اعتیاد چه رابطه ای با استرس دارد؟ / درست شود

خط سلامت: مینو کیا: در گذشته تصور می شد که اعتیاد ناشی از مصرف یک ماده اعتیاد آور مانند هروئین یا الکل  است .

اعتیاد چه رابطه ای با استرس دارد؟ / درست شود

به گزارش خط سلامت از دهه 1970 ، تحقیقاتی آغاز شد که تصویری متفاوت از استرس و اعتیاد را ترسیم می کند. نه تنها مشخص شده است که برخی از افراد معتاد نمی شوند بلکه رفتارهای به ظاهر معمولی اعتیاد آور شناخته شده است از جمله قماربازی ، اعتیاد به خرید ، اعتیاد به غذا ، اعتیاد به رایانه و حتی اعتیاد به رابطه جنسی . .

اعتیاد برای مقابله با استرس

به نظر می رسد که اعتیاد معمولاً تلاش برای مقابله با استرس است اگرچه ممکن است از طریق دارو یا رفتاری که به آن اعتیاد پیدا کرده اید مقداری از استرس را کم کنید ولی این تسکین کوتاه مدت است بنابراین برای ادامه کنار آمدن با استرس به مواد بیشتری نیاز دارید و از آنجا که بسیاری از اعتیاد ها، استرس بیشتری را با خود به همراه می آورند مانند علائم ترک اعتیاد . با این وجود مقدار بیشتری از مواد اعتیاد آور یا رفتار برای کنار آمدن با استرس اضافی لازم است.

از این منظر ، مشخص است که برخی از افراد ، فقط به دلیل میزان استرس در زندگی ، در برابر اعتیاد آسیب پذیرترند. به عنوان مثال ، اکنون یک رابطه کاملاً اثبات شده بین سوء استفاده در دوران کودکی ، اعم از سوء استفاده جسمی ، عاطفی یا جنسی و ایجاد اعتیاد بعدی به مواد مخدر و رفتارها وجود دارد. سو ءاستفاده دوران کودکی برای کودک بسیار استرس آور است اما با بلوغ کودک در بزرگسالی مشکلات بعدی در روابط و عزت نفس او باعث ایجاد مشکلاتی می شود . هرکسی که در کودکی مورد آزار قرار گرفته است دچار اعتیاد نمی شود.

مدیریت استرس برای غلبه بر اعتیاد

استرس به خودی خود باعث اعتیاد نمی شود افراد زیادی تحت استرس هستند و به اعتیاد تبدیل نمی شوند شناخت نقش استرس در ایجاد اعتیاد و اهمیت مدیریت استرس در پیشگیری و غلبه بر اعتیاد ، برای کمک به افراد در جلوگیری از رنجی که اعتیاد می تواند چه برای افراد تحت تأثیر اعتیاد و چه برای عزیزانشان بسیار مهم است. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان