3 تفاوت افراد با خلاقیت را بشناسید !

خط سلامت: انسان، قدرت یادگیری و خلاقیت دارد و ظرفیت خلاقیت در انسان نامحدود است. متخصصان می گویند رشد و پرورش خلاقیت از همان سال­‌های اول زندگی آغاز می‌­شود.

3 تفاوت افراد با خلاقیت را بشناسید !

خلاقیت در کودکان

به گزارش خط سلامت یکی از نظریه­‌پردازان بزرگ خلاقیت معتقد است انسان برای بقا نیازمند پرورش قوای خلاقیت کودکان است. کودکان وقتی زمینه مناسب برایشان فراهم شود،کم‌­کم خلاق خواهند شد.

3 تفاوت افراد خلاق

از سطح بالایی از دانش تخصصی برخوردارند.

از قدرت تفکر زیاد برخوردارند

قادرند برای حل یک مسأله راه‌حل‌های زیادی پیدا کنند.

کودکان خلاق و خطر کردن

افرادی که در بزرگسالی خلاق قلمداد می­‌شوند، معمولاً در کودکی نیز ویژگی­‌های منحصر به فردی داشته­‌اند. کودکان خلاق نیز معمولاً ویژگی­‌های خاصی دارند که گاه ممکن است والدین را کلافه کند. به عقیده گزل و جکسون، یکی از خصوصیات مهم در کودکان خلاق، توانایی و گرایش این کودکان به خطر کردن است. همچنین ویژگی­‌هایی چون: استقلال، سازگاری کمتر با برخی همسالان، استقبال از تکالیف سخت و مشکل، ربط دادن جوانب هر موضوع و ترکیب‌سازی نیز از ویژگی‌های کودکان خلاق است. بهترین زمان برای اطلاع یافتن از خلاقیت کودکان، تماشای آنها هنگام بازی است. کودک را در حالی که آزادانه سرگرم بازی است، تماشا کنید. او اغلب با وسایل بازی متفاوت بازی می کند.

کودک خلاق اغلب می­‌تواند از یک شیء بی‌ارزش مانند انواع قوطی، پارچه یا یک جعبه خالی ارزشی بیشتر داشته باشد. کودکان خلاق می‌توانند با توجه به موقعیت، مکان و شرایط خاص، بازی را تغییر دهند، بازی­‌های جدید ابداع کنند، مقررات خاصی وضع کنند، رهبری بازی را در دست گرفته و با سازمان­‌بندی منسجم چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی بازی کنند. بازی این گونه افراد از تنوع و گوناگونی آکنده بوده و می­‌توانند با توجه به علایق خود و بازیکنان، هدف­‌های بازی را اعمال کنند. در مقابل، کودکانی که از خلاقیت بی‌بهره‌اند یا خلاقیت کمی دارند، در بازی­‌ها نقش پیرو را به عهده گرفته، خود را ملزم به رعایت کامل مقررات بازی می‌دانند، تخطی از قوانین را جایز نشمرده و بازی را بیشتر به عنوان وظیفه و کار تلقی می­‌کنند تا وسیله­‌ای برای رشد، بنابراین سهم آنها از لذت بازی کمتر از کودکان خلاق است.

ویژگی‌­های دیگر کودکان خلاق

وجود قدرت تخیل زیاد در کودکان خلاق از جمله مهم‌ترین ویژگی‌­های آنها است. لذا آنها علاقمند به بازی‌های تخیلی، جاندارپنداری، بازی‌های نمایشی و بازی‌های سازنده هستند و گاه دروغ­‌های عجیب و غریب و تخیلی می­‌گویند که این امر نیز ناشی از قدرت تخیل زیادشان است.

کودکان خلاق معمولاً با آب و تاب حرف می­‌زنند. ذکر جزئیات یک ماجرا و به تفصیل سخن گفتن می‌­تواند نشانه قدرت خیال و تصور زیاد باشد.

این کودکان معمولاً دقت و توجه شدید در گوش دادن، مشاهده کردن یا انجام دادن کاری دارند و شور و نشاط و مشغولیت‌­های شدید جسمانی دارند.

در صحبت­‌های خود از قیاس استفاده می­‌کنند و معمولاً بادقت به اشیاء و پیرامون خود می‌نگرند.

توانایی ابداع بازی­‌های جدید و تغییر در بازی‌ها را دارند.

معمولاً سؤالات زیاد و گاه عجیبی طرح می­‌کنند چراکه کنجکاوی زیادی برای سردرآوردن از امور مختلف دارند.

در گفتار خود جسارت و شهامت زیادی دارند.

کودکان خلاق علاقه زیادی به واکاوی امور دارند. معمولاً اسباب ­بازی‌ها را به دلیل همان کنجکاوی زیاد باز خواهند کردد تا بدانند که درون آن چه چیزی است.

کودکان خلاق معمولاً محدودیت را نمی­‌پذیرند و گاه از قوانین و مقررات والدین تخطی می­‌کنند.

این کودکان بسیار فعال هستند و غالباً در آن واحد چند طرح و ایده در زمینه­‌های مختلف را در سر می‌پرورانند.

معمولاً برای حل مسائل، راه­‌حل­‌ها و پاسخ‌هایی متفاوت از دیگر کودکان ارائه می‌کنند.

کودکان خلاق از توانایی زیادی در نفوذ و تأثیر­گذاری بر دوستان خود برخوردارند.

این کودکان معمولاً به تجربه و آزمایش کردن علاقه­ فراوانی دارند.

معمولاً علاقه زیادی به نقاشی دارند و اغلب نقاشی­‌هایی تخیلی و عجیب می­‌کشند.

کودکان خلاق معمولاً آرام و قرار ندارند، یک جا بند نمی­‌شوند و دائماً مشغول انجام کاری هستند.

کودکان خلاق می‌توانند به راحتی مسائل را شناسایی کنند و آن مسائل را با انعطاف­‌پذیری از میان بردارند.

این کودکان برای یافتن پاسخ سؤالات خود معمولاً عادت به وارسی منابع مختلف دارند و به آسانی قانع نمی‌­شوند. مثلاً کودکی به مادرش می­‌گوید: من هم کتاب خواندم، هم تلویزیون تماشا کردم و هم از معلم سؤال کردم اما هنوز نمی‌دانم خدا کجا زندگی می‌کند!

کودکان قدرت ابتکار زیادی دارند. لذا قادرند بین چیزهایی که ظاهراً با هم بی‌ارتباطند، ارتباط ایجاد کنند. آنها می­‌توانند با ترکیب چیزهای مختلف و نامرتبط چیزهای جدیدی بسازند و ابداع کنند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید . تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان