اگر از همه روی گردان هستید 3 راه بیشتر ندارید

خط سلامت: طرحواره ها صندوقچه خاطرات آدمی هستند. طرز تفکر و دیدگاه فرد نسبت به زندگی تحت تاثیر طرحواره ها قرار دارد. آسیب های دوران کودکی منجر به شکل گیری طرحواره ها می شود.

اگر از همه روی گردان هستید 3 راه بیشتر ندارید

به گزارش خط سلامت یکی از این عمیق ترین طرحواره ها، طرحواره انزوای اجتماعی است. افراد با طرحواره انزوای اجتماعی احساس می کنند با دیگران فرق دارند و به هیچ گروهی تعلق ندارند.

ویژگی طرحواره انزوای اجتماعی

افراد با طرحواره انزوای اجتماعی، احساس می کنند در جوامع مختلف مانند: مدرسه و محل کار بیگانه هستند و تناسبی با جامعه ندارند. برخی ویژگی های فردی که طرحواره انزوای اجتماعی را دارد عبارت است از:

. دوری از مردم

. نظر منفی درباره روابط انسانی

. احساس آرامش و امنیت در زمان های تنهایی

عوامل زمینه ساز طرحواره انزوای اجتماعی

تجارب ناخوشایند دوران کودکی، والدینی که احساس بی کفایتی را به کودک خود القا می کنند، بدرفتاری درمدسه و انگ های اجتماعی، بستری را برای شکل گیری طرحواره های انزوا اجتماعی فراهم می کند.

رهایی از تله طرحواره انزوای اجتماعی

تغییر فرایندی گام به گام است که نیاز به تمرین و شکیبایی دارد، بعضی از راهکارها برای تغییر طرحواره انزوا اجتماعی عبارتند از:

. طرحواره انزوای اجتماعی در بستر روابط دوران کودکی شکل می گیرد. با این حال شما قربانی شرایط و قضاوت ها نیستید. به زندگی خود نگاهی عمیق بیاندازید، اگر در طول تفکر درباره ی تجاربتان ویژگی منفی در خود یافتید، برای اصلاح دست به کار شوید.

. با خود گفتگوی درونی دلسوزانه و مثبت داشته باشید. گاهی اوقات فرد دارای طرحواره انزوای اجتماعی، مهارت لازم برای برقراری رابطه صمیمانه را ندارد، کاستی های خود را بپذیرید و به جای سرزنش برای بهبود اوضاع گام بردارید. شما می توانید از یک متخصص روانشناس در این زمینه کمک بگیرید. خواندن کتاب های خودیاری راه موثری برای تقویت مهارت های ارتباطی است.

. برای تعدیل طرحواره انزوای اجتماعی تمرین کنید. در حین انجام این تمرین ها عزت نفس شما نیز ترمیم می شود. با قرار گرفتن در معرض گروه های کوچک شروع کنید. خودتان را با فعالیت های اجتماعی هرچند ساده به چالش بکشید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان