این اعتیاد را با چشم خود می بینید و باور نمی کنید

خط سلامت: با افزایش استفاده از ویدئوهای آنلاین و استفاده از رسانه های اجتماعی، برخی از افراد زمان بیشتری را صرف تماشای محتوای ویدئویی آنلاین می کنند. گاهی اوقات به حدی می رسد که اعتیاد به یوتیوب ایجاد می شود.

این اعتیاد را با چشم خود می بینید و باور نمی کنید

به گزارش خط سلامت اعتیاد به یوتیوب اصطلاحی است که به طور غیررسمی نشان می دهد گروهی از افراد بیش از حد یوتیوب تماشا می کنند، اعتیاد به یوتیوب می تواند مشکل جدی تری را نشان دهد.

اگر نگران این هستید که ممکن است اعتیاد به یوتیوب داشته باشید به علائم زیر توجه کنید.

نشانه های اعتیاد به یوتیوب

از آنجا که اعتیاد به یوتیوب یک بیماری شناخته شده نیست، معیارهای تشخیصی خاصی وجود ندارد. با این حال، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد تماشای ویدیوی آنلاین بیش از حد است. برخی از شاخص های اعتیاد به یوتیوب عبارتند از:

بیشتر وقت خود را صرف تماشای ویدیوهای یوتیوب، فکر کردن به ویدیوها یا برنامه ریزی برای تماشای ویدیوهای یوتیوب می کنید.

احساس می کنید برای اینکه احساس خوبی داشته باشید باید ویدیوهای آنلاین تماشا کنید.

ادامه دادن به تماشای ویدیوهای یوتیوب حتی اگر این رفتار منجر به عواقب منفی شود.

احساس می کنید حتی اگر بخواهید نمی توانید زمان تماشای خود را کاهش دهید.

غفلت از وظایف مهم مربوط به کار، خانواده، مدرسه یا سایر زمینه های زندگی.

عادات تماشای یوتیوب را از افراد دیگر پنهان می کنید.

هنگامی که سعی می کنید تماشای یوتیوب را متوقف کنید، علائم ترک مانند احساس افسردگی، عصبانیت یا تحریک پذیری را تجربه می کنید.

اعتیاد به یوتیوب؛ اعتیاد رفتاری

اعتیادهای رفتاری به اعتیادهای غیر مواد گفته می شود که در آن فرد به رفتارها یا اعمال خاصی وابسته می شود.

علل اعتیاد به یوتیوب

مانند انواع دیگر اعتیادهای رفتاری، مشاهده ویدیوهای یوتیوب می تواند پاداش های کوتاه مدتی ایجاد کند. با گذشت زمان، افراد ممکن است احساس کنند که کنترل رفتار شان کاهش یافته و ممکن است علیرغم پیامدهای نامطلوب، به تماشای تعداد زیاد ویدیو ادامه دهند. برای مثال، ممکن است فردی در زمان‌های نامناسب (در وسط قرار ملاقات)، در مکان‌های نامناسب (در محل کار)، و وقتی عملکرد عادی زندگی‌اش را مختل می کند، تمایل به تماشای ویدیوها داشته باشد.

مشکل این نوع رفتار این است که اغلب به آرامی شروع می شود و به تدریج در طول زمان شکل می گیرد. از آنجا که این تغییرات رفتاری معمولاً به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد، دیدن اینکه چگونه اعتیاد به یوتیوب در زندگی و رفاه تداخل دارد دشوارتر می‌شود.

تاثیر اعتیاد به یوتیوب

اما آیا تماشای بیش از حد یوتیوب واقعاً واجد شرایط اعتیاد است؟ انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا (ASAM) اعتیاد را به عنوان یک بیماری مزمن تعریف می کند که شامل تعاملات پیچیده بین ژنتیک، مدارهای مغز، محیط و تجربیات زندگی است.

این تعریف امکان پیگیری بیمارگونه رفتارهای پاداش دهنده مانند تماشای یوتیوب یا نمونه های دیگر اعتیاد به اینترنت را در بر می گیرد. چنین رفتاری حتی زمانی که پیامدهای زیانباری در زندگی فرد داشته باشد، ادامه می یابد.

حتی اگر استفاده بیش از حد از یوتیوب واجد شرایط اعتیاد نباشد، باز هم ممکن است مشکلاتی در زندگی ایجاد کند. به عنوان مثال، ممکن است در زندگی و روابط شما اختلال ایجاد کند یا بر عملکرد و کار تأثیر بگذارد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان