آلزایمر با شش علامت هشدار می دهد+ حواس تان را جمع کنید

خط سلامت: آلزایمر، معروف ترین نوع زوال عقل است که طی آن از دست دادن حافظه و کاهش قدرت تفکر منطقی به دنبال از بین رفتن سلول های مغز ایجاد می شود.

 آلزایمر با شش علامت هشدار می دهد+ حواس تان را جمع کنید

آلزایمر در افراد 65 سال به بالا اتفاق می افتد.به گزارش خط سلامت با این حال مواردی از این بیماری، در سنین پایین تر گزارش شده است.

آلزایمر را بشناسید

آلزایمر به پاس زحمات فردی به نام دکتر آلوئیز آلزایمر، که برای نخستین بار در سال 1906، علایم ناشی از این نوع زوال عقل را توصیف کرد؛ نامگذاری شده است. بیماری آلزایمر، نوعی اختلال عصبی- شناختی پیشرونده است؛ یعنی نمی توان تخریب عصبی ناشی از بیماری آلزایمر به طور کامل متوقف کرد. بیماری آلزایمر ابتدا کارکرد حافظه را تضعیف می کند و در مراحل پایانی فرد دچار تغییرات منفی شدیدی در سطح شخصیت و رفتار می شود.

علت بیماری آلزایمر

پژوهش ها نشان داده است یکی از تکراری ترین یافته های حاصل از کالبد شکافی مغز بیماران مبتلا به آلزایمر این است که در سراسر مغز این بیماران،  پلاک های ناشی از انباشت پروتئین بتا آمیلوئید، دیده می شود. همچنین از بین رفتن ارتباط بین سلول های عصبی (نورون های مغز)، در بیماری آلزایمر مشهود است.

از بین رفتن ارتباط بین سلول های عصبی (نورون های مغز) باعث می شود، برقراری ارتباط بین مناطق مختلف مغز یا بین مغز و سایر اندام ها، با مشکل مواجه شود.

علائم بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر یک بیماری پیش رونده است ، به این معنی که علائم با گذشت زمان بدتر می شوند. از دست دادن حافظه یکی از ویژگی های اصلی و از اولین علائمی است که در اثر بیماری آلزایمر ایجاد می شود.

علائم بیماری آلزایمر به تدریج، طی ماه ها یا سال ها ظاهر می شود. اگر علایم این بیماری، طی چند ساعت یا چند روز ایجاد شود؛ فرد نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد، چراکه در چنین شرایطی خطر سکته مغزی وجود دارد .

علائم بیماری آلزایمر 

از دست دادن حافظه

بیماری آلزایمر باعث می شود فرد طی فرایند دریافت اطلاعات جدید و به خاطر سپردن آن ها با مشکل روبرو شود. تکرار سوال، گم کردن اشیا، فراموش کردن رویدادها یا قرارها و سرگردانی یا گم شدن از جمله علایم بیماری آلزایمر هستند.

نقایص شناختی

فرد مبتلا به بیماری آلزایمر در استدلال، انجام کارهای پیچیده و قضاوت با مشکل روبرو است. قرارگرفتن بیشتر در معرض خطر، مشکل در تصمیم گیری و نقص در انجام کارهای چند مرحله ای است، مانند لباس پوشیدن از جمله عوارض ناشی از نقایص شناختی حاصل از بیماری آلزایمر است.

مشکلات در تشخیص

در یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر توانایی تشخیص چهره کاهش پیدا می کند و این مسئله به دلیل مشکلات بینایی نیست.

مشکلات آگاهی فضایی

فرد بتلا به بیماری آلزایمر، به تدیج، در حفظ تعادل خود دچار مشکل می شود.

مشکل در صحبت کردن، غذا خواندن یا نوشتن

فرد مبتلا به بیماری آلزایمر بیشتر از سایر افراد در گفتار، هجی کردن یا نوشتن کلمات دچار مشکل می شود.

تغییر شخصیت یا رفتار

فرد مبتلا به بیماری آلزایمر تغییراتی در شخصیت و رفتار را تجربه می کند. این تغییرات شامل:

بیشتر از قبل ناراحت، عصبانی یا نگران شدن

از دست دادن علاقه نسبت به فعالیت های لذت بخش

از دست دادن همدلی

رفتارهای وسواسی یا اجتماعی نامناسب

آگاهی از تغییرات منفی ناشی از بیماری آلزایمر به اطرافیان این بیماران کمک می کند، با درک و همدلی بیشتری به مراقبت از آن ها بپردازند و با صبور بودن، اوضاع را به نفع بیمار تغییر دهند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان