نحوه درمان اضطراب اجتماعی + علائم

خط سلامت: اختلال اضطراب اجتماعی یک اختلال شایع بین افراد است. در اختلال اضطراب اجتماعی افراد در مواجهه با موقعیت های اجتماعی دچار ترس و اضطراب شدید می شوند.

نحوه درمان اضطراب اجتماعی + علائم

اختلال اضطراب اجتماعی راه های زیادی برای بهبود و کنترل دارد. یکی از این راه ها مراجعه به روانشناس بالینی برای کسب قدرت مواجهه با اضطراب است.

به گزارش خط سلامت همه افراد احساس عصبی بودن یا ناراحتی در یک موقعیت اجتماعی را تجربه کرده اند. برخی مواقع افراد هنگام ملاقات با شخصی جدید، احساس اضطراب کرده یا قبل از ارائه یک سخنرانی بزرگ، کف دست شان عرق می کند. صحبت کردن در جمع یا قدم زدن در اتاقی پر از غریبه ها برای همه اضطراب آور نیست.

به اختلال اضطراب اجتماعی، فوبیای اجتماعی نیز می گویند، استرس این افراد در برخی موقعیت ها غیر قابل کنترل است. برای مثال این افراد، از تمام تماس‌ های اجتماعی اجتناب می کنند، زیرا چیزهایی که دیگران «عادی» می ‌دانند مانند صحبت ‌های کوچک و تماس چشمی آنها را بسیار ناراحت می ‌کند.

اختلال اضطراب اجتماعی حدود 5.3 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد. میانگین سنی که اختلال اضطراب اجتماعی شروع می شود بین 11 تا 19 سالگی است. اختلال اضطراب اجتماعی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است، بنابراین اگر فردی به آن مبتلا شود، امکان درمان وجود دارد.

انواع اختلال اضطراب اجتماعی

در برخی از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، ترس به یک یا دو موقعیت خاص محدود می شود، مانند صحبت کردن در جمع یا شروع گفتگو. برخی دیگر بسیار مضطرب هستند و از هر موقعیت اجتماعی می ترسند.

هر فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی آن را به طرق مختلف تجربه می کند. اما در اینجا چند موقعیت رایج وجود دارد که افراد معمولاً با آنها مشکل دارند:

صحبت با غریبه ها

صحبت در جمع

دوستیابی

برقراری تماس چشمی

ورود به اتاق ها

استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی

رفتن به مهمانی ها

غذا خوردن در حضور دیگران

رفتن به مدرسه یا محل کار

شروع مکالمات

برخی از این موقعیت ها مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند. برای مثال، سخنرانی برای آنها آسان است، اما رفتن به یک مهمانی کابوس آنها است.

دلایل اختلال اضطراب اجتماعی

همه افراد مضطرب اجتماعی دلایل مختلفی برای ترس از موقعیت های خاص دارند. اما به طور کلی، ترس شدید از:

در موقعیت‌های اجتماعی مورد قضاوت یا تماشای دیگران قرار گرفتن

خجالت یا تحقیر شدن و نشان دادن آن با سرخ شدن، عرق کردن، یا تکان دادن

توهین تصادفی به کسی

در مرکز توجه بودن

در یک موقعیت استرس زا افراد اغلب احساس می کنند:

ترس مداوم، شدید و مزمن از قضاوت شدن توسط دیگران

خجالتی و ناراحتی هنگام تماشای دیگران (ارائه، صحبت در یک گروه)

مردد بودن در صحبت با دیگران

اجتناب از تماس چشمی

علائم فیزیکی اختلال اضطراب اجتماعی مانند:

ضربان قلب تند

تنش عضلانی

سرگیجه و سبکی سر

خجالت زدگی

گریان

تعریق

ناراحتی معده و اسهال

ناتوانی در نفس کشیدن

علل اختلال اضطراب اجتماعی

هیچ چیز باعث اختلال اضطراب اجتماعی نمی شود. ژنتیک با اختلال اضطراب اجتماعی ارتباط دارد: اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است، باقی افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

اختلال اضطراب اجتماعی معمولاً در حدود 13 سالگی ظاهر می شود. این اختلال به سابقه سوء استفاده، قلدری یا اذیت کردن مرتبط است. بچه‌ های خجالتی مانند کودکانی که والدین خود را تحت کنترل دارند، بیشتر به بزرگسالان دارای اختلال اضطراب اجتماعی تبدیل می‌ شوند. افرادی که به علت بیماری خاصی صدا یا چهره آنها توجه دیگران را جلب می کند به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا می شوند.

تاثیر اختلال اضطراب اجتماعی بر زندگی

اختلال اضطراب اجتماعی افراد را از زندگی کردن باز می دارد. این افراد از موقعیت هایی که اکثر مردم آن را «عادی» می دانند، اجتناب می کنند.

وقتی افراد از موقعیت های اجتماعی اجتناب می کنند، بر روابط شخصی آنها تأثیر می گذارد. و منجر به:

عزت نفس پایین

افکار منفی

افسردگی

حساسیت به انتقاد

مهارت های اجتماعی ضعیف که بهبود نمی یابند

راه های بهبود اختلال اضطراب اجتماعی

این افراد نیاز به درمان تحت نظر روانشناس بالینی دارند.

انواع درمان اختلال اضطراب اجتماعی

داروهای تجویزی و رفتار درمانی دو درمان موثر برای اختلال اضطراب اجتماعی هستند. در اینجا برخی از جزئیات در مورد هر یک آمده است:

داروها

برای برخی، مصرف داروی تجویزی یک درمان آسان و موثر برای اختلال اضطراب اجتماعی است. داروها با کاهش علائم ناراحت کننده عمل می کنند. گاهی اوقات دارو به طور چشمگیری علائم را کاهش می دهد یا حتی آنها را از بین می برد. برخی از افراد به یک داروی خاص واکنش نشان نمی دهند و به برخی اصلا کمکی نمی شود. هیچ راهی برای پیش بینی اینکه آیا دارو به افراد کمک می کند یا نه وجود ندارد.

مزیت داروهای اختلال اضطراب اجتماعی این است که بسیار مؤثر هستند و فقط یک بار در روز مصرف می شوند. اما نقاط ضعفی دارند.

اول اینکه دارو فقط علائم را درمان می کند. اگر مصرف آن را قطع کنند، علائم باز می گردد. دوم، برخی از افراد عوارض جانبی ناشی از داروهای اضطراب دارند. عوارض شامل سر درد، معده درد، حالت تهوع و مشکلات خواب است.

داروهای مورد تایید FDA برای اختلال اضطراب اجتماعی، مانند تمام داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می‌ شوند، دارای هشدار FDA هستند. FDA یعنی این داروها ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن افکار یا رفتارهای خودکشی در جوانان زیر 24 سال شود. بنابراین، نوجوانانی که این داروها را مصرف می کنند باید از نظر تغییرات در افکار خودکشی به دقت تحت نظر باشند .

برای بسیاری از افراد، مزایای داروها بیشتر از مضرات آن است.

اگر برای اختلال اضطراب اجتماعی دارو مصرف می شود، در صورت بروز عوارض جانبی، از جمله احساس افسردگی فوراً با پزشک مشورت شود و هرگز بدون مشورت با پزشک، مصرف داروهای اختلال اضطراب اجتماعی متوقف نشود. قطع ناگهانی یک داروی اضطراب عوارض جانبی جدی ایجاد می کند.

رفتاردرمانی

رفتار درمانی با یک روانشناس آموزش دیده به افراد کمک می کند تا تفکری را که در موقعیت های اجتماعی آنها را مضطرب می کند، شناسایی کرده و تغییر دهند.

نوعی رفتار درمانی به نام مواجهه درمانی اغلب برای اختلال اضطراب اجتماعی استفاده می شود. مواجهه درمانی با قرار دادن تدریجی افراد در موقعیت های اجتماعی ناخوشایند عمل می کند تا احساس راحتی کنند. در طول این فرآیند، مغز در حال یادگیری این است که موقعیت اجتماعی که از آن می ترسند در واقع چندان بد نیست.

اکثر روانشناسان که مواجهه درمانی را انجام می دهند، با قرار گرفتن در معرض موقعیت های ناراحت کننده شروع می کنند، سپس زمانی که احساس راحتی کردند به مواجهه های دشوارتر می روند. مزیت این درمان این است که افراد در حال درمان مشکل اساسی هستند، نه فقط علائم اختلال اضطراب اجتماعی. بنابراین اگر رفتار درمانی را متوقف کنند، احتمال بازگشت علائم کمتر است.

سایر روش های درمانی اختلال اضطراب اجتماعی

درمان های دیگری نیز برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی آزمایش شده است. آنها عبارتند از:

آرامش درمانی

 با این رویکرد درمانی، تکنیک هایی را برای آرامش بخشی مانند تمرینات تنفسی و مدیتیشن یاد می گیرند. اگرچه آرام ‌سازی به برخی از فوبی ‌های اجتماعی کمک می کند، اما درمان مؤثری برای اختلال اضطراب عمومی در نظر گرفته نمی‌ شود.

بتا بلوکرها

 این داروها در ابتدا برای درمان فشار خون بالا یا سایر مشکلات قلبی استفاده می شدند. با این حال، مسدود کننده های بتا برای درمان برخی از افراد مبتلا به نوع خاصی از اختلال اضطراب اجتماعی موثر هستند. این زمانی است که افراد از اجرا می ترسند، مانند سخنرانی عمومی. بتا بلوکرها برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی عمومی موثر نیستند. اما اگر ترس از یک شرایط خاص که در یک زمان خاص و قابل پیش بینی رخ می دهد مانند سخنرانی در یک کلاس کمک کننده هستند.

مشورت با پزشک

اول، مهم است که بدانند اگر اضطراب اجتماعی دارند، غیرعادی نیستند. بسیاری از مردم اختلال اضطراب اجتماعی دارند. اگر نسبت به موقعیت‌ های اجتماعی اضطراب و ترس شدید دارند، با پزشک درباره درمان صحبت کنند. اگر اختلال اضطراب اجتماعی درمان نشود، منجر به افسردگی، مشکلات مواد مخدر یا الکل، مشکلات مدرسه یا کار، و کیفیت پایین زندگی می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان