بیشتر از 120 دقیقه در ترافیک باشید، کارتان تمام است / این هشدار جدی است

خط سلامت: اولین مطالعه در جهان نشان می دهد که حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آلودگی هوا تأثیرات سریعی بر مغز دارد.

بیشتر از 120 دقیقه در ترافیک باشید، کارتان تمام است / این هشدار جدی است

به گزارش خط سلامت یک مطالعه جدید نشان داده است سطوح معمول آلودگی ترافیک می تواند عملکرد مغز انسان را تنها در عرض چند ساعت مختل کند. این مطالعه اولین مطالعه ای بود که در یک آزمایش کنترل شده با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) نشان داد که قرار گرفتن در معرض دود اگزوز توانایی نواحی مختلف مغز انسان برای تعامل و ارتباط با یکدیگر را مختل می کند.

مطالعه جدید محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه ویکتوریا نشان داده است تنها دو ساعت قرار گرفتن در معرض دود اگزوز باعث کاهش اتصال عملکردی مغز می‌شود

اثرات مضر آلودگی هوا

دکتر کریس کارلستن رئیس کرسی پزشکی تنفسی و کرسی تحقیقاتی کانادا در بیماری‌های ریوی شغلی و محیطی می‌گوید: برای چندین دهه، دانشمندان فکر می‌کردند که مغز ممکن است از اثرات مضر آلودگی هوا محافظت شود. این مطالعه که اولین مطالعه در نوع خود در جهان است، شواهد جدیدی از ارتباط بین آلودگی هوا و شناخت را ارائه می‌کند.

برای این مطالعه، محققان به طور خلاصه ۲۵ فرد بالغ سالم را در معرض دود اگزوز و هوای فیلتر شده در زمان‌های مختلف در یک محیط آزمایشگاهی قرار دادند. فعالیت مغز قبل و بعد از هر بار قرار گرفتن در معرض دود اگزوز با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) اندازه‌گیری شد.

افسردگی و دردهای روانی

دکتر جودی گاوریلوک، استاد روانشناسی در دانشگاه ویکتوریا می گوید: می دانیم که اتصال عملکردی تغییر یافته با کاهش عملکرد شناختی و علائم افسردگی مرتبط است، بنابراین مشاهده آلودگی ترافیک که این شبکه ها را قطع می کند، نگران کننده است.

وی گفت: مردم باید مراقب هوایی که تنفس می کنند باشند و اقدامات لازم را برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آلاینده های احتمالی مضر هوا مانند دود اگزوز خودروها انجام دهند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان