شادی و نشاط را با این 9 شیوه میهمان دل تان کنید

خط سلامت: شادی و نشاط یکی از نیازهای تمام انسان ها در زندگی به شمار می رود. زندگی شاد نه تنها معنا بخش بلکه انرژی آفرین است و باعث حرکت فرد به سمت رشد و ارتقا می شود.

شادی و نشاط را با این 9 شیوه میهمان دل تان کنید

شادی و نشاط ، احساسی است که به صورت درونی و بیرونی ایجاد می شود. افراد شاد می توانند پله های موفقیت را به سرعت طی کنند و  نقش موثر و سازنده ای را در جامعه ایفا کنند.

روانشناسان معتقدند اگر چه شادی را باید در درون جست و جو کرد ولی از طریق راهکارهای بیرونی نیز می توان به شادی دست یافت.

راهکارهای بیرونی برای داشتن احساس شادی

زیاد خندیدن.

داشتن خواب خوب و کافی.

انجام ندادن کارهایی که ضروری نیستند.

تهیه کردن لیستی از کارهای روزانه

نوشتن کارهایی که در طول روز باید انجام شود. باعث می شود افکار منظم شوند و نگرانی از فرد دور گردد. با چک کردن این لیست احساس خوبی به فرد دست خواهد داد. بررسی ها نشان داده است افرادی که چند کار را به طور همزمان انجام می دهند، دارای فشار خون بالاتری هستند مثلا به جای اینکه هم زمان با پختن غذا یا اتو کردن لباس ها، با تلفن هم صحبت شود، یک جایی نشسته و تمام توجه روی مکالمه تلفنی گذاشته شود.

رسیدگی به گل ها و یا باغچه

تنها استشمام هوای تازه و ورزش کردن نیست که استرس را کاهش می دهد و باعث می شود احساس خوبی به انسان دست دهد. بلکه تمیز کردن باغچه از علف های هرز،دیدن رویش گل ها و هرس کردن درخت ها نیز با احساس شادی همراه است.

 استشمام بوهای خوشایند و معطر

در یک بررسی معلوم شد بوی رزماری سطح نگرانی را کاهش می دهد و باعث افزایش هشیاری و سرعت بخشیدن به حل مسائل ریاضی می شود. بوی اسطوخودوس باعث افزایش امواجی از مغز می شود که احساس آرامش را افزایش می دهند.امروزه انواع متعددی از معطر کننده های هوا مثل اسپری های خوشبو کننده، روغن های معطر، ظروف گل خشک معطرو شمع های معطر کننده وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

دیدن کردن از اماکن آرامش دهنده

رفتن به موزه ها، پارک ها و امامزاده ها و مساجد و زیارتگاه ها می توانند باعث ایجاد آرامش شوند مثلاً ممکن است یک فرد بتواند با رفتن مرتب به مسجد و خواندن نماز جماعت در آنجا، استرس های روزمره خود را دور کند و آرامش عجیبی پیدا کند.

 کمک به دیگران 

کمک به دیگران باعث می شود از مشکلات دور شد و نیز به بهبود شرایط اجتماعی کمک کرد. همان طور که افراد شاد بیشتر به فکر کمک به دیگران هستند. کمک به دیگران نیز شادی را افزایش می دهد. طی یک بررسی معلوم شد کمک به دیگران باعث تقویت شادی، احساس رضایتمندی از زندگی، اعتماد به نفس، سلامت جسمی و کاهش افسردگی می شود.

تمرکز هنگام پیاده روی 

 ورزش کردن بیشتر از داروهای آرامبخش برای کاهش استرس  مفید است. اما تمرکز فکری هنگام پیاده روی می تواند آن رابسیار سودمندتر کند. محققان135 نفر را به 4 گروه پیاده روی تقسیم کردند. گروه اول پیاده روی تند انجام می دادند و گروه دوم پیاده روی آرام، گروه سوم پیاده روی آرام همراه با تمرین تمرکز و گروه چهارم یک نوع از تای جی را تمرین می کردند. برای تمرین تمرکز از گروه سوم خواسته شد به گام های شان توجه کنند و همراه با گام هایشان 1، 2، 1، 2 را تکرار کنند و هم زمان اعداد را در ذهنشان مجسم کنند.

تمرکز، یک تکنیک روحی و روانی برای دسترسی به آرامش و یک حالت جسمی است که در آن ضربان قلب آرام می شود و فشار خون پایین می آید. نتایج این تحقیق نشان داد در گروه سوم، استرس به طور واضحی کاهش پیدا کرده بود و افرادآن کمترین حس منفی و بیشترین حس مثبت اندیشی را درباره خود داشتند. بالاتر از همه، اینکه مقدار کاهش استرس در گروه سوم،  مشابه گروه اول بود.

داشتن روابط صمیمی 

در یک تحقیق با بیش از 1300 مرد و زن از سنین مختلف مشخص شد کسانی که دوستان صمیمی بسیاری داشتند، دارای فشار خون بهتر،  سطح کلسترول و قند خون  سالم تر و سطح هورمون های استرس زای کمتری  نسبت به افرادی که یک یا دو دوست صمیمی داشتند، بودند.

همچنین این نتایج  بین زنان و مردان که روابط خوبی  با خانواده و همسران و پدر و مادرهایشان داشتند دیده شد و نیز مشخص شد، افرادی که احساس تنهایی  می کنند و افسرده و منزوی هستند 3 تا 5 برابر بیشتر از کسانی که احساس عشق و ارتباط  و اجتماعی بودن دارند، دچار مریضی و مرگ زودرس می شوند.

تقویت کردن معنویات 

برای خیلی از انسان ها، تقویت اعتقادات مذهبی به زندگی شان مفهوم خاصی می دهد و درک شان از باورهای دینی باعث توجه به آخرت و دوری از گرفتاری های زندگی می شود.

فکر کردن به داشته ها و نه به نداشته ها

افراد شاد کسانی هستند که هر روز به جنبه های مثبت زندگی شان( سلامتی، خانواده خوب، دوستان صمیمی، تحصیلات عالیه، کار مورد علاقه و...) توجه می کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان