یافته عجیب روانشناسان در مورد تاثیر ساز زدن بر هوش / ساز زدن باهوش تر نمی کند

تحقیقات نشان می دهد نواختن هر سازی با افزایش توانایی شناختی مرتبط است، اما آنقدر ها که گفته شده بود نیست.

یافته عجیب روانشناسان در مورد تاثیر ساز زدن بر هوش / ساز زدن باهوش تر نمی کند

یک مطالعه که اخیرا روی350 نفر که در سن 11 و 70 سالگی بودند انجام شد تا تأثیر نواختن ساز را بر تغییرات در توانایی شناختی بسنجد. یافته ها نشان داد نواختن ساز با افزایش اندک در توانایی شناختی در طول عمر مرتبط است.

به گزارش خبرنگار خط سلامت محققان علاقه زیادی دارند تا با یافتن راه هایی که منجر به افزایش هوش افراد و ارتقاء عملکرد زندگی آنها می شود ، داشته باشند. این یکی از دلایلی است که چرا برنامه های آموزشی مغز با وجود شواهدی که نشان می دهد هوش عمومی را افزایش نمی دهند همچنان محبوب هستند .

تاثیر ساز بر مغز

در واقع، مطالعه‌ای توسط جودیت اوکلی، کیتیو اوری و ایان دیری که در شماره سپتامبر 2022 مجله Psychological Science منتشر شد، نشان می‌دهد که یادگیری نواختن یک آلت موسیقی ممکن است (حداقل در درازمدت) کمک کند.

تمرکز آنها بر روی 366 شرکت کننده ای بود که در سنین 11 و 70 سالگی در آزمون های هوش شرکت کردند و به سؤالات مربوط به نواختن آلات موسیقی پاسخ دادند. این آزمون‌های توانایی شناختی جنبه‌های مختلف رفتار هوشمندانه را مورد بررسی قرار دادند.

برای انجام صحیح این تجزیه و تحلیل، نویسندگان همچنین از داده‌های دیگری که در این مطالعه جمع‌آوری شده بود برای پرداختن به عوامل دیگری که ممکن است منجر به تغییرات هوش ی مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، زوال عقل و فشار خون بالا، شغل، جنسیت شود ، استفاده کردند.

چقدر ساز بزنیم

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که تأثیر کوچک اما قابل اعتمادی از نواختن یک آلت موسیقی بر افزایش توانایی شناختی در طول عمر وجود دارد. تجربه نواختن ساز منجر به افزایش کمی بیش از 1٪ در عملکرد در آزمون های توانایی شناختی به طور متوسط شد. در حالی که ممکن است زیاد به نظر نرسد، افراد تجربیات زیادی در زندگی خود دارند و اکثر آنها به هیچ تغییر قابل اعتمادی در توانایی شناختی کلی منجر نمی شوند.

این یافته ها توضیح نمی دهند که چرا نواختن یک ساز ممکن است این تأثیر را بر توانایی داشته باشد. یکی از جنبه‌هایی که ممکن است اهمیت داشته باشد این است که به افراد کمک می‌کند چرخه کاملی از نحوه مشارکت و تمرین را تجربه کنندکه منجر به بهبود شناخت و توانایی مغز می شود. وقتی با یک ساز درگیر تمرین ساختاریافته و عمدی می‌شوید، پیشرفت می‌کنید. این درس ممکن است به چیزهای دیگری که افراد یاد می‌گیرند منتقل شود، که در دراز مدت می‌تواند منجر به بهبود عملکرد کلی شناختی شود. جداسازی عوامل خاصی که منجر به بهبود می شوند، به تحقیقات بسیار دقیق تری نیاز دارد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان