فرزند پروری با دنده معکوس را بشناسید / این 5 نکته نجات بخش هستند

خط سلامت: در برخی خانواده‌ها، یکی از والدین یا هر دو آنقدر مضطرب هستند که اقدام به فرزندپروری معکوس و نابلغانه می کنند و نمی‌توانند نیاز کودک به آرامش را تامین کنند.

فرزند پروری با دنده معکوس را بشناسید / این 5 نکته نجات بخش هستند

به گزارش خط سلامت برخی والدین قادر به مدیریت احساسات خود نیستند. این شیوه زمینه را برای شکل گیری فرزندپروری معکوس فراهم می کند و کودک در شرایطی قرار می گیرد که احساس می کند، تنها راه تجربه آرامش در خانواده، تبدیل شدن به کودک مسئول و آرام است.

فرزند پروری معکوس چه پیامدهایی دارد؟

فرزند پروری معکوس باعث می شود، کودک از خواهر و برادرهای کوچکتر مراقبت کند و حتی غذا بپزد. فرزند پروری معکوس باعث می شود کودک نقش آرامبخش را ایفا کند مثلاکودک با مادر و پدر صحبت می کند و سعی می کند آنها را آرام کند. مشکل این نوع توجه و محبت کودک به والدین، این است که کودک برای کنترل محیط خانواده این کار را انجام می دهد.

فرزند پروری معکوس باعث می شود کودک، بازی و دوران شیرین کودکی را فدای مسئولیت پذیری کند تا از والدین افسرده یا مضطرب خود حمایت کند. همین امر در مورد کودکی که مراقب خواهر و برادر و مسئول پختن غذا است نیز صادق است، بنابراین یک بار بسیار سنگین برای کودک ایجاد می شود که اضطراب کودک را پنهان می کند زیرا او بیش از حد مشغول مراقبت از افراد دیگر است.

فرزند پروری معکوس مشکلی طولانی

فرزندپروری معکوس می تواند به یک فشار مادام العمر تبدیل شود که مدت ها پس از پایان کودکی ادامه می یابد. افراد بزرگسال که در کودکی، فرزندپروری معکوس را تجربه کرده اند، عادت دارد نیازهای خود را فدا کنند و شریک عاطفی یا دوستانی را انتخاب کنند که وابسته و محتاج کمک هستند و به نوعی به نجات نیاز دارند.این افراد در کودکی به خوبی یاد گرفته اند احساسات و نیازهای خود را نادیده بگیرند و در واقع احساسات خود را با تمرکز بیش از حد بر نیازهای دیگران مدیریت می کنند.

مقابله با فرزند پروری معکوس

 افراد با تجربه فرزندپروی معکوس می توانند، به بخش بی دغدغه، جوان و کودکانه ای که آن را سرکوب کرده اند، دسترسی پیدا کنند. پنج راه برای مقابله با فرزندپروری معکوس عبارت است از:

سرزنش را رها کنید

فرزند پروری معکوس باعث می شود افراد اغلب در بزگسالی، بخاطر اینکه در کودکی زیادی مسئولیت پذیر بوده اند خود را سرزنش کنند؛ هر سرزنشی که علیه خود دارید رها کنید، کودک و ناتوان بوده اید و به بودن در فضای خانه و دلبستگی به والدین خود نیاز داشتید.

خود را ببخشید

اگر فرزند پروری معکوس را تجربه کرده اید، خود را برای شیوه کودکی ببخشید. این بهترین کاری بود که در آن زمان می‌توانستید انجام دهید و در واقع یک راه خلاقانه برای در کاهش اختلاف در خانواده‌ بوده است.

به رفتار فعلی خود آگاه باشید

فرزند پروری معکوس، اغلب باعث می شود فرد الگوی رفتار کودکی را تکرار کند. توجه داشته باشید چگونه نقش مسئول و حامی افراطی را در روابط فعلی خود بازآفرینی می کنید.

جوانی را تجربه کنید

برای غلبه بر آثار منفی فرزند پروری معکوس، دوران جوانی و شور و شوق آن را با انتخاب کردن ورزش های مناسب، بازی کردن با کودکان و رقصیدن برای خود بازآفرینی کنید.

در حد معقول از دیگران حمایت کنید

فرزند پروری معکوس باعث می شود فرد، به طور افراطی مسئولیت های دیگران را بر عهده بگیرد و بسیار حامی باشد. برای کسانی که به کمک

نیاز دارند در حد معقول حامی باشید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان