این دشمن نامرئی همه جا زندگی شما را تهدید می کند

خط سلامت: بر اساس تحقیقات جدید، شطرنج بازان در هنگام افزایش آلودگی هوا عملکرد بدتری دارند.

این دشمن نامرئی همه جا زندگی شما را تهدید می کند

به گزارش خط سلامت این نتیجه یک مطالعه جدید منتشر شده توسط یک محقق در دانشگاه ام آی تی است که نشان می دهد شطرنج بازان زمانی که ذرات ریز بیشتری در هوا وجود دارد بدتر عمل می کنند و حرکات غیربهینه تری انجام می دهند.

کاهش عملکرد آلودگی هوا

به طور دقیق تر، با توجه به افزایش اندک ذرات ریز و آلودگی هوا احتمال خطای شطرنج بازان 2.1 درصد افزایش می یابد و بزرگی آن خطاها تا 10.8 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در این شرایط، حداقل، هوای پاک‌تر منجر به دقیق‌تر شدن تفکر می‌شود.

خوان پالاسیوس می گوید متوجه شدیم وقتی افراد در معرض سطوح بالاتری از آلودگی هوا قرار می گیرند، اشتباهات بیشتری مرتکب می شوند .

آلودگی هوا سرسخت ترین دشمن

ذرات ریز به ذرات ریز با قطر 2.5 میکرون یا کمتر اطلاق می شود. آنها اغلب با مواد سوختنی مرتبط هستند چه از طریق موتورهای احتراق داخلی در خودروها، نیروگاه های زغال سنگ، آتش سوزی در جنگل ها، پخت و پز در داخل خانه از طریق آتش های باز و غیره. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که آلودگی هوا سالانه منجر به مرگ زودرس بیش از 4 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل سرطان، مشکلات قلبی عروقی و سایر بیماری ها می شود.

تأثیر آلودگی هوا بر مغز

محققان مطالعات بسیاری را در مورد تأثیرات آلودگی هوا بر مغز و شناخت انجام داده اند. مطالعه حاضر با تجزیه و تحلیل موضوع در یک محیط کنترل شده به آن ادبیات می افزاید. محققان عملکرد 121 شطرنج باز را در سه تورنمنت هفت دور در آلمان در سال های 2017، 2018 و 2019 که شامل بیش از 30000 حرکت شطرنج بود، مورد بررسی قرار دادند

در یک تمرین تکراری، نویسندگان با استفاده از داده‌های 20 سال بازی از لیگ دسته اول شطرنج آلمان، تأثیرات مشابه آلودگی هوا را بر برخی از قوی‌ترین بازیکنان تاریخ شطرنج دریافتند.

در این میان، محققان برای ارزیابی عملکرد بازیکنان از برنامه‌های نرم‌افزاری استفاده کردند که هر حرکت انجام شده در هر مسابقه شطرنج را ارزیابی می‌کند، تصمیمات بهینه را شناسایی می‌کند و خطاهای قابل توجه را نشان می‌دهد.

در نهایت، تجزیه و تحلیل با استفاده از تغییرات تصادفی احتمالی در آلودگی ناشی از تغییر جهت باد، تأیید می‌کند که یافته‌ها در معرض قرار گرفتن مستقیم در معرض ذرات هوا هستند.

آنها می‌گویند: قرار گرفتن در معرض تصادفی خالص با آلودگی هوا است که عملکرد این افراد را هدایت می‌کند. در برابر حریفان قابل مقایسه در همان دور مسابقات، قرار گرفتن در معرض سطوح مختلف کیفیت هوا، کیفیت حرکت و کیفیت تصمیم گیری را متفاوت می کند.

محققان همچنین دریافتند زمانی که آلودگی هوا شدیدتر بود، شطرنج بازان در شرایط محدودیت زمانی حتی ضعیف تر عمل کردند. قوانین مسابقات مقرر می داشت که 40 حرکت باید در 110 دقیقه انجام شود. برای حرکات 31-40 در تمامی مسابقات، افزایش آلودگی هوا به میزان 10 میکروگرم بر متر مکعب منجر به افزایش احتمال خطای 3.2 درصدی شد که بزرگی آن خطاها 17.3 درصد افزایش یافت.

پالاسیوس می‌گوید: به نظر ما جالب است که این اشتباهات به‌ویژه در مرحله‌ای از بازی رخ می‌دهد که بازیکنان با فشار زمانی مواجه هستند. زمانی که این بازیکنان توانایی جبران عملکرد شناختی پایین‌تر را با تامل بیشتر ندارند اینجاست که ما بیشترین تأثیرات را مشاهده می‌کنیم.

پالاسیوس تأکید می‌کند همانطور که این مطالعه نشان می‌دهد، آلودگی هوا ممکن است بر افرادی تأثیر بگذارد که ممکن است فکر کنند از آلودگی دور هستند.اینطور نیست که باید در کنار یک نیروگاه زندگی کنید. شما می توانید کیلومترها دورتر زندگی کنید و تحت تاثیر قرار بگیرید.

در واقع، پالاسیوس مشاهده می‌کند، این واقعیت که حتی شطرنج‌بازانی که ساعت‌ها خود را برای انواع سناریوهایی که ممکن است در مسابقه‌ها با آن‌ها روبرو می‌شوند آماده کنند، می‌توانند عملکرد بدتری در زمان افزایش آلودگی هوا داشته باشند، نشان می‌دهد که مشکل مشابهی می‌تواند افراد را در بسیاری دیگر از لحاظ شناختی تحت تأثیر قرار دهد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان