بجای مهربانی در تله مهربانی گیر نکنید ! / اگر زیادی مهربان اید بخوانید!

خط سلامت: بسیاری از مردم با سردرگمی در مورد اینکه چرا مهربانی آن ها باعث می‌شود احساس ناکامل بودن و بی کفایتی کنند، به روانشناس بالینی مراجعه می‌کنند. آن ها معمولا می پرسند:

بجای مهربانی در تله مهربانی گیر نکنید ! / اگر زیادی مهربان اید بخوانید!

به گزارش خط سلامت چرا وقتی به کسی کمک می کنم احساس خوبی دارم ولی بلافاصله بعد از آن احساس بدی پیدا می کنم؟

دائماً از این می ترسم که مردم از مهربانی من سوء استفاده کنند.

- وقتی دیگران نسبت به من انتقادی می کنند، بسیار ناراحت می شوم.

اگر سوالاتی از این دست، اغلب به ذهن شما خطور می کند، احتمالا به نظر دیگران بیش از حد اهمیت می دهید و دائماً نیازهای دیگران را به نیازهای خود ارجحیت می دهید.

تله مهربانی

گیر افتادن در تله مهربانی ، پیش از آنکه فکرش را بکنید اتفاق می افتد؛ چراکه برخی از افراد بخاطر فداکاری و مهربانی بیش ازحد، شما را مورد تحسین قرار می دهند. با این حال، افراط در مهربانی و از خودگذشتگی، در بلند مدت، می توانند اثرات منفی برای سلامت روان داشته باشد.

اثرات منفی تله مهربانی

گیر افتادن در تله مهربانی افراطی، اثرت مخربی بر سلامت روان دارد. افراط در مهربانی و ازخودگذشتگی باعث می شود فرد در روابط متقابل از خواسته های خود بگذرد و آن ها را نادیده بگیرد؛ این موارد باعث احساس ضعف و کاهش عزت نفس می شود. یکی از بزرگترین مشکلات افراد بیش از حد مهربان این است که آن ها با این حس که زندگی شان توسط دیگران کنترل می شود، دست و پنجه نرم می کنند؛ نتیجه چنین احساسی کاهش خودمختاری و احساس شایستگی است.

آیا شما واقعا مهربان هستید؟

برای تشخیص اینکه آیا مهربانی شما ناشی از اراده خودتان است یا در تله مهربانی گیر افتاده اید؛ دو راه وجود دارد:

آیا مهربانی وسیله ای برای رسیدن به هدف است؟

مهربانی افراطی و نادیده گرفتن خود در روابط، معمولاً از کمبودهای روانی و عزت نفس پایین نشات می گیرد. برای چنین افرادی برآوردن نیازها و خواسته های دیگران در حقیقت راهی برای افزایش عزت نفس خود است. این روش اغلب نتیجه منفی به همراه دارد؛ چراکه بسیاری از افراد در روابط خود با یک فرد بیش از حد مهربان، معمولا فداکاری آن ها را نادیده می گیرند یا آن را نوعی وظیفه تلقی می کنند؛ این باعث می شود عزت نفس و اعتماد به نفس فرد بیش از پیش کاهش یابد.

آیا مهربانی بازتابی از احساسات واقعی شماست؟

در حالی که نوع دوستی کمک می کند تا با خود و اطرافیانمان روابط صمیمی برقرار کنیم، مهربانی افراطی منجر به قطع ارتباط و حتی دروغگویی می شود. اغلب، افرادی که در تله مهربانی گیر افتاده اند، نیازهای خود را نادیده می گیرند تا خواسته های دیگری را برآورده سازند. این فرآیند به خصوص در روابط نزدیک، منجر به عدم صمیمیت می شود. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان