلایلی که این افراد مطرح می کنند، عبارت است از:

شرم ناشی از آشکار شدن بیماری

6.5 درصد از افراد مبتلا به بیماری افسردگی گزارش می دهند شرم ناشی از آشکار شدن بیماری شان دلیل اصلی عدم مراجعه به روانشناس بالینی است.

هزینه بالای درمان

53 درصد از افراد مبتلا به بیماری افسردگی گزارش می دهند که هزینه بالای درمان و فقدان پوشش دهی بیمه، علت اصلی عدم مراجعه به روانشناس بالینی است.

مطمئن نبودن از نتایج درمان

8.1 درصد از افراد مبتلا به بیماری افسردگی گزارش می دهند، از تاثیر مثبت درمان بر بیماری خود، مطمئن نیستند؛ برخی از این افراد آگاهی چندانی نسبت به بیماری افسردگی ندارند و همین امر باعث می شود، در روند درمان مقاومت نشان دهند.

نداشتن وقت

14.2 در صد از افراد مبتلا به بیماری افسردگی، نداشتن وقت کافی و مشغله های کاری را دلیل اصلی عدم مراجعه به روانشناس بالینی می دانند.

ترس از مصرف دارو

15.2 درصد از افراد مبتلا به بیماری افسردگی، پیش از مراجعه به روانشناس بالینی فکر می کردند درمان صرفا مصرف داروهای مختلف ضد افسردگی است؛ همین امر انگیزه آن ها را برای مراجعه به روانشناس بالینی و آغاز فرایند درمان کاهش می داد. سایر دلایل نیز به نوعی با دلایل مذکور مرتبط بود.

علائم بیماری افسردگی و مقاومت به درمان

بعضی از دلایلی که بیماران افسرده برای عدم مراجعه به روانشناس بالینی مطرح می کنند، از علائم افسردگی نشات می گیرد. به عنوان مثال طبیعی است که فرد افسرده دچار این باور بدبینانه‌ای باشد که درمان برای او جواب نخواهد نمی دهد.

اصلی ترین دلیل مقاومت به درمان در بیماران افسرده

اصلی ترین دلیل مقاومت نسبت به درمان در بیماران افسرده، وجود افکار خودکشی است. احتمال مراجعه به روانشناس بالینی، در افرادی که به طور جدی به خودکشی فکر می کنند، بسیار کمتر از سایر افراد است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان