پشت این پرخوری خشم و غم قرار دارد

پرخوری عصبی یکی از اختلالات روانی شناخته شده است. افراد دچار پرخوری عصبی ، هر چند وقت یکبار مقدار زیادی غذا می خورند و احساس می کنند به رفتار غذا خوردن کنترلی ندارند. به دنبال اشتهای زیاد و مصرف مقدار زیادی غذا فرد احساسات ناخوشایند مانند: احساس گناه و بی ارزشی را تجربه می کند و دست به رفتار های جبرانی مانند: ورزش افراطی و استفراغ عمدی می زند تا از اضافه وزن جلوگیری کند.

پشت این پرخوری خشم و غم قرار دارد

شیوع پرخوری عصبی

به گزارش خبرنگار خط سلامت بطور کلی این اختلال در زنان بیشتر از مردان شایع است. میانگین شیوع پرخوری عصبی در زنان 1% و در مردان 1 دهم درصد است.این اختلال از جمله اختلالاتی است که سلامت روانی و جسمانی را در سنین مختلف تهدید می کند.

شکل گیری اختلال پرخوری عصبی

پرخوری عصبی با اختلالاتی نظیر اضطراب، افسردگی و اعتیاد به مصرف مواد رابطه دارد. یکی از عواملی که با شکل گیری اختلالات خوردن از جمله پرخوری عصبی رابطه دارد؛ برداشت منفی فرد فرد از ظاهر بدن خود است. این افراد برای خود معیاری بالا برای تناسب اندام و لاغری در نظر می گیرند ولی از آنجا که بازداری پایینی دارند، نمی توانند به رژیم غذایی خود پای بند بمانند؛ بنابراین هر چند وقت یکبار دست به پر خوری می زنند؛ البته به دنبال آن احساسات ناخوشایند که به تعبیر عذاب وجدان از آن یاد می شود را تجربه می کنند. افراد مبتلا به پرخوری عصبی ، معمولا خودکارآمدی پایینی دارند و لذت آنی را به چالش های آتی ترجیح می دهند.

درمان پرخوری عصبی

اگرچه در مان پرخوری عصبی مستلزم تشخیص باورهای فرد در رابطه با ظاهر بدن خود و کار کردن روی نحوه تفکر فرد است، یک پژوهش نشان داده است: قرار گرفتن در معرض آینه یک تکنیک درمانی برای بهبود اختلال تصویر بدن است ، بعلاوه گفتن کلمات مثبت درباره بدن خود در طول مواجه با آینه باعث بهبود پرخوری عصبی، بهبود تصویر بدن، عاطفه و برانگیختگی فیزیولوژیکی - ذهنی می‌شود. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان