چگونه اخبار رسانه ها را روانشناسی کنیم؟ / روانشناسان رسانه ها را زیر ذره بین برده اند

خط سلامت: روانشناسی رسانه چیست؟ روانشناسی رسانه شاخه جدیدی از روانشناسی است که به بررسی روش هایی می پردازد که افراد تحت تاثیر ارتباطات واسطه ای و رسانه ای قرار می گیرند.

چگونه اخبار رسانه ها را روانشناسی کنیم؟ / روانشناسان رسانه ها را زیر ذره بین برده اند

به گزارش خط سلامت امروزه بیشتر ساعات بیداری خود را در رسانه ها و فناوری سپری می کنیم. در نتیجه، روانشناسی رسانه به یک حوزه حیاتی برای تحقیق تبدیل شده است. با این حال، ماهیت میان رشته‌ای این رشته و روش‌های دائماً در حال تغییر تعامل مردم با رسانه‌ها در تمام جنبه‌های زندگی‌شان، از کار گرفته تا آموزش، سرگرمی و مشارکت اجتماعی، تعریف آن را دشوار می‌کند.

روانشناسی رسانه

روانشناسی رسانه به شدت از روانشناسی و ارتباطات نشأت می‌گیرد، اما از دیگر رشته‌ها، از جمله جامعه‌شناسی، مطالعات رسانه‌ای، انسان‌شناسی، و … نیز بهره می‌برد.

شاید تعریفی که عمق و وسعت این حوزه را به بهترین شکل نشان می دهد توسط کارن دیل در کتاب راهنمای روانشناسی رسانه آکسفورد ارائه شده باشد : «روانشناسی رسانه مطالعه علمی رفتار، افکار و احساسات انسان است که در زمینه استفاده و خلق رسانه تجربه می شود. "

به عبارت دیگر، روانشناسی رسانه علاقه مند به درک ارتباط دائماً در حال تحول بین انسان و رسانه از دیدگاه روانشناختی است.

تاریخچه روانشناسی رسانه

ریشه‌های روان‌شناسی رسانه‌ها را می‌توان به بیش از یک قرن در مطالعات اولیه در مورد درک فضای سه‌بعدی روی بوم دو بعدی جستجو کرد.

این ایده‌ در کتاب روان‌شناس اجتماعی هوگو مانستربرگ در سال 1916 با عنوان «بازی عکس: یک مطالعه روان‌شناختی» ، اولین اثری که به طور تجربی نحوه واکنش مخاطبان به فیلم را بررسی می‌کند، به کار گرفته شد. زمانی که تلویزیون در دهه 1950 فراگیر شد، روانشناسان شروع به بررسی چگونگی تأثیر رسانه ها بر کودکان کرده بودند .

با این حال، روانشناسی رسانه تا سال 1986 که بخش46 روانشناسی رسانه توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA) تأسیس شد، به عنوان یک رشته رسمی در رشته روانشناسی به رسمیت شناخته نشد . در ابتدا، این بخش بر روانشناسانی متمرکز بود که به عنوان متخصص در رسانه ظاهر می شدند، هدفی که هنوز به عنوان بخشی از مأموریت آن ذکر شده است. با این حال، بخش 46، که از آن زمان نام خود را به انجمن روانشناسی و فناوری رسانه تغییر داده است، تمرکز خود را به تحقیق در مورد تأثیرات و تأثیر رسانه ها تغییر داده است.

در سال 2003 اولین و تاکنون تنها برنامه دکترای روانشناسی رسانه ای معتبر APA در ایالات متحده در دانشگاه فیلدینگ راه اندازی شد و دیوید گیلز اولین نظرسنجی این رشته را با متن روانشناسی رسانه منتشر کرد.

از آن زمان، با ظهور چندین مجله علمی که به طور خاص به روانشناسی رسانه اختصاص داده شده است، انتشار کتاب های اضافی که به طور کامل یا جزئی حوزه مطالعه را پوشش می دهد و افزایش دانشگاه ها، از جمله استانفورد ، کرنل ، این رشته به گسترش خود ادامه داده است. و ایالت پن ، که حوزه ای از مطالعه و تحقیق را، معمولاً در بخش ارتباطات، به موضوعات مرتبط با روانشناسی رسانه اختصاص می دهند.

مباحث روانشناسی رسانه

موضوعات زیادی وجود دارد که روانشناسی رسانه به دنبال کشف آنهاست. برخی از این موارد عبارتند از:

تأثیر رسانه‌ها ، مانند اینکه آیا قرار گرفتن در معرض تصاویر خشونت‌آمیز رسانه‌ای ، پرخاشگری را افزایش می‌دهد، چگونه نمایش نقش‌های جنسیتی بر درک کودکان از معنای زن، مرد بودن یا جنسیت دیگر تأثیر می‌گذارد، و اینکه چگونه می‌توان پیام‌های رسانه‌ای را برای متقاعد کردن کسی ساخت. برای کمک به امور خیریه یا رفتار به روشهای اجتماعی دیگر. یادگیری آنلاین ، مانند روشی که درس‌های حضوری باید تنظیم شود تا بتوان آن‌ها را به بهترین نحو به دانش‌آموزان آنلاین از گروه‌های سنی مختلف منتقل کرد و مؤثرترین راه‌ها برای راه‌اندازی پلت‌فرم‌های یادگیری آنلاین برای حفظ توجه دانش‌آموزان و جذب اطلاعات.

تأثیر رسانه‌های اجتماعی ، مانند اینکه چگونه پلت‌فرم‌ها را می‌توان تنظیم کرد تا تصویر جامع‌تری از جهان ایجاد کنند، چگونه روابط زمانی که عمدتاً یا صرفاً از طریق رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شوند تأثیر می‌گذارند و نحوه کاهش ترولینگ و سایر رفتارهای آنلاین منفی.

مشارکت مخاطب مانند اینکه چرا در فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و پادکست‌ها می‌خندیم و گریه می‌کنیم، چگونه داستان‌ها بر احساس ما از خود تأثیر می‌گذارند و چگونه و چرا طرفداران فرهنگ عامه برای تشکیل جوامع حمایتی گرد هم می‌آیند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان