بهترین شیوه برای تصمیم گیری احساسی/ روانشناسان راه نشان دادند

خط سلامت: احساسات در تصمیم گیری نقش مهمی را ایفا می کند. تصمیم گیری در زندگی با توجه به شرایط بسیار مهم و حیاتی است.

بهترین شیوه برای تصمیم گیری احساسی/ روانشناسان راه نشان دادند

تصمیم گیری احساسی فرآیندی است که به طور روزانه آن را انجام می دهیم و مسیر زندگی ما را شکل می دهد.

به گزارش خط سلامت تصمیم گیری ناشی از احساسات و منطق است. احساسات به شکل‌های مختلف تصمیم گیری را تحت تاثیر قرار می دهند و آن را بهبود یا تضعیف می کنند.

تصمیم گیری احساسی

احساسات مثبت و منفی تاثیرات متفاوتی دارند که آن‌ها را بررسی می کنیم:

احساسات مثبت

حالات عاطفی مثبت مانند شادی و رضایت، نتایج تصمیم گیری را بهبود می بخشد. خلق مثبت خلاقیت و انعطاف پذیری شناختی را هنگام ارزیابی انتخاب ها افزایش می دهد. افراد همچنین هنگام تصمیم گیری در حالت های مثبت بیشتر بر ساختارهای دانش عمومی و اکتشافی تکیه می کنند.

به عنوان مثال کارآفرینان باتجربه هنگام ارائه پیشنهادهای جدید پس از تماشای یک کلیپ ویدیویی شاد، بیشتر بر روابط انتزاعی بین ساختارهای بزرگتر تمرکز می کنند تا جزئیات ملموس. احساسات مثبت توانایی قابل توجه تری را برای برقراری ارتباط با ایده های بزرگ فراهم می کند.

احساسات منفی

برخلاف حالات مثبت، تجارب ترس، استرس و اضطراب تمرکز و توجه را محدود می کند. این احساسات به‌جای تفکر دقیق، برای ترویج واکنش‌های خاص جنگ یا گریز تکامل یافته اند. به جای سنجش منطقی گزینه‌ها، ذهن به دنبال انگیزه‌های مختلف برای محافظت از خود می گردد.

به عنوان مثال معامله گرهایی که به دلیل ضررهای قبلی دچار اضطراب می شوند، ریسک گریزتر هستند. با این حال، آنها همچنین در کاهش خودکنترلی سهیم هستند و بیشتر در معرض فروش وحشتناک در رکودهای بازار احساسی هستند.

تصمیم گیری+ احساسی

تأثیر متقابل احساسات و عقلانیت

هوش هیجانی تعادل را تسهیل می کند. هوش هیجانی به شناخت و تنظیم حالات هیجانی در خود و دیگران اشاره می کند و شامل مهارت‌‌هایی مانند خودآگاهی از احساسات، برچسب زدن مناسب احساسات و مدیریت واکنش‌ها است.

یافته ها نشان می دهد هوش هیجانی بالا برای کاهش سوگیری تصمیم گیری و ترکیب موثر احساسات و منطق مفید است.  هنگام اتخاذ هر تصمیم مهم، ضروری است که هم حقایق عینی و هم پاسخ های عاطفی ذهنی را در نظر بگیرید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان