ترس از بی تلفن بودن یک اعتیاد است

خط سلامت: وابستگی به تلفن های همراه و موبایل نوعی اعتیاد رفتاری در افراد ایجاد می کند به گونه ای که ترس از بی تلفن بودن و نداشتن تماس را در آنان بوجود می آورد.

ترس از بی تلفن بودن یک اعتیاد است

به گزارش خط سلامت تلفن های همراه و موبایل به بخشی فراگیر از زندگی مدرن تبدیل شده اند. تلفن های همراه و موبایل نه تنها به عنوان راهی برای برقراری ارتباط عمل می کنند ، بلکه به عنوان ابزاری برای شبکه های اجتماعی ، سازمان دهنده های شخصی ، ابزار خرید آنلاین ، تقویم ، ساعت زنگ دار و موبایل بانک نیز عمل می کنند. در حالی که بدون شک تلفن های همراه و موبایل مفید هستند ، اما روانشناسان بالینی ب و محققان معتقدند که وابستگی بیش از حد به تلفن های همراه و موبایل ممکن است نوعی اعتیاد رفتاری باشد.

در حقیقت ، اصطلاح nomophobia به تازگی برای توصیف ترس از بی تلفن بودن به کار رفته است. ترس از بی تلفن بودن شامل نه تنها گم کردن ، فراموش کردن یا شکستن تلفن بلکه برقرار نشدن تماس با تلفن همراه است. این نگرانی رو به رشد در جهانی است که به نظر می رسد برقراری ارتباط مهمتر از هر زمان دیگری شده است. وقتی افراد تلفن خود را از دست می دهند ، باتری موبایل آنها تمام می شود یا در منطقه ای بدون پوشش آنتن قرار دارند، می تواند منجر به احساس استرس و اضطراب یا حتی احساس ترس یا وحشت شود.

این ترس از نداشتن تلفن همراه و موبایل به عقیده برخی از کارشناسان ممکن است تأثیر سو ء بر سلامت روان و رفاه روانی دارد.

ترس از بی تلفن بودن چیست؟

آیا تابه حال وقتی نتوانستید تلفن خود را پیدا کنید، مضطرب یا حتی وحشت زده شده اید؟ آیا فکر این که در مکانی جدا و بدون سرویس تلفن همراه گیر بیفتید ، احساس ترس را در شما ایجاد می کند؟ اگر این گونه است شاید برخی از علائم ترس از بی تلفن بودن یا نوموفوبیا را داشته باشید.

ترس از بی تلفن بودن برای اولین بار در مطالعه ای در سال 2008 مطرح شد که به سفارش اداره پست انگلیس بود. در نمونه ای با بیش از 2100 بزرگسال ، این مطالعه نشان داد که 53٪ از شرکت کنندگان مبتلا به ترس از بی تلفن بودن نوموفوبیا هستند. این وضعیت با احساس اضطراب هنگامی که افراد تلفن های خود را از دست می دهند ، عمر باتری آنها تمام می شود یا هیچ پوشش سلولی ندارند، مشخص می شود.

به گزارش خط سلامت این مطالعه نشان داد ترس از بی تلفن بودن می تواند چنان قدرتمند باشد که بسیاری از افراد هرگز تلفن خود را حتی در شب خاموش نمی کنند وقتی از آنها سوال شد که چرا آنها هرگز تلفن های خود را خاموش نمی کنند ، 55٪ نیاز به برقراری ارتباط با خانواده و دوستان شان را ذکر کردند، 10٪ گفتند که به دلیل کار شاید با آنها تماس بگیرند و 9٪ گزارش دادند که خاموشی تلفن شان آن ها را مضطرب می کند .

ترس از بی تلفن بودن همان چیزی است که باعث می شود بسیاری از مردم حتی وسط یک کار به یک تماس یا پیامک پاسخ می دهند. این مطالعه نشان داد که مردم اغلب مایل به قطع فعالیت های زندگی برای پاسخگویی به تماس هستند. اکثر مردم (80٪) مایل به پاسخگویی به تماس هنگام تماشای تلویزیون بودند ، 40٪ هنگام خوردن یک وعده غذایی به تماس پاسخ می دهند و 18٪ مایل به پاسخگویی به تلفن هنگام خوابیدن هستند.

علائم ترس از بی تلفن بودن

ترس از بی تلفن بودن یک نوع اختلال اضطرابی است که توسط یک ترس غیر منطقی از یک شیء یا وضعیت مشخص می شود. در حالی که ترس از بی تلفن بودن nomophobia یک تشخیص بالینی نیست ، برخی از علائمی که معمولاً مرتبط با ترس از بی تلفن بودن شناخته می شوند عبارتند از:

عدم امکان خاموش کردن تلفن.

بررسی تلفن به طور مداوم از نظر پیام ، ایمیل یا تماس از دست رفته.

شارژ باتری حتی وقتی تلفن تقریباً کامل شارژ است.

تلفن خود را به هرجایی که می روید ، حتی داخل دستشویی با خود ببرید.

برای اطمینان از اینکه تلفن خود را دارید مرتباً بررسی کنید.

ترس از اینکه بدون Wi-Fi باشید یا بتوانید به یک شبکه داده تلفن همراه متصل شوید.

نگران اتفاقات منفی است و نمی توانید درخواست کمک کنید.

استرس در مورد قطع ارتباط آنلاین.

برای گذراندن وقت در دستگاه تلفن همراه ، از فعالیت ها یا رویدادهای برنامه ریزی شده رد می شوید.

علاوه بر علائم عاطفی و شناختی، ممکن است افراد علائم جسمی را نیز تجربه کنند.در ترس از بی تلفن بودن ممکن است فرد سریعتر نفس بکشد ، ضربان قلب اش افزایش یابد، ممکن است بیشتر عرق کند و ممکن است بلرزد. همچنین ممکن است احساس ضعف یا سرگیجه داشته باشد. در موارد شدید، این علائم ترس می تواند به یک حمله وحشت تبدیل شود.

ابعاد ترس از بی تلفن بودن

در مطالعه ای در سال 2015 ، محققان برخی از ابعاد کلیدی ترس از بی تلفن بودن نوموفوبیا را شناسایی کردند:

عدم توانایی برقراری ارتباط با دیگران

احساس کلی قطع ارتباط

عدم دسترسی به اطلاعات

افرادی که به ترس از بی تلفن بودن مبتلا هستند به طور مداوم تلفن های خود را چک می کنند ، تلفن های خود را به هرجایی که می روند (از جمله دوش و حمام) می برند ، ساعت های زیادی را در روز با تلفن های خود می گذرانند و هنگامی که از تلفن جدا می شوند احساس درماندگی می کنند.

علل ترس از بی تلفن بودن

تعدادی از دلایل وجود دارد که افراد علائم ترس از بی تلفن بودن نوموفوبیا را تجربه می کنند.

مفید بودن

مفید بودن تلفن های همراه و موبایل در این ترس از بی تلفن بودن نقش اساسی دارد. تلفن های هوشمند توانایی انجام کارهای زیادی را دارند. مردم از تلفن های همراه و موبایل خود برای برقراری ارتباط ، تحقیق درباره مواردی که به آن علاقه مند هستند، انجام امور تجاری ، سازماندهی ، اشتراک اطلاعات شخصی و حتی مدیریت پول استفاده می کنند.

از آنجا که مردم اکنون برای انجام بسیاری از کارهای مهم به تلفن های همراه و موبایل خود روی می آورند ، شاید تعجب آور نباشد که مردم از نبودن وسایل خود ترسیده باشند. بی تلفن بودن باعث می شود افراد از جنبه های مهم زندگی خود از جمله دوستان، خانواده، کار، امور مالی و اطلاعات جدا و منزوی شوند.

مقدار استفاده هر روز

مطالعه ای که در سال 2014 در ژورنال اعتیادهای رفتاری منتشر شد نشان داد دانشجویان دانشگاه روزانه 9 ساعت را با تلفن های همراه و موبایل خود می گذرانند.

محققان پیشنهاد می کنند که این استفاده مداوم از تلفن همراه و موبایل نمایانگر پارادوکسی از فناوری است. تلفن های همراه و موبایل می توانند هم نقش آزاد کننده و هم نقش ظالمانه داشته باشند. با تلفن های همراه و موبایل افراد قادر به برقراری ارتباط، جمع آوری اطلاعات و معاشرت هستند، اما در عین حال استفاده از تلفن همراه و موبایل می تواند منجر به وابستگی شود که هم محدود کننده است و هم استرس ایجاد می کند.

آشنایی با فناوری

موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر برای نوجوانان اظهار داشت اضطراب جدایی از تلفن همراه و موبایل ممکن است در نوجوانان و بزرگسالان بیشتر باشد. جوانان عمدتا بومی دیجیتال هستند، به این معنی که آنها در عصر فن آوری دیجیتال متولد و پرورش یافته اند. از آنجا که آنها تجربه اولیه کامپیوتر، اینترنت و تلفن های همراه را داشتند ، این دستگاه ها اغلب بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره شان هستند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان