نقش دوستی ها در هنگام ابتلا به سرطان

خط سلامت: برقرار ماندن دوستی در حالی که فرد یک معضل سخت را پشت سر می گذارد اهمیت دارد. یادگیری اینکه فرد مبتلا به سرطان چگونه به زندگی توجه داشته باشد زندگی او را تغییر می دهد و احساس آسیب پذیری، اضطراب و ترس را کاهش خواهد داد. فرد مبتلا به سرطان به دوستانش نیاز دارد تا بتوانند به او کمک کنند. تحقیق منتشر شده  نشان داد که حمایت اجتماعی برای به زیستی در طول درمان بسیار مهم است و حتی میزان امید به زندگی وادامه زندگی را افزایش می دهد.پیش بینی مشکلات احتمالی و اقدام پیشگیرانه کمک می کند تا فرد مبتلا به سرطان بهتر از این مسیر عبور کند.

نقش دوستی ها در هنگام ابتلا به سرطان

مشکلات احتمالی دوستی در طول درمان سرطان

به گزارش خط سلامت برخی از افراد هنگام مواجهه با سرطان کار سختی دارند آنها ممکن است ندانند چگونه با مساله مواجه شوند. از گفتن حرف اشتباه ترس داشته باشند، بنابراین بیشتر ساکت می مانند. به گفته روانشناسان بالینی این اغلب آغاز تنش در دوستی ها است.

هنگامی که فرد مبتلا به سرطان اطلاعاتی را در مورد تشخیص درمان و عوارض جانبی بعدی جمع می کند، احساس گیجی ، افسردگی ، عصبانیت، غمگینی یا ترس دارد بنابراین حال و هوای زیادی برای حضور در کنار دیگران ندارد. روانشناسان بالینی می گویند: این احساسات کاملاً طبیعی و دور از انتظار نیست.

دوستی ها در سرطان

سرطان می تواند نقشی را که فرد در دوستی بازی می کند، تغییر دهد. فردی که همیشه قدرتمند و مسئول بوده قرار گرفتن در نقش فرد ضعیف تر برایش چالش برانگیز است و تعادل دوستی هایش را تحت تأثیر قرار می دهد.

دوستان این فرد ممکن است به جای اینکه ترس او را بپذیرند، سعی کنند با او صحبت کنند. در تلاش برای کمک ممکن است بگویند "روحیه ات را حفظ کن" یا "مثبت بمان" ، یا او را از گوش دادن یا خواندن اخبار یا مقالات مرتبط در مورد سرطان منع کنند. مشکل این رویکرد می تواند باعث ایجاد کینه و احساس انزوا در هر دو نفر شود.

برخی از دوستان ممکن است از بی تابیفرد مبتلا به سرطان آزرده خاطر شوند یا احساس بی ارزشی کنند برای برخی از افراد دشوار است که نیاز فرد مبتلا به سرطان را برای تنها ماندن یا تغییر در شیوه های قبلی زندگی بپذیرند.

بیان احساسات

اگر به سرطان مبتلا شده اید احساسات خود را منتقل کنید. صحبت کردن در مورد احساس و نیازها می تواند به جلوگیری از سوءتفاهم کمک کند و به دوستانتان فرصتی برای حمایت از شما در راههایی که بیشتر به آن نیاز دارید، می دهد. متخصصان می گویند: ممکن است دوستان تان بخواهند با آوردن هدیه و غذا به شما کمک کنند، اما ممکن است شما احساس نیاز نکنید یا ممکن است آنها درباره سرطان شما شروع به صحبت کنند، اما شما حال و هوای گفتن نداشته باشید. صداقت کمک می کند تا به سمت آنچه باید انجام دهند و آنچه که نباید انجام دهند و آنچه انتظار دارید داشته باشید رابطه را حرکت دهد.

انتخاب سخنگو

پیشنهاد می شود فرد مبتلا به سرطان یکی از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده خود را انتخاب کند تا اطلاعات پزشکی مربوط را به دیگران منتقل کند.با این شیوه دیگر ناچار نمی شود به تمام دوستان و نزدیکان بخواهد هر بار در مورد بیماری صحبت کند.

شناخت محدودیت ها

اگر به سرطان مبتلا هستید محدودیت ها را بشناسید.گاهی انرژی لازم برای مطابقت با برنامه عادی کاری یا اجتماعی وجود ندارد. اگرچه درگیر شدن در فعالیت های اجتماعی مهم است، اما در برابر اصرار دیگران برای پذیرفتن و یا رد کردن این فعالیت ها در این موارد بهتر است مقاومت شده و به خود فشار نیاورید.

معمولا زمانی که فردی به یک بیماری مبتلا می شود دیگران می گویند چه کاری می توانم انجام دهم. از کمک گرفتن نترسید می توانید لیستی تهیه کنید و آن را در اختیارشان قرار دهید.

برای شاد بودن برنامه ریزی کنید. روانشناسان بالینی می گویند: گاهی اوقات خوب است که کمی از سرطان فاصله گرفته شود. برای ناهار با یکی از دوستان خود بیرون بروید یا هر نقشه ی هیجان انگیز دیگری که باعث شادی تان می شود را اجرا کنید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان