قواعد روانی بیرون آمدن از رابطه / برای کاهش درد زخم عاطفی بخوانید

خط سلامت: تنها شدن و ترک رابطه عاطفی نه تنها غم انگیز بلکه دردناک و طاقت فرسا است.رابطه هر طور که تمام شود تفاوتی ندارد زیرا فرد دچار غم،تنهایی، خشم و احساسات ناخوشایند دیگری می شود.

قواعد روانی بیرون آمدن از رابطه / برای کاهش درد زخم عاطفی بخوانید

به گزارش خط سلامت روانشناسان می گویند برای غلبه بر این احساسات ناخوشایند ، ممکن است وسوسه شوید تا در رابطه جدیدی قرار گیرید ، اما قبل از اینکه بخواهید با این کار به شرایط سر و سامان دهید، بدانید آسیب‌های روحی و روانی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

امنیت از دست رفته

داشتن یک رابطه‌ عاطفی به ما حس امنیت می‌دهد. شما به حضور فرد دیگری به طور کامل عادت می‌کنید، حتی اگر زمان‌هایی همه چیز مطابق میل و خواسته‌تان پیش نرود. حتی مواردی مانند خوابیدن به تنهایی بعد از جدایی برای برخی افراد چالش‌برانگیز خواهد بود. برای پر کردن این تنهایی ، ممکن است قبل از به دست آوردن آمادگی عاطفی، خود را در یک رابطه‌ی جدید و آسیب‌زا قرار دهید.

متخصصان معتقدند تنها بودن برای مدتی و آن هم پس از اتمام یک رابطه‌ی طولانی مزایای خود را دارد. کار راحتی است که بر روی جنبه‌های ناخوشایند تنهایی تمرکز کنید و تمام نکات مثبتش را نادیده بگیرید، اما نکات زیادی مانند تجربه‌ی مجدد احساس آزادی کامل یکی ازجنبه‌های مثبت این نوع تنهایی است. می‌توانید به جای اینکه همیشه به فکر تصمیمات و تغییرات خود و پارتنرتان باشید، تنها روی تغییرات خود تمرکز کنید. می‌توانید زمان بیشتری با دوستان یا خانواده بگذرانید و سرگرمی جدیدی برای خود انتخاب کنید. همچنین فرصت خواهید داشت تا زخم‌های حاصل از رابطه‌ ای را که ترک کرده اید، بهبود بخشید.

توجه به دیگر سرمایه های عاطفی

حالا که مجرد شده اید، زمان مناسبی است که بر سایر روابط غیرعاطفی خود سرمایه‌گذاری کنید. این روابط می‌توانند روابط دوستی و فامیلی شوند. زمانی که برای مدتی در رابطه‌ای قرار دارید، طبیعی است که روابط دیگر را نادیده می‌گیرید، زیرا بیشتر زمان شما با پارتنرتان می‌گذرد. بهتر است که زمان بگذارید و با افرادی که مدتهاست ندیده‌اید تماس برقرار کنید. این موضوع نه تنها فرصتی به شما می‌دهد تا در صورت نیاز با کسی صحبت کنید، بلکه ممکن است به شما در گذر از رابطه‌ی قبلی تان کمک کند و بتوانید از زندگی لذت بیشتری ببرید. پرورش دادن دوستی و نه روابط رمانتیک و عاطفی کمک می کند تا دریابید دوست داشتنی هستید و می‌توانید خارج از یک رابطه‌ی خاص هم شاد باشید. اگر ایده‌ی تمرکز روی روابط برای بعد از کات کردن چه در مورد انسان‌ها و چه در مورد حیوانات انجام شود، کمک می‌کند تا محبت را در جایگاهی خارج از روابط عاطفی تجربه کنید.

مثبت دیدن

مهم‌ترین قسمت مجرد ماندن بعد از دوران طولانی یک رابطه، داشتن تفکر مثبت است. بعد از جدایی، این امر به هیچ وجه آسان نیست. ممکن است بارها در مورد اینکه چرا همه چیز به پایان رسید فکر کنید و بارها به این فکر کنید که چگونه می‌توانستید اوضاع را عوض کنید و یا با نگرانی با این موضوع روبرو شوید که دیگر نمی‌توانید شخص دیگری را برای بودن در کنارش و در ادامه‌ی مسیر زندگی تان پیدا کنید. این پاسخ‌ها کاملاً طبیعی هستند و احساسات شما ارزشمند و مهم‌اند. اما مهم است که متوجه این مطلب باشید که این احساسات منفی برای مواجهه با موقعیت تان کمکی نخواهند کرد.

اگر تمام مدت در خانه بمانید و با خود بجنگید،.ممکن است وضعیت موجود سخت تر و دشوارتر شود در این موقعیت، تغییر دادن فکر بهتر است. یکی از راه‌های این تغییر نگرش، تاکید بر نکات مثبتی است که در زمان‌هایی که مورد هجوم افکار منفی قرار می‌گیرید، با یادآوری آنها می‌توانید خود را آرام کنید. عبارات مثبتی که تکرار آنها کمک خواهند کرد مانند: «زمانش که برسد من فرد مناسبی را برای خود پیدا خواهم کرد» و یا «من لیاقت شاد بودن را دارم». اگر نمی‌توانید با عبارات مثبت ارتباط برقرار کنید، آهنگی پیدا کنید که در مواقع ناراحتی شما را شاد کند و یا کاری که به شما یاری دهد تا خلق تان را از حالت منفی به مثبت تبدیل کنید.

فعال شوید

زمانی که اجازه می‌دهید برنامه‌های روزانه‌ کاهش پیدا کند، احساس تنهایی را به درون خود راه داده‌اید و اشتیاق همنشینی با دیگران را از خود گرفته‌اید. کلید دوری از این مشکل این است که خود را مشغول نگه دارید تا زمانی برای بی‌حوصلگی و احساس تنهایی نداشته باشید. این موضوع همچنین کمک می‌کند تا احساسات مثبتی را تجربه کنید. ماندن در خانه و داشتن افکار تکراری یکی از چیزهایی است که شما را از افکار مثبت دور می‌کند. راه‌های زیادی وجود دارد که خود را سرگرم نگه دارید. در زیر ایده‌هایی را مطرح می‌کنیم که می‌توانند نقطه‌ی شروع مناسبی برای کارهایی باشند که می‌توان بعد از کات کردن انجام داد:

  • پیاده‌روی
  • تماس با دوستان
  • پیدا کردن یک سرگرمی
  • تجربه‌ کار جدید
  • کارهای داوطلبانه
  • گردش آخر هفته

وقتی کارهایی را پیدا می‌کنید که حس خوبی به شما می‌دهند، مشغول نگه داشتن خود و آرام کردن ذهن راحت‌تر است. برای ادامه‌ این تکنیک، راه‌های جدیدی را بیابید که شما را مشغول نگه دارند تا خود را درمانده‌ی کارهای گذشته و تکراری‌ نبینید.

رابطه جدید نداریم

گاهی سعی دارید از احساس پوچی دوری کنید، به جای اینکه زمانی برای استراحت و تجدید نیرو به خود دهید، شروع به تنظیم قرار ملاقات‌های جدید و یا دوستیابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا دوستان تان می‌کنید. این موضوع به این معنی نیست که صرف ملاقات با آدم‌های جدید می‌تواند بد باشد. فقط مراقب باشید و از خود بپرسید آیا واقعاً این همان چیزی است که می‌خواهید؟ اگر واقعاً به دنبال رابطه‌ای جدید هستید، از خود بپرسید آیا این همان فرد مناسب است ؟ آیا این فرد مرا خوشحال می‌کند؟

مجبور کردن خود به ورود به رابطه‌ جدید، به‌صرف اینکه چون وقتی در رابطه‌ اید احساس بهتری دارید، نمی‌تواند کمک ‌کند. بیشتر مردم نام این حالت را بازگشت می‌گذارند و معتقدند افراد در این شرایط دوام نمی‌آورند. اگر می‌خواهید درمان شوید و در آینده وارد رابطه‌ی مفیدتری از قبل شوید، به خود زمان دهید تا بتوانید خود را مجدداً دوست داشته باشید. به مرور زمان متوجه می‌شوید برای شروع یک رابطه‌ی جدید آماده شده‌اید.

مسئولیت ها را بپذیرید

زمانی که در یک رابطه‌ بلندمدت هستید، عادت می‌کنید کارها را به صورت مشترک و با مشارکت انجام دهید. یکی از کارهای جالبی که بعد از کات کردن می‌توانید انجام دهید، لذت تجربه‌ی کارها به تنهایی است. البته که همه‌ی افراد نمی‌توانند چنین کاری را به راحتی انجام دهند به عنوان مثال به تنهایی بیرون بروند و به تنهایی تفریح کنند اما به یاد داشته باشید و الان زمان مناسبی برای شروع است. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان