3 راه کاهش اختلاف نظر وقتی اختلاف دارید

خط سلامت: در هر جایی که دو یا چند انسان وجود داشته باشد، اختلاف نظر نیز وجود دارد. از آنجا که اختلاف نظر اجتناب ناپذیر است، بهتر است یاد بگیرید چگونه به آن رسیدگی کنید.

3 راه کاهش اختلاف نظر وقتی اختلاف دارید

اختلاف نظر و تعارض ذاتاً خوب یا بد نیست، بلکه نتیجه اجتناب ناپذیر ارتباط انسان ها با یکدیگر است و اجتناب از اختلاف نظر ، الزاما منجر به بهبود روابط نمی شود، بلکه مهم است بتوانیم اختلاف نظر را مدیریت کنیم و از بروز درگیری جلوگیری کنیم.

به گزارش خط سلامت زمانی که اختلاف نظر هنگام صحبت با یک فرد دیگر وجود دارد؛ مهارت های حل مسئله، یک مهارت ضروری است که برای هر رابطه ای مناسب است.

بدون اختلاف نظر، هیچ ایده جدیدی وجود ندارد

پاسخ به اختلاف نظر در روابط، اغلب ریشه در تربیت دارد. مشکل زمانی به وجود می آید که در مواجهه با اختلاف نظر ، شما احساس می کنید طرف مقابل به مرزهای شما احترام نمی گذارد. اگر یک فرد منفعل باشید که معمولا از تعارضات دوری می کند، بدون اینکه آن ها را حل کند، احتمالا در برابر قاطعیت یک فرد، احساس می کنید تمام مرزها ی ذهنی تان زیر سوال رفته است. برای اینکه دفعه بعد که در ارتباطات خود با اختلاف نظر روبرو شدید، کنترل خود را از دست ندهید به یاد داشته باشید؛ در روابط انسانی همواره جایی برای انعطاف پذیری و دیدن مسائل از دید طرف مقابل وجود دارد.

عبور از اختلاف نظرها و حل مسئله

اگر اختلاف نظر ها را تاب بیاورید و به وسیله حل مسئله از درگیری جلوگیری کنید، روابط قوی خواهید داشت؛ البته اگر تشدید درگیری حین تلاش برای حل مسئله موقتی باشد  در آینده ممکن است دوباره اتفاق بیفتد. مهم این است دلسرد نشوید و به تلاش برای حل مسئله ادامه دهید. راه های زیادی برای عبور از اختلاف نظر ها و حرکت به سمت حل مسئله وجود دارد. سه تاکتیک زیر را برای حل مسئله بکار بگیرید:

رابطه را تعمیر کنید

برای جلوگیری از تبدیل شدن اختلاف نظر به درگیری و تعارض، نقش خود در روابط بشناسید مثلا اگر شما و همسرتان در رابطه با زمان رفتن به یک مهمانی یا قرار کاری اختلاف نظر دارید و بارها بخاطر نظر همسرتان و رفتارش به موقع به قرارهای خود نرسیده اید؛ می توانید به جای سرزنش کردن، به زبان ساده مفهوم مدیریت زمان و فواید آن را برای زندگی مشترک بیان کنید. به همسر خود نشان دهید مایل اید به او کمک کنید؛ با رفتار خود نشان دهید رابطه تان از هر چیزی برای شما مهم تر است به گونه ای که برای بهبود آن، تمام تلاش خود را می کنید.

شوخ طبع باشید

راه دیگر برای جلوگیری از تبدیل شدن اختلاف نظر به درگیری و تعارض، شوخ طبعی است. طنز و شوخ طبعی اگر با احترام استفاده شود، می تواند به سرعت تعارض را به فرصتی برای زمینه های مشترک تبدیل کند. شوخ طبعی  این امکان را می دهد بدون اینکه حالت تدافعی طرف مقابل را بالا ببرید یا به احساسات او آسیب برسانید، حرف خود را منتقل کنید.

شوخ طبعی راه حل اصلی برای رسیدگی به اختلاف نظرها نیست، اما یک تاکتیک ارزشمند برای کاهش تنش ها و تغییر دیدگاه ها است.

نکته مهم که در رابطه با شوخ طبعی باید در نظر داشته باشید، این است که ابتدا انگیزه خود را در نظر بگیرید و مطمئن شوید هدف تان از به کار گیری طنز صرفا کاهش تنش است نه تمسخر و تحقیر.

اجازه دهید بدنتان حرف بزند

راه سوم برای جلوگیری از تبدیل شدن اختلاف نظر به درگیری و تعارض، استفاده از زبان بدن است. می توانید با تنظیم زبان بدن، انعطاف پذیری و منطقی بودن، تنش ها را کاهش دهید. با اعتماد به نفس بایستید، نه با رفتار تهاجمی. از اخم کردن، تن صداهای عصبانی و فریاد زدن خودداری کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان