رسانه های اجتماعی دو مشکل روانی را شدید می کنند !

خط سلامت: رسانه های اجتماعی و حضور در فضای مجازی در نوجوانی یک دوره آسیب‌پذیر در خصوص مشکلات مربوط به تصویر بدن، اختلالات خوردن و بیماری‌های روانی ایجاد می کند.

 رسانه های اجتماعی دو مشکل روانی را شدید می کنند !

رسانه های اجتماعی باعث شده اند که نوجوانان تایم بیشتری را در سر در گمی بگذرانند.

به گزارش خط سلامت محققان اعلام کرده اند نوجوانان به طور متوسط ​​بین شش تا هشت ساعت در روز آنلاین هستند و بخش زیادی از آن را در رسانه های اجتماعی می گذرانند. رسانه های اجتماعی کاربران را هر روز در معرض صدها یا حتی هزاران تصویر و عکس از جمله تصاویر افراد مشهور قرار  می دهند و منجر به درونی‌سازی ایده‌آل‌های زیبایی شود که تقریباً برای همه دست نیافتنی است و در نتیجه نارضایتی بیشتری از تصویر بدن را ایجاد می‌کند.

استفاده از رسانه های اجتماعی و تصویر بدن منفی

بسیاری از تحقیقات روانشناختی در مورد رسانه‌های اجتماعی نشان داده است تصویر بدن و سلامت روان همبستگی دارند، ولی نمی توان با اطمینان گفت آیا افرادی که تصویر بدنی منفی و مشکلات سلامت روان دارند زمان بیشتری را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند یا اینکه استفاده از رسانه‌های اجتماعی منجر به افزایش مشکلات سلامت روان می شود.

محققان برای درک بهتر تأثیرات کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی بر تصویر بدن، قبلاً یک مطالعه روی 38 دانشجو با سطوح بالای اضطراب و افسردگی انجام دادند. از برخی از شرکت‌کنندگان خواسته شد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی را به ۶۰ دقیقه در روز محدود کنند، در حالی که برخی دیگر اجازه دسترسی نامحدود داشتند. در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که دسترسی نامحدود داشتند، شرکت‌کنندگانی که استفاده از رسانه‌های اجتماعی را محدود کردند بعد از سه هفته بهبودهایی را در تصویر بدن یعنی نحوه برداشت فرد از ظاهر کلی خود نشان دادند.

یک مطالعه جدید

در زمینه پیدا کردن رابطه علی بین استفاده از فضای مجازی و رسانه های اجتماعی و تصویر بدن منفی، اخیرا یک آزمایش، شامل 220 دانشجوی، 17 تا 25 ساله انجام شده است. برای واجد شرایط بودن، شرکت‌کنندگان لازم بود کاربران عادی رسانه‌های اجتماعی، باشند که حداقل دو ساعت در روز با گوشی‌های هوشمند خود کار می کردند و علائم افسردگی یا اضطراب را داشتند.

در هفته اول آزمایش، به همه شرکت کنندگان آموزش داده شد که از رسانه های اجتماعی طبق معمول همیشه استفاده کنند. استفاده از رسانه های اجتماعی با استفاده از یک برنامه ردیابی زمان، اندازه گیری شد. پس از هفته اول  به نیمی از شرکت کنندگان گفته شد استفاده از رسانه های اجتماعی رابه 60 دقیقه در روز کاهش دهند. در شروع آزمایش، شرکت کنندگان همچنین به مجموعه ای از اظهارات در مورد ظاهر کلی خود، به عنوان مثال من از ظاهر خود بسیار خوشحال هستم و مثلا از وزنم راضی هستم؛ پاسخ دادند.

شرکت‌کنندگانی که استفاده از رسانه‌های اجتماعی خود را کاهش دادند، در مقایسه با گروه دیگر که زمان استفاده از رسانه های اجتماعی را کم نکردند، پس از سه هفته، نسبت به ظاهر کلی و وزن بدن خود، بهبود قابل ‌توجهی نشان دادند. این مطالعه نشان داد کاهش استفاده از رسانه‌های اجتماعی باعث می شود تصویر بدن نوجوانان مضطرب که پیش از آزمایش از رسانه‌های اجتماعی زیاد استفاده می کردند؛ بهبود قابل توجهی داشته باشد.

کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی یک روش عملی برای ایجاد تصویر بدن مثبت، در میان جمعیت آسیب پذیر کاربران، یعنی نوجوانان است که باید به عنوان یک مؤلفه بالقوه در درمان اختلالات مربوط به تصویر بدن مورد ارزیابی قرار گیرد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان