چرا در پایان تعطیلات آخر هفته احساس خوبی نداریم ؟ / جدول استرس در روز های هفته را بخوانید

خط سلامت: پایان تعطیلات آخر هفته به دلایل مختلفی مانندبازگشتن به کار و آغاز مسئولیت‌های روزانه، برای بسیاری از افراد باعث احساس استرس و اضطراب می شود، اما می‌توان با تغییر الگوهای روزانه، مغز را دوباره سیم کشی کرد یعنی می توان افکار، احساسات و در نتیجه رفتار را تغییر داد تا بتوان در پایان تعطیلات آخر هفته و روزهای شنبه احساس بهتری داشت.

چرا در پایان تعطیلات آخر هفته احساس خوبی نداریم ؟ / جدول استرس در روز های هفته را بخوانید

به گزارش خط سلامت محققان به بررسی این موضوع پرداخته اند که چرا افراد در ابتدای هفته دچار احساس ها مختلفی مانند: خستگی، استرس و اضطراب می شوند و چگونه می توان با تغییر دادن افکار احساس بهتری داشت.

پس از چند روز مرخصی و تعطیلات آخر هفته بسیاری از افراد برای بازگشت به فعالیت های روزمره و از جمله شروع کار مشکل دارند. حتی ترس و اضطراب در برخی از افراد دیده می شود.

کاهش عادت ها و پریشانی روانی

مغزعاشق پیش‌بینی‌پذیری و عادتها است. تحقیقات نشان داده است فقدان عادتها با کاهش بهزیستی و پریشانی روانی مرتبط است و این یکی از دلایلی است که می‌تواند باعث ایجاد احساس ناامیدی و پریشانی در پایان روز تعطیل شود، مغز هنگام آخر هفته و نداشتن روتین، نیازی به تلاش زیاد ندارد و می‌تواند به تغییرات جدید سریعاً عادت کند.

یکی از راه‌های تطبیق با تغییرات بعد از آخر هفته، معرفی عاداتی است که باعث می شود در طول هفته حس خوبی داشته باشید و زندگی را معنادارتر کنید . این عادات می تواند شامل هر فعالیتی باشد که فرد به آن علاقه دارد مانند: تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه، باغبانی، رفتن به باشگاه یا خواندن کتاب با انجام این فعالیت‌ها در زمان مشخص در هر روز، به مغز فرمان داده می شود که در این زمان خاص این فعالیت را انجام دهد و به این ترتیب، مغز می‌تواند به سرعت با این عادات سازگار شود. علاوه بر این، انجام دادن فعالیت‌های مورد علاقه کمک می کند تا فرد احساس خوبی داشته باشد و روحیه اش را برای ادامه هفته بهتر کند .

عادات مشخص و استرس

همچنین داشتن یک عادات مشخص حس انسجام را بهبود می بخشد و کمک می کند تا رویدادهای زندگی را بهتر درک کند. وقتی یک روال ثابت وجود داشته باشد، این امکان را می دهد تا فرد زندگی معنادارتری داشته باشد به عنوان مثال عاداتی مانند کار کردن در یک شرکت به طور دوره‌ای، رفتن به باشگاه در زمان‌های مشخص یا شروع روز با یک فعالیت مشخص کمک می کند تا در زندگی بهبود ایجاد شود .

عادت مهم دیگری که باعث می شود فرد اول هفته را خوب شروع کند تنظیم عادت خواب است. داشتن خواب ثابت و منظم بسیار مهم است. تحقیقات نشان می دهد حفظ زمان خواب ثابت برای لذت بردن از شنبه‌ها به اندازه مدت زمان خواب یا کیفیت آن مهم است. به عنوان مثال خوابیدن دیرتر از حد معمول و بیشتر در روزهای تعطیل باعث ایجاد اختلاف بین ساعت بیولوژی بدن و مسئولیت‌های اجتماعی می شود. وقتی که ساعت بدن با الگوی روزانه هماهنگ نباشد، فرد احساس خستگی، بی خوابی، افسردگی، کاهش تمرکز و افزایش استرس خواهد کرد و این عامل باعث می شود که در روز شنبه استرس بیشتری را تجربه کند.

نقش هورمون ها در روزهای تعطیل

هورمون‌های مختلف در بدن می‌توانند در رفتار و احساسات مان نسبت به حسی که در شنبه‌ داریم تاثیرگذار باشند. یکی از هورمون ها کورتیزول است، از وظایف مهم آن این است که در تنظیم چرخه خواب و بیداری نقش دارد و پاسخ به استرس را تنظیم می کند معمولاً حدود یک ساعت قبل از بیدار شدن از خواب ترشح می‌شود و کمک می‌کند فرد بتواند بیدار بوده و احساس نشاط کند و سپس سطح آن تا صبح روز بعد کاهش می‌یابد، مگر اینکه فرد تحت استرس باشد.

در استرس شدید بدن علاوه بر کورتیزول، آدرنالین را نیز برای آماده شدن ، مبارزه یا فرار ترشح می‌کند. آدرنالین باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون، تنفس و جریان خون به عضلات می‌شود تا بدن بهتربتواند با استرس روبرو شود. در این وضعیت قلب سریع تر می‌زند، کف دست‌ها عرق می‌کند. همچنین هنگامی که فرد با یک وضعیت استرسی مواجه می‌شود، آمیگدال مغز به عنوان قسمتی از سیستم عصبی مرکزی به سرعت و به صورت خودکار واکنش‌های عاطفی و فیزیولوژیکی را ایجاد می‌کند. این واکنش‌ها شامل تنش عضلانی، تنفس سریع، ضربان قلب بالا ، تعریق و افزایش هیجانات هستند. این واکنش‌ها به عنوان یک واکنش ناخودآگاه و خودکار به وضعیت استرسی ایجاد می‌شوند حتی قبل از اینکه مغز بتواند آن را پردازش کند .

چرا شنبه ها را دوست ندارید؟

وقتی فعالیتی که به آن علاقه ندارید و لذت بخش نیست انجام می دهید مانند فهرست کارهایی که باید در روزشنبه انجام دهید .احساس استرس و ناراحتی به سراغ تان می آید . این احساسات می‌توانند از تصورات و نگرانی‌ها در مورد انجام وظایف آینده ناشی شود اگر تهدید واقعی وجود نداشته باشد، منجر به کاهش این پاسخ‌های استرسی در بدن می شود. این یک نبرد دائمی بین احساسات و عقل است ، زمانی که خیلی استرس یا اضطراب داریم تا نیمه های شب بیدار می مانیم . در این مواقع با تمرکز روی وظایف مورد نیاز و برنامه‌ریزی، احساس کنترل و قدرت روی خود را خواهیم داشت و از احساسات ناراحتی و استرس کمتری رنج خواهیم برد.

تفاوت هورمون استرس در روز های هفته

برخی تحقیقات نشان داده‌اند سطح کورتیزول در روزهای شنبه ویک شنبه در افرادی که تمام وقت کار می کنند، بیشتر است و در دو شنبه کمترین سطح آن گزارش شده است که به دلیل شروع هفته کاری و بیشتر شدن فشار کاری در روزهای اول هفته است.

کورتیزول هورمون استرس است که در بدن نوسان دارد ولی نه به طور مداوم. در روزهای هفته، به محض اینکه از خواب بیدار می‌شوید، سطح کورتیزول در بدن افزایش می‌یابد و تغییر آن نسبت به آخر هفته ها بیشتر است.

راههای کاهش استرس در هفته

یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف و کاهش استرس کلی، فعالیت‌های تمدد اعصاب، به‌ویژه در روز جمعه است. یک راه حل مناسب، تمرین تمرکز حواس است که باعث کاهش کورتیزول می شود . روش های تمرکز حواس مانند مدیتیشن، یوگا، تمرین تنفس عمیق و گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، به کنترل استرس کمک می کند و حالت ذهنی و روحی فرد را بهبود می بخشد .

انجام فعالیت‌هایی مانند چک کردن تلفن، مرور رسانه‌های اجتماعی و خواندن اخبار در صبح زود سطح استرس را در بدن افراد افزایش می دهد و به مشکلات روزمره آن‌ها اضافه می کند. برای کاهش آن قبل از بررسی تلفن، رسانه‌های اجتماعی و اخبار زمان دهید و صبر کنید تا حداکثر سطح کورتیزول به طور طبیعی کاهش یابد .

با پیروی از این نکات ساده، مغز را طوری آموزش دهید که باور کند روزهای هفته می توانند به خوبی آخر هفته باشند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان