برای خواب خوب نباید بخوابید / این تکنیک برای خوابیدن بی نظیر است

خط سلامت: همه ما برای یک بار هم که شده بی خوابی را تجربه کرده ایم و نتوانستیم بخوابیم و وقتی به ساعت نگاه می کنیم و هر دقیقه که می گذرد احساس اضطراب بیشتر می کنیم، نمی توانیم به خواب برویم.<br /> افکار بی پایان در سر ما می چرخند. فردا خیلی خسته خواهی بود، به خود می گوییم اگه نتونم بخوابم چیکار کنم، فردا یک آزمون مهم دارم که باید آن را به خوبی انجام دهم. احساس ناامیدی و فشار می کنید. ممکن است شروع به بازی با تلفن خود کنید یا تلویزیون را روشن کنید تا احساس خستگی کنید. اگر بتوانید با این سناریو ارتباط برقرار کنید،  می‌دانید که هیچ چیز آرام‌بخش، یا خواب‌آور در این مورد وجود ندارد.

برای خواب خوب نباید بخوابید / این تکنیک برای خوابیدن بی نظیر است

به گزارش خط سلامت زمانی که این بی خوابی را تجربه می کنید، سیستم عصبی خودمختار خود را در حالت جنگ، فرار یا یخ زدگی قرار می دهید. در واقع، اگر بدن شما در حالت آماده باش باشد، به خواب رفتن بسیار دشوار می شود. عجیب است، زمانی که به خود می گویید به خواب بروم، عکس العمل دقیقاً برعکس رخ می دهد و در نهایت باعث ایجاد اضطراب می شود. بسیاری از اوقات پزشکان از رویکردی به نام نیت متناقض برای کمک به خوابیدن افراد استفاده می کنند.

نیت متناقض چیست؟

قصد متناقض یک تکنیک روان درمانی است که به مراجع دستور می دهد تا رفتار نامطلوب را ادامه دهد یا بدتر کند. اگرچه این فرض بسیار غیرمعمول است، اما هدف این است که فرد احساس کند بر موقعیت کنترل دارد. اگربه افرادی که در خواب مشکل داشتند دستور داده شود که تا زمانی که ممکن است بیدار بمانند. آنها به این نتیجه می رسند که که دیگر فشار ناشی از به خواب رفتن، را احساس نمی کنند و اضطراب قبلی را تجربه نمی کنند، پس توانستند به خواب بروند.

نیت متناقض می تواند به مشکلات دیگر کمک کند

همچنین ثابت شده است استفاده از نیت متناقض برای کسانی که با وسواس فکری-عملی، فوبیا و سایر اختلالات اضطراب ی دست و پنجه نرم می کنند یک تکنیک مفید است.

به عنوان مثال، اگر فردی باشد که دست های خود را برای مدت طولانی می شوید. گفته شود: "به شستن دست ها ادامه دهد " اگرچه این امر برخلاف هدف مورد نظر به نظر می رسد اما در رسیدن به هدف مؤثرتر است.

سه راه برای استفاده از نیت متناقض برای کمک به خواب رفتن:

  1. به خود بگویید که هر طور هست به خواب نرو.
  2. به خود بگویید فردا باید تا حد امکان احساس خواب آلودگی کنید.
  3. به خود بگو چشمانت را نبند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان