چرا بعضی ها سریع عاشق می شوند؟ / عشق در روانشناسی 4 نوع است که تنها یک نوع آن عمیق است

خط سلامت:عشق را از چه مسیری باید پیمود؟ افرادی هستند که به سرعت،به راحتی و به طور مکرر عاشق می شوند. آیا این راه عاشق شدن باعث یک عشق پایدار و عمیق می شود؟

چرا بعضی ها سریع عاشق می شوند؟ / عشق در روانشناسی  4 نوع است که تنها یک نوع آن عمیق است

دوست داشتن و عاشق بودن

اوقات خوبی با احمد داشتم، اما احساسی که به بنیامین داشتم بسیار کم بود. اشتباه نکنید، احمد با ملاحظه، مهربان، سخاوتمند و عاشق خوبی بود.

"من سابقه تصمیم گیری خیلی سریع در مورد مردان دارم. من همیشه سریع عاشق می شوم و بدون اینکه خطرات رابطه را اندازه بگیرم پیش می روم. بارها در عاشقی کردن ها قربانی خوش بینی ام شده ام . "

به گزارش خط سلامت عاشق بودن یک تلاطم عاطفی شدید است که شامل میل شدید جنسی و وابستگی متقابل است و در یک زمان نسبتاً کوتاه اتفاق می افتد. عاشق شدن باعث بالا رفتن ضربان قلب می شود. عشق عمیق نیز شامل لحظات تمایل شدید، تا حدی شبیه شیفتگی است، اما به طور معمول و به طور مداوم وجود ندارد. در شیفتگی، تمرکز صرفاً بر روی ویژگی های مثبت است، در حالی که عشق عمیق ، خصوصیات منفی را نیز می پذیرد که غالباً به موقع آشکار می شوند. شیفتگی در ابتدای رابطه معمول است.

انواع عاشق شدن

این تجربه من بوده است که مردانی که به سرعت قلب خود را رها می کنند نه تنها از نظر احساسی در دسترس معشوق خود قرار دارند بلکه از نظر جنسی نیز در خشنودی شریک زندگی جدید خود قاطعانه عمل می کنند.

تفاوت بین عشق و عاشقی می تواند هنگام تمایز بین شیمی و سازگاری روشن شود. شیمی بیانگر جذابیت شدید و لحظه ای مرتبط با افزایش فعالیت های مغزی است. سازگاری به مجموعه رفتارهای جامع تر و ماندگارتر اشاره دارد.

مارک مانسون چهار نوع رابطه اصلی را تشخیص می دهد: شیمی مغز کم - سازگاری کم؛ شیمی مغز کم - سازگاری بالا ؛ شیمی مغز بالا - سازگاری کم؛ شیمی مغز بالا - سازگاری بالا. بهترین و طولانی ترین رابطه عاشقانه عشق عمیق است، که شامل شیمی مغز بالا و سازگاری بالا است. بدترین و معمولاً کوتاهترین رابطه کم شیمی مغز و سازگاری است. رابطه شیمی مغز کم و سازگاری بالا معمولاً در ازدواج های پایدار وجود دارد، جایی که شیمی مغز به طور فزاینده ای کاهش می یابد و سازگاری بالا بیشتر افزایش می یابد. افرادی که به سرعت عاشق می شوند تمایل دارند که روابط شیمیایی بالا و سازگاری کوتاه مدت بالا، اما سازگاری کم و طولانی مدت داشته باشند. از آنجا که تداوم شیمی و سازگاری وجود دارد، انواع مختلفی از روابط در دسته های فوق وجود دارد.

زوج های متاهلی وجود دارند که از نظر شیمیایی مغز و سازگاری بالا هستند. بیانكا آسودو و همكارانش (2012) 10 زن و هفت مرد را كه به طور متوسط ​​21 سال ازدواج كرده بودند مورد بررسی قرار دادند و گزارش كردند آنها به شدت عاشق همسر خود هستند. تصاویر همسران هنگام اسکن مغز آنها با fMRI به آنها نشان داده شد. این اسکن ها نشان داد که یک فعالیت قابل توجه در مراکز اصلی پاداش مغز وجود دارد - دقیقاً مانند الگویی که در کسانی که عشق تازه ای را تجربه می کنند وجود دارد، اما تفاوت فاحشی با آنهایی که روابط شان تنها با همدلی است، وجود دارد.

گاهی اوقات عشق زمینه ای برای عاشق شدن در ابتدای رابطه است که با توسعه یافتن رابطه رشد می کند.

عاشق شدن سریع

تمایل به عاشق شدن سریع "اموفیلی" نامیده می شود. افرادی که به سرعت عاشق می شوند در روابط شیمیایی مغز بالا قرار می گیرند ، که این باعث می شود درک آنها از واقعیت کم شود. شیمی مغز بالا تصور سطحی از سازگاری را در کوتاه مدت فراهم می کند و پرچم های قرمز را تحت الشعاع قرار می دهد که امکان سازگاری طولانی مدت را هشدار می دهد. از این رو وقتی شیمی مغز کاهش می یابد سازگاری سطحی و مختصر نیز از بین می رود و این عاشقان دیروز نمی توانند در آن رابطه باقی بمانند و باید به یک رابطه جدید بروند، جایی که شیمی در آن حداقل در آغاز بالا است.

افرادی که به سرعت عاشق می شوند برای جلب رضایت فوری جستجو می کنند، که نیازی به سرمایه گذاری زیادی ندارد. از این رو رضایت آنها بیشتر در سطح ارگاسم جنسی باقی می ماند. بر این اساس چنین عشقی بسیار کوتاه است. افرادی که به سرعت عاشق می شوند به طور معمول توانایی برقراری و تعمیق یک رابطه و بلوغ لازم برای خوشحال کردن را ندارند.

از آنجا که عشق در زندگی بسیار مهم است، توانایی عاشق شدن سریع و آسان کاملاً مثبت به نظر می رسد. با این حال شیفتگی قانون خود را دارد: عاشق پرچم های قرمز را که نشانگر صفات مشکل ساز است، نادیده می گیرد و این باعث کاهش سازگاری می شود.

مطالعات اخیر نشان داده است بسیاری از افرادی که به سرعت عاشق می شوند جذب افرادی می شوند که دارای صفات منفی قابل توجهی مانند خودشیفتگی و گرایش های روانی منفی هستند که بیانگر اعتماد به نفس پایین شان است این صفات اغلب در کوتاه مدت جذاب، اما در اصل سمی هستند. افرادی که به سرعت عاشق می شوند بدون در نظر گرفتن ماهیت خوب یا بد به همه افراد جذب می شوند و این باعث ایجاد کلیشه زنان "خوب" می شود که عاشق مردان "بد" می شوند.

به طور خلاصه تجربه عاشق بودن با نقطه شروع و تحمل روابط با کیفیت بالا ارزشمند است ولی برای حفظ روابط با کیفیت بالا که مبتنی بر سازگاری صفات اساسی است کافی نیست. این دلگرم کننده است که درک کنیم افرادی هستند که موفق می شوند سال ها عاشق شریک زندگی خود باشند. در مورد آنها ، هیچ خستگی عاشقانه وجود ندارد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان