راز پنهان آدم های شاد/ این یافته متعجب تان می کند

خط سلامت: شادی و غم، دو مورد از هیجانات اصلی انسان هستند. اگر چه شادی و غم به لحاظ کیفی، احساسات متضادی هستند، ولی مشخص شده است این باور که افراد شاد، غم کمتری را تجربه می کنند، همواره درست نیست.

راز پنهان آدم های شاد/ این یافته متعجب تان می کند

افراد شاد هم غم سنگینی را تجربه می کنند.

به گزارش خط سلامت تحقیقات نشان داده است نمی توان گفت افراد شاد، کمتر غمگین می شوند و افراد غمگین، شادی کمتری را تجربه می کنند؛ آنچه تحقیقات نشان داده است این است که شادی و غم، احساسات جداگانه و مستقلی هستند که می توانند در تجربه عاطفی فرد وجود داشته باشند.

آیا شادی و غم احساسات متضادی هستند؟

افراد هیجانی، بطور کلی شادی و غم بیشتری را تجربه می کنند.

در یک مطالعه نشان داده شد، افرادی که سطوح بالاتری از شادی را گزارش می‌کنند، سطوح بالاتری از غم و اندوه را نیز گزارش می‌کنند. این نشان می‌دهد شادی و غم می‌توانند در تجربه عاطفی فرد، به طور هم زمان وجود داشته باشند.

چرا شادی و غم همزمان تجربه می شوند؟

برای دستیابی به شادی، لازم نیست حتما فرد غم را سرکوب کند و آن را نادیده بگیرد. یکی از دلایل این یافته جالب، وجود انتقال دهنده عصبی دوپامین است.

رابطه دوپامین با شادی و غم

دوپامین اغلب با عاطفه مثبت، مانند احساس شادی همراه است، زیرا در پاسخ به محرک های لذت بخش آزاد می شود و رفتارهای مرتبط با پاداش را تقویت می کند. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می دهد دوپامین در تجربه هیجانات منفی مانند غم هم نقش دارد. مشخص شده است دوپامین در پاسخ به محرک های منفی مانند استرس آزاد می شود و می تواند به احساس غم و افسردگی کمک کند.

عوامل موثر بر احساس شادی و غم

شادی و غم احساسات پیچیده و چند بعدی هستند که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، محیط و تجربیات شخصی قرار دارند. شادی و غم، بخشی از دنیای وسیع عواطف انسان هستند و تجربه این احساسات در طول زندگی طبیعی است. تجربه غم و به اصطلاح غمگین بودن، یک حالت طبیعی است؛ آنچه اهمیت دارد این است که راه های مقابله ای سالم برای گذر از غم و افسردگی داشته باشید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان