چرا برخی از افراد از موفقیت می ترسند؟ / بین ترس از موفقیت و شکست چه تفاوتی وجود دارد؟

بیشتر ما به سمت موفقیت در شغل، زندگی اجتماعی، خانواده یا سایر ابعاد وجودی انسانی سوق داده می‌شویم. به نظر می رسد که این یک انگیزه ذاتی است که در طول زندگی ما بالغ می شود و تغییر می کند. اریک اریکسون رشد انسان را مجموعه ای از مراحل توصیف کرد که هر کدام بردستیابی به موفقیت در جنبه های مختلف زندگی تمرکز دارند. برای دستیابی به موفقیت، اغلب لازم است ابتدا شکست را تجربه کنید. به طور کلی به درس های سخت آموخته شده نیاز است.

چرا برخی از افراد از موفقیت می ترسند؟ / بین ترس از موفقیت و شکست چه تفاوتی وجود دارد؟

به گزارش خط سلامت در جامعه امروز شکست اغلب غیرقابل قبول تلقی می شود. ما به نوآوری تشویق می شویم اما از "هدر دادن" زمان یا پول خودداری می کنیم. وقتی شکست می خوریم، ممکن است توسط کارفرمایان، همسران و والدین تهدید یا حتی تنبیه شویم. این تجربه منفی می تواند منجر به ترس از شکست شود. سطح پایین ترس می تواند الهام بخش باشد، اما سطح بالاتر ترس می تواند پیشرفت ما را فلج کند.

آیا امید به موفقیت با ترس از شکست مرتبط است؟

این فرضیه وجود دارد که کسانی که میل شدید به موفقیت دارند ممکن است در واقع از ترس شکست رنج ببرند. این فرضیه بسیار منطقی است، زیرا دستیابی به موفقیت طبق تعریف مخالف شکست است. چندین محقق این فرضیه را با نتایج متفاوتی آزمایش کرده اند.

به نظر می رسد تحقیقات نشان می دهد امید به موفقیت و ترس از شکست لزوماً با هم ارتباطی ندارند. در واقع، به نظر می رسد کسانی که از شکست می ترسند، به موفقیت امیدوار نیستند، بلکه به دنبال اجتناب از موقعیت های پرخطر یا انتخاب هایی هستند که ممکن است توجه را به خود جلب کند.

این افراد اغلب انتخاب های محافظه کارانه ای انجام می دهند که به آنها امکان می دهد بدون ایجاد موج به جای انتخاب مسیرهای پرمخاطره که شانس بیشتری برای شکست دارند، از پس آن برآیند.

ترس از موفقیت و کنترل

به نظر می رسد ترس از موفقیت نیز با سطح کنترلی که فرد مبتلا در زندگی خود احساس می کند، مرتبط باشد. کسانی که احساس می کنند از سوی نیروهای خارجی تحت کنترل هستند، در ترس موفقیت در معرض خطر بیشترقرار دارند. ممکن است آن‌ها احساس نمی‌کنند که موفقیت شان به دست آمده است، یا می‌ترسند نیروهای خارجی موفقیت شان را از بین ببرند.

به نظر می رسد برخی افراد از موفقیت و شکست همزمان می ترسند. این می تواند موقعیت بسیار دشواری باشد، زیرا هر انتخابی که فرد انجام می دهد باید با این ترس ها سنجیده شود. این امکان وجود دارد فردی در این شرایط به دلیل عدم تصمیم گیری فلج شود و اصلاً نتواند هیچ انتخابی انجام دهد.

اگر در مورد موفقیت احساس گناه می کنید چه کار باید انجام دهید

ترس از خود تبلیغی

ترس از ارتقای خود اغلب به شدت با ترس از شکست و موفقیت آمیخته است. ترس از ارتقای خود که به‌طور ساده به‌عنوان یک نوع فوبیای اجتماعی تعریف می‌شود، می‌تواند درخواست افزایش حقوق، جستجوی شغل بهتر یا حتی اولین قرار ملاقات را دشوار یا غیرممکن کند.

درمان ترس از شکست و ترس از موفقیت

هر دو ترس از شکست و موفقیت به خوبی به درمان پاسخ می دهند. تکنیک‌های شناختی-رفتاری ممکن است بر افکار خودکار و باورهای ناکارآمدی که به ترس از موفقیت کمک می‌کنند، تمرکز کنند. درمان های روانکاوی به فرد کمک می کند تا تجربیات و تعارضات اساسی را که ممکن است به این ترس ها کمک کند، بهتر درک کند.

ترس از شکست و موفقیت شرایط پیچیده ای هستند که می توانند مانع از دستیابی افراد مبتلا به پتانسیل کامل خود شوند. با این حال، با دریافت کمک حرفه ای، می توان بر هر دو شرایط با موفقیت غلبه کرد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان