هوش کودک با این سه انتخاب غلط کم می شود+ هر سه در دسترس است

خط سلامت: هوش کودک، در گذشته به عنوان مفهومی شناخته می شد که صرفا تحت تاثیر ژنتیک است و محیط نمی تواند در جهت افزایش یا کاهش آن موثر باشد. امروزه مشخص شده است محیط زندگی، منجر به افزایش یا کاهش نمره هوش کودک می شود.

هوش کودک با این سه انتخاب غلط کم می شود+ هر سه در دسترس است

هوش کودک تنها از عوامل زیستی مانند: ژنتیک تاثیر نمی پذیرد؛ بلکه محیط تاحدودی منجر به افزایش یا کاهش هوش کودک می شود.

محیط و کاهش هوش کودک

هیچ پدر و مادری عمدا دلش نمی خواهد، با تصمیماتی که می گیرد یا کارهایی که انجام می دهد، باعث کاهش هوش کودک خود شود؛ ولی گاهی اوقات پدر و مادرها در دوره های مختلف رشد جنین یا نوزاد با رفتاری که انجام می دهند منجر به تضعیف هوش فرزند خود می شوند. 

به گزارش خط سلامت برخی عواملی که منجر به کاهش هوش کودک می شود، عبارت است از:

 مواد مخدر در دوران بارداری

بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، کودک متولد شده از مادر مصرف کننده مواد مخدر، به خصوص کوکائین، در مقایسه با کودک متولد شده از مادران سالم تقریبا 5 برابر بیشتر مبتلا به مشکلات رشدی می شوند. یک مطالعه نشان داده است 14 درصد از کودکان متولد شده از مادران مصرف کننده مواد مخدر، هوش زیر 70 دارند و 38 درصد آنها نیز دچار تاخیر در روند رشد مغزی بودند.

سن بالای پدر

یکی از مقالات منتشر شده در مجله علمی پلاس وان، به بررسی ارتباط سن بارداری والدین با نمره هوش کودک پرداخته است. طی این پژوهش مشخص شد کودکان متولد شده از پدران زیر 30 سال، به اندازه 3 الی 6 امتیاز در تست های هوش موفق ترعمل می کنند. از این رو پژوهشگران معتقدند روند به تاخیر انداختن بارداری به دلایل اجتماعی و یا اقتصادی، مستقیما منجر به کاهش هوش کودک می شود.

استفاده از آفت کش ها

مطالعه ای که در مجله چشم اندازهای زیست محیطی منتشر شده است، تاثیر مخرب و قابل توجه آفت کش ها را بر هوش کودک مورد بررسی قرار داده است. طی این پژوهش مشخص شد مواجهه مادران باردار با آفت کش ها، بهره هوشی کودکان را به ازای هر بار که در معرض این مواد قرار می گیرند، 1.4 درصد کاهش می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان