در هر سنی چقدر باید بخوابیم ؟ / میزان نیاز به خواب بر سلامت روان تاثیر دارد

خط سلامت: خواب کودکان و میزان خواب کودک یکی از مسائل مهمی است که والدین را درگیر می کند وبر رشد آنان تاثیر می گذارد.

در هر سنی چقدر باید بخوابیم ؟ / میزان نیاز به خواب بر سلامت روان تاثیر دارد

به گزارش خط سلامت میزان خواب مورد نیاز کودک بسته به فرد و عوامل خاصی از جمله سن کودک متفاوت است.

میزان خواب کودک درهفته اول تا چهارم

میزان خواب کودک به طور معمول حدود 15 تا 18 ساعت در روز است ، اما فقط در دوره های کوتاه دو تا چهار ساعته. نوزادان نارس ممکن است بیشتر بخوابند، در حالی که نوزادان کولیکی ممکن است کمتر بخوابند. از آنجا که نوزادان هنوز یک ساعت بیولوژیکی داخلی یا ریتم شبانه روزی ندارند، الگوهای خواب آنها به چرخه روز و شب ارتباطی ندارد. در واقع، آنها به هیچ وجه الگوی زیادی ندارند.

میزان خواب کودک در یک تا چهار ماهگی

در 6 هفتگی کودک شروع به آرام شدن می کند و ممکن است متوجه ظهور الگوهای خواب منظم تری شوید. طولانی‌ترین دوره‌های خواب ۴ تا ۶ ساعت طول می‌کشد که بیشتر در عصر رخ می‌دهد. سردرگمی روز و شب پایان می یابد.

میزان خواب کودک در 4 تا 12 ماهگی

در حالی که تا 15 ساعت خواب ایده آل است، اکثر نوزادان تا 11 ماهگی تنها حدود 12 ساعت می خوابند. ایجاد عادات خواب سالم هدف اصلی در این دوره است، زیرا کودک در حال حاضر بسیار اجتماعی تر شده است و الگوهای خواب او بیشتر شبیه بزرگسالان است.

نوزادان معمولاً سه چرت می زنند و در حدود 6 ماهگی به دو چرت می افتند، در این زمان (یا زودتر) از نظر فیزیکی قادر به خوابیدن در طول شب هستند. چرت زدن منظم معمولاً در قسمت آخر این بازه زمانی اتفاق می افتد، زیرا ریتم های بیولوژیکی بالغ می شوند. چرت نیمه صبح معمولا از ساعت 9 صبح شروع می شود و حدود یک ساعت طول می کشد. چرت اولیه بعد از ظهر بین ظهر تا 2 بعد از ظهر شروع می شود و یک یا دو ساعت طول می کشد و چرت بعد از ظهرممکن است از ساعت 3 بعد از ظهر تا 5 بعد از ظهر شروع شود و معمولاً طول آن متفاوت است.

میزان خواب کودک در یک تا 3 سالگی

همانطور که کودک از سال اول به سمت 18 تا 21 ماهگی می رسد، احتمالاً چرت صبح و اوایل عصر خود را از دست می دهد و فقط یک بار در روز چرت می زند. در حالی که کودک ان نوپا به 14 ساعت خواب در روز نیاز دارند، معمولاً فقط 10 ساعت می خوابند. بیشتر کودک ان بین ۲۱ تا ۳۶ ماهگی هنوز به یک چرت در روز نیاز دارند که ممکن است بین یک تا سه ساعت و نیم باشد. آنها معمولا بین 7 بعد از ظهر تا 9 شب به رختخواب می روند و بین 6 صبح تا 8 صبح بیدار می شوند.

میزان خواب کودک در 3 تا 6 سالگی

کودک ان در این سن معمولا بین ساعت 7 بعد از ظهر تا 9 شب به رختخواب می روند و حدود ساعت 6 صبح تا 8 صبح بیدار می شوند، درست مانند زمانی که کوچکتر بودند. در سن 3 سالگی، اکثر کودکان هنوز چرت می زنند، در حالی که در سن 5 سالگی، اکثر کودکان اینطور نیستند. چرت زدن نیز به تدریج کوتاه تر می شود. مشکلات خواب جدید معمولاً بعد از 3 سالگی ایجاد نمی شود.

میزان خواب کودک در 7 تا 12 سالگی

در این سنین، با فعالیت های اجتماعی، مدرسه ای و خانوادگی، زمان خواب به تدریج دیرتر و دیرتر می شود، به طوری که اکثر نوجوانان 12 ساله در حدود ساعت 9 شب به رختخواب می روند و همچنین کل زمان خواب از 9 تا 12 ساعت در شبانه روز است و میانگین خواب تنها حدود 9 ساعت است.

میزان خواب در 12 تا 18 سالگی

نیاز خواب برای نوجوانان به اندازه دوران جوانی برای سلامتی روان و تندرستی حیاتی است. به نظر می رسد بسیاری از نوجوانان ممکن است نسبت به سال های گذشته به خواب بیشتری نیاز داشته باشند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان