رد پای آنفلوآنزا در دو بیماری ترسناک سالمندی

خط سلامت : عفونت هایی که بخاطر ویروس ها ایجاد می شوند امکان ابتلا به دو بیماری رایج عصبی را بیشتر می کنند.

رد پای آنفلوآنزا در دو بیماری ترسناک سالمندی

به گزارش خط سلامت این افراد بیشتر احتمال دارد که به بیماری پارکینسون و آلزایمر مبتلا شوند.

بررسی مطالعه روی ۵۰۰ هزار نفر نشان داد عفونت های ویروسی شدید که در آنسفالیت و ذات الریه روی می دهد خطر ابتلا به بیماری های پارکینسون و آلزایمر را افزایش می دهد.

ارتباط بین عفونت های ویروسی و بیماری های عصبی

به گفته پژوهشگران، نتایج پژوهش نشان می دهد: احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که دچار التهاب مغز بر اثر آنسفالیت ویروسی شده بودند، ۳۱ برابر بیشتر بود.

آنها می گویند افرادی که پس از ابتلا به آنفلوانزا به دلیل ذات الریه در بیمارستان بستری شده بودند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر ، زوال عقل، بیماری پارکینسون و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) هستند.

محققان می افزایند: عفونت‌ روده و مننژیت که هر دو اغلب توسط یک ویروس ایجاد می ‌شوند و همچنین ویروس واریسلا-زوستر، که باعث بیماری زونا می ‌شود نیز در ایجاد چندین بیماری عصبی دژنراتیو نقش دارند.

عفونت های ویروسی و مغز

مطالعات نشان می دهد: تأثیر عفونت های ویروسی بر مغز در برخی موارد تا ۱۵ سال ادامه داشت و هیچ موردی وجود نداشت که قرار گرفتن در معرض ویروس ها از ابتلا به بیماری محافظت کننده باشد. گفتنی است که حدود ۸۰ درصد از ویروس ‌های دخیل در بیماری ‌های مغزی از سد خونی مغزی عبور می کنند.

اهمیت واکسیناسیون

محققان می گویند: واکسن هایی برای برخی از این ویروس ها از جمله آنفلوانزا، زونا و ذات الریه در دسترس است. اگرچه واکسن ها از همه موارد ابتلا به بیماری جلوگیری نمی کنند، اما به طور چشمگیری نرخ بستری شدن در بیمارستان را کاهش می دهند. این شواهد نشان می دهد واکسیناسیون خطر ابتلا به بیماری های عصبی را کاهش می دهد.

مایکل نالز متخصص اعصاب در آمریکا گفت: از یافته های این مطالعه متوجه شدیم دانشمندان برای سال‌ها به دنبال پیوندهایی بین یک اختلال عصبی فردی و یک ویروس خاص بوده اند.

رابطه ویروس ها و مشکلات عصبی

او گفت: این زمانی بود که تصمیم گرفتیم یک رویکرد متفاوت و مبتنی بر علم را امتحان کنیم. با استفاده از سوابق پزشکی، توانستیم به طور سیستماتیک پیوندهای ممکن را جستجو کنیم. این تجزیه و تحلیل ها 22 پیوند بین قرار گرفتن در معرض ویروس و بیماری ‌های تخریب ‌کننده عصبی به دست آورد.

اندرو سینگلتون محقق در زمینه آلزایمر می گوید: اختلالات عصبی مجموعه ای از بیماری ها هستند که درمان های مؤثر و عوامل خطر زیادی برای آن ها وجود دارد. نتایج به دست آمده از این ایده حمایت می کند عفونت های ویروسی و التهاب مرتبط در سیستم عصبی عوامل خطر برای این نوع اختلالات باشند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان