درد از دست دادن در چه افرادی طولانی تر است؟

خط سلامت: سوگ پاسخی طبیعی و دردناک به از دست دادن است. در بیشتر موارد، افراد احساسات طاقت‌فرسا و شدیدی را برای حدود یک سال پس از سوگ تجربه می‌کنند، در حالی که کودکان و نوجوانان شش ماهه بهبود می یابند.

درد از دست دادن در چه افرادی طولانی تر است؟

سوگ به معنای تجربه غم و اندوه حاد است و از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند به همه چیز از شرایط مرگ گرفته تا سلامت روان فردی که این فقدان را تجربه می کند بستگی داشته باشد.

سوگ چه علائمی دارد

به گزارش خط سلامت علائم سوگ شامل اشک، اندوه و بی خوابی است و معمولاً نیازی به درمان ندارد. 

سوگ طولانی

اکثر افراد در عرض یک سال پس از مرگ عزیزان خود بهبود می یابند. با این حال، در برخی افراد دوره سوگواری طولانی می‌شود که می‌تواند منجر به اختلال سوگ طولانی‌مدت شود، که به عنوان  سوگ  پیچیده  نیز شناخته می‌شود.

دوره سوگ متغیر است و به شخص بستگی دارد. همچنین می‌تواند به نوع از دست دادن، نحوه از دست دادن و ویژگی های فرد داغدیده بستگی داشته باشد.

در نهایت، اگر این از دست دادن در شرایط سخت صورت گرفته باشد یا محیط برای فرد ناپایدار یا ناامن باشد، فرد قادر به ادغام و پردازش غم و اندوه نخواهد بود. 

در اختلال سوگ طولانی مدت، فرد سوگوار اشتیاق شدید نسبت به متوفی یا فکر کردن به خاطرات او دارد.

این غم در اکثر اوقات روز، تقریباً هر روز برای حداقل یک ماه رخ می‌دهد. فرد از لحاظ بالینی پریشانی یا اختلال قابل توجهی در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم عملکردی را تجربه می کند.

چه زمان باید از مشاور کمک خواست

وقتی زندگی با مرگ یکی از عزیزان مختل می شود، طبیعی و قابل درک است که احساس ناراحتی رخ دهد. اما گاهی اوقات مردم در شیوه های خاصی از تفکر و احساس در مورد محبوب خود و جهان گیر می کنند که باعث می شود نتوانند زندگی خود را جلو بروند. 

گاهی فکر گناه مانند: «من هنوز زندگی می کنم. چرا او باید بمیرد؟» یا "اگر به آن تعطیلات نمی رفتیم، او دچار آن تصادف رانندگی نمی شد." یا "چطور خدا می تواند آن شخص را از من بگیرد؟ گیر می کنند.

دکتر گال می‌گوید : افرادی که رنج می‌برند، احساس گیر افتادن می‌کنند، سابقه تاب‌آوری پایین یا مشکلات سلامت روانی دارند، یا مشکلاتی در عملکرد روزانه دارند ، باید به دنبال کمک حرفه‌ای باشند. اگر فرد علائم PTSD مرتبط با نحوه مرگ را تجربه می‌کند، برای مثال، احساس گناه شدید، تصاویر مزاحم یا کابوس‌های شبانه باید از یک درمانگر متخصص سوگ کمک بگیرد.

روش های سازگاری با سوگ

مواجهه با سوگ می تواند بسیار دشوار باشد. تحقیقات نشان می‌دهد داشتن حمایت اجتماعی به افراد داغدار کمک می کند. این حمایت می‌تواند به شکل حمایت دوستان، اعضای خانواده، یا یک مشاور باشد سازگاری با غم و اندوه موفقیت نیست، بلکه یک فرآیند نوسانی برای سازگاری با یک سبک زندگی جدید  است. 

دکتر ویلیام وردن- William Worden- مفهوم "سازگاری" سوگواری را توسعه داد که شامل چهار روش  اصلی سازگاری است:

پذیرش

پذیرش سوگ به معنای این است که  فرد از نظر فکری تشخیص دهد عزیزی فوت کرده است و آن را با تمام وجود بپذیرد.

پردازش ضرر 

اندوه از نظر عاطفی، شناختی، جسمانی و معنوی تجربه می شود. در حالی که ممکن است افراد به فردی که دچار سوگ شده است بگویند که ادامه دهد، اما فرد نتواند در جدول زمانی دیگران این کار را انجام دهد. گروه‌های سوگ می‌توانند به تشویق و تسهیل بیان ایمن تمام واکنش‌های سوگ طبیعی کمک می کنند. 

سازگاری با زندگی بدون آن فرد

فرد باید خود را با دنیای بدون متوفی تنظیم کند . یادگیری مهارت‌های جدید و بر عهده گرفتن مسئولیت‌های مختلف، سازگاری درونی با هویت جدید خود و تفسیری معنوی به فرد کمک می کند تا به این دنیای تغییر یافته بدون عزیز از دست رفته هدایت شود.

راه های حفظ ارتباط پایدار

 فرد می تواند در بحبوحه سوگ، یک ارتباط پایدار با عزیزان دیگر ایجاد کند. بتدریج بین یادآوری خاطرات فرد فوت شده و داشتن یک زندگی کامل و معنادار تعادل ایجاد شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید .  

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان