چرا برخی چهره ها زیبا و برخی زشت دیده می شوند؟ / متخصصان عامل درک زیبا دیدن را پیدا کردند

خط سلامت:  اظهار نظر راجع به زیبایی نوزادان تازه متولد شده امری رایج است. والدین، سعی دارند بخشی از محبت خود را از طریق تاکید به زیبایی نوزادشان نشان دهند. در این میان بعضی افراد به مقایسه چهره کودکان بایکدیگر پرداخته و به دنبال شناسایی زیباترین چهره هستند. صرف نظر از آثار مخرب چنین مقایسه ای، معیارهایی وجود دارد که باعث می شود چهره ی یک نوزاد نسبت به نوزاد دیگر زیباتر به نظر برسد؛ یکی از این معیارها فرکانس فضایی است.

چرا برخی چهره ها زیبا و برخی زشت دیده می شوند؟ / متخصصان عامل درک زیبا دیدن را پیدا کردند

فرکانس های فضایی و درک زیبایی

به گزارش خط سلامت، محققان نشان داده اند اگر چه چشم های درشت، بینی و دهان کوچک، در نوزادان با زیبایی همراه است؛ فرکانس فضایی چیزی که می بینیم، عامل مهمی در زیبا به نظر رسیدن چهره ها است. دستگاه بینایی از فرکانس‌های فضایی، برای پردازش سریع تغییرات نور استفاده می کند. بخش بزرگی از تجربه های دیداری، توسط پردازش فرکانس های فضایی صورت می گیرد.

زیباترین چهره ها چه فرکانس فضایی دارند؟

توجه به فرکانس های فضایی برای شناخت بهتر جهان دیداری افراد ضروری است. در یک پژوهش که اخیرا انجام شده است از 32 شرکت‌کننده خواسته شد تا به زیبایی 40 تصویر از صورت نوزادان امتیاز دهند. در مرحله اول تیم تحقیقاتی تصاویر واقعی را به شرکت کنندگان نشان داد و نظر آن ها را ثبت کرد. محققان در مرحله دوم، فرکانس فضایی این تصاویر را دستکاری کردند و تصاویری با فرکانس فضایی کم، متوسط و زیاد تولید کردند. در این مرحله مجددا نظر شرکت کنندگان در خصوص زیبایی چهره ها ثبت شد.

نتایج نشان این پژوهش نشان داد: چهره هایی با کمترین فرکانس فضایی، پایین رتبه را در زیبایی کسب می کردند. شرکت کنندگان گزارش کردند که این چهره ها تاریک و حتی ترسناک بودند.

در مقایسه با فرکانس فضایی پایین، چهره‌هایی با فرکانس فضایی متوسط و بالا، جذابیت بالایی برای شرکت کنندگان داشتند؛ زیرا ویژگی‌های چهره مرتبط با زیبایی (بینی کوچک، گونه‌های برجسته ) در فرکانس‌های فضایی بالا واضح تر است.

اگرچه تأیید این نتایج به مطالعات بیشتری در زمینه ردیابی چشم و تصویربرداری عصبی نیاز دارد، شواهد حاضر نشان می دهد؛ درک زیبایی چهره نوزادان تحت تاثیر اطلاعات مربوط به فرکانس فضایی است. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان