زلزله بیشتر از دیگر بلایای طبیعی خسارت روانی می زند / روانشناسان از 5 مرحله روانی را در زلزله می گویند

خط سلامت : نظریه ای به نام “واکنش روانی در برابر بلایا” وجود دارد. زلزله دارای ویژگی های متفاوتی با سایر بلایای طبیعی است و پیامدهای آن بر سلامت روان قربانیان جدی تر است.

زلزله بیشتر از دیگر بلایای طبیعی خسارت روانی می زند /  روانشناسان از 5 مرحله روانی را در زلزله می گویند

به گزارش خط سلامت در این نظریه پنج مرحله مورد توجه است: مرحله هشدار (این مرحله در زلزله قابل مشاهده نیست، اما فقط در طوفان یا فوران های آتشفشانی دیده می شود)، مرحله ضربه، مرحله موجودی، مرحله بهبود کوتاه مدت و مرحله بهبودی طولانی مدت.

مرحله اول اثرات زلزله

اثرات یک زلزله در مرحله ضربه شروع می شود زیرا این فاجعه قابل پیش بینی نیست. در عوض، یک طوفان یا فوران آتشفشان را می توان پیش بینی کرد، زیرا می توان متوجه شد که یک طوفان در حال نزدیک شدن است یا یک آتشفشان فعال شده است. زمین لرزه دارای ویژگی های متفاوتی با سایر بلایای طبیعی است و پیامدهای آن بر سلامت روان قربانیان جدی تر است. این ویژگی ها عبارتند از: جهانی بودن (در یک منطقه جغرافیایی همه افراد را تحت تأثیر قرار می دهد)، خودانگیختگی (قابل پیش بینی نیست) و برگشت ناپذیری.

مرحله دوم موجودی

پس از مرحله ضربه، مرحله موجودی است که در آن فرد از آنچه واقعاً اتفاق افتاده و چگونه بر او تأثیر گذاشته است آگاه می شود. برای مثال، در مشاوره‌ها در چهار تا پنج روز اول، بیماران از می‌پرسند چه اتفاقی افتاده است و توضیح می دهند که چگونه تحت تأثیر قرار گرفته اند.

مراحل بعدی

هنگامی که زلزله رخ می دهد، مراحل نهایی یا مراحل بهبودی بیشتر طول می کشد. در واقع بهبود روانی به سرعت بهبود فیزیکی (بازسازی زیرساخت ها) کند است.

چرا بهبودی کند است؟

زیرا کسانی که همه چیز را از دست داده اند جایی برای بازگشت ندارند. علاوه بر این، جغرافیای محل زندگی آنها نیز تغییر کرده است. قربانیان زلزله تمام مراجع فیزیکی خود را از دست داده اند و در نتیجه این امر بازیابی مراجع روانی را به تعویق می اندازد. خانه به معنای حفاظت، سرپناه، امنیت، انسجام خانواده است. وقتی خانه خود را از دست می دهید، همه عوامل گفته شده با آن از بین می رود. از سوی دیگر،«سندرم پناهگاه» ویژگی کلی زلزله است. هنگامی که یک فاجعه قابل پیش بینی است، قربانیان معمولاً می دانند که تخلیه خواهند شد. برعکس، زمانی که زلزله رخ می دهد، قربانیان باید با واقعیت فیزیکی جدیدی که باعث عدم تعادل روانی می شود، سازگار شوند. یک ویژگی کلی در افراد آواره که در پناهگاه ها یا پناهگاه ها زندگی می کنند.

آیا همه قربانیان عدم تعادل روانی یکسانی دارند؟

همه آسیب دیدگان زلزله ، چه خانه و کاشانه خود را از دست داده باشند و چه نه، پاسخ روانی دارند. اکثر آنها پاسخی طبیعی دارند، پاسخی که نیاز به توجه دارد. در موارد دیگر پاسخ شدیدتری را نشان می دهند ، بسته به فرد و آنچه که او باید تحمل کند این پاسخ ها متفاوت است. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان