رابطه زناشویی میگرن را از بین می برد / تحقیقی که باورتان نمی شود

رابطه جنسی به عنوان یک عامل انحرافی از درد، شیوه ای موثر برای کاهش دردهای میگرنی و دردهای ناحیه سر به شمار می رود.

رابطه زناشویی میگرن را از بین می برد / تحقیقی که باورتان نمی شود

به گزارش خبرنگار خط سلامت تحقیقات نشان داده است دربرخی از مبتلایان به سردرد، رابطه جنسی تسکین درد مورد نیاز را فراهم می کند.

تسکین دردهای میگرنی

محققان در بخش بیهوشی در دانشکده پزشکی دانشگاه ویک فارست مطالعه ای را در مورد رابطه بین سردردهای میگرن ی و میل جنسی انجام دادند. میگرن یک ضربان شدید و دردناک در سر است که اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور همراه است. 68 فرد مبتلا به سردرد در این مطالعه شرکت کردند.محققان دریافتند همه افرادی که از سردرد رنج می برند از رابطه جنسی اجتناب نمی کنند. شرکت کنندگان پژوهش که از سردردهای میگرن ی رنج می بردند، سطوح بالاتری از میل جنسی را نسبت به کسانی که از دسته های دیگر سردرد رنج می بردند گزارش کردند. در واقع، مبتلایان به میگرن میل جنسی را 20 درصد بیشتر از کسانی که از سردرد تنشی رنج می‌برند، گزارش کردند که شایع‌ترین نوع سردرد است و به صورت درد در سر و گردن همراه با عضلات سفت در نواحی درد ظاهر می‌شود.

محققان این فرضیه را مطرح کردند که سردردهای میگرن ی و میل جنسی ممکن است تحت تأثیر همان ماده شیمیایی - سروتونین - قرار گیرند. سطوح بالاتر سروتونین در افراد با میل جنسی پایین همراه است و در سردردهای میگرنی، سطوح پایین سروتونین وجود دارد.

تسکین میگرن و سردرد خوشه ای

برخی از مبتلایان به میگرن تسکین درد ناشی از فعالیت جنسی و ارگاسم را گزارش می دهند. هامباخ و همکاران نتایج نظرسنجی های 133 فرد مبتلا به سردرد را گزارش کرد. از این تعداد، 103 نفر به عنوان مبتلایان به میگرن و 30 نفر دیگر از سردردهای خوشه ای رنج می بردند. سردرد خوشه‌ای به مجموعه‌ای از سردردهای کوتاه اما قوی هر روزه که برای هفته‌ها یا ماه‌ها دیده می‌شود.

این مطالعه برای ارزیابی تأثیر فعالیت جنسی بر سردردهای میگرن ی و خوشه ای طراحی شد. در گروه میگرن ی، علیرغم شدت علائم مرتبط با سردردهای میگرن ی، پاسخ دهندگان همیشه از شرکت در فعالیت جنسی دلسرد نشدند. محققان به ماهیت غیرعادی این یافته اشاره کردند زیرا فعالیت بدنی، حتی فعالیت جزئی، می تواند شدت میگرن را افزایش دهد.

اکثر مبتلایان به میگرن در رابطه با سردردهای خود از فعالیت جنسی سود می برند. گزارش شده است که فعالیت جنسی و ارگاسم باعث تسکین یا از بین بردن کامل میگرن می شود. کاهش میگرن توسط 73.3 درصد از پاسخ دهندگان مرد و 58 درصد از پاسخ دهندگان زن گزارش شده است.

این مطالعه نشان داد که مبتلایان به میگرن نسبت به افرادی که در مطالعه از سردردهای خوشه ای رنج می برند، از فعالیت جنسی سود بیشتری می برند. همچنین 11 نفر از 30 فرد مبتلا به سردرد خوشه ای به دلیل فعالیت جنسی تسکین یافتند.

هامباخ و همکاران چندین دلیل احتمالی برای اینکه رابطه جنسی یک عامل کاهش دهنده برای برخی از مبتلایان به سردرد است را اعلام کردند. نخست آنکه رابطه جنسی باعث حواس پرتی از درد می شود، ترشح اندورفین که با فعالیت جنسی و ارگاسم همراه است، آرامش پس از ارگاسم و انواع رفلکس های فیزیولوژیکی مرتبط با فعالیت جنسی می تواند علت کلی تسکین درد باشد. علاوه بر این، محققان می گویند میگرن و میل جنسی هر دو تحت تأثیر سطح سروتونین قرار دارند.

البته، مانند هر فعالیت جنسی، تمایل یا عدم تمایل به رابطه جنسی صرفاً به خود فرد بستگی دارد.برای برخی، رابطه جنسی با شریک زندگی ممکن است در هنگام سردرد قابل قبول باشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است به دنبال تسکین درد با این روش نباشند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان