رد نگاه کودکان از چه چیزی خبر می دهد؟ / این یافته سرنخ هوش را به دست تان می دهد

خط سلامت: تحقیقات نشان می دهد چرا برخی از کودکان ممکن است در یادگیری کلمات کندتر عمل کنند.

رد نگاه کودکان از چه چیزی خبر می دهد؟ / این یافته سرنخ هوش را به دست تان می دهد

به گزارش خط سلامت یک مطالعه جدید بررسی می کند کودکان نوپا هنگام یادگیری کلمات جدید به کجا نگاه می کنند. این نشان می دهد کودکان با واژگان بزرگتر هنگام یادگیری کلمات جدید به سرعت به سمت اشیا نگاه می کردند. در این میان، کودکانی که کلمات کمتری می دانستند، بین اشیا به عقب و جلو نگاه می کردند و زمان بیشتری را می گرفتند.

شناسایی کوکان دچار تاخیر در یادگیری

تیم تحقیقاتی می‌گوید یافته‌های علمی می‌تواند به شناسایی کودکانی که در مراحل اولیه یادگیری زبان دچار تاخیر هستند کمک کند. مهمتر از همه، این بدان معناست که می توان از این کودکان قبل از شروع مدرسه حمایت کرد تا بهترین واژگان خود را بسازند.

مطالعه‌ای که منتشر شد، بررسی می‌کند که کودکان نوپا هنگام یادگیری کلمات جدید به کجا نگاه می‌کنند. این نشان می دهد که کودکان هنگام یادگیری کلمات جدید به سرعت به سمت اشیا نگاه می کردند. در این میان، کودکان با خزانه لغات محدودتر، بین اشیا به عقب و جلو نگاه می کردند و زمان بیشتری را صرف پیدا کردن شی متناسب با واژه می کردند.

تیم تحقیقاتی می‌گوید یافته‌های آنها می‌تواند به شناسایی کودکانی که در مراحل اولیه زبان دچار تاخیر هستند کمک کند.

آشنایی با معنای کلمات

مهم ترین فایده شناسایی زودهنگام کودکانی که در یادگیری زبان دچار تاخیر هستند، این است که می توان از این کودکان قبل از شروع مدرسه حمایت کرد تا بهترین واژگان خود را بسازند.

دکتر لاریسا ساموئلسون گفت: در حدود دو سالگی، کودکان شروع به تصمیم گیری سریع تر در مورد معنای یک کلمه جدید می کنند.

محققان دریافتند کودکانی که در یادگیری زبان مشکل دارند، تفاوت هایی در نحوه یادگیری کلمات جدید و درک معنای این کلمات نشان می دهند.

تفاوت در خزانه واژگانی کودکان

تیم تحقیقاتی بررسی کردند که چگونه 66 کودک 17 تا 31 ماهه کلمات جدید را در یک بازی ساده یاد می گیرند.

آنها اشیای جدید ساخته شده از خاک رس، گچ، فوم، نخ و مش پلاستیکی را به کودکان نوپا نشان دادند. سپس محققان نام اشیاء جدید را به کودکان گفتند و از آنها پرسیدند چه چیزهای دیگری را می توان با این نام نامید.

مهمتر از همه، اعضای تیم تحقیقاتی از جایی که بچه ها در طول کار نگاه می کردند، فیلمبرداری کردند. سپس توانستند فریم به فریم آن را تماشا کنند تا ببینند کودکان نوپا قبل و بعد از ارائه یک شی جدید به کجا نگاه می کنند.

دکتر ساموئلسون گفت: وقتی بزرگسالان و کودکان کلمه ای را که می دانند می شنوند، به چیزهایی نگاه می کنند که با کلماتی که می شنوند مطابقت دارد. ما می خواستیم ببینیم که بسته به تعداد کلمات، آیا این متفاوت است یا خیر. محققان همچنین از والدین پرسیدند که فرزندانشان چند کلمه می توانند بگویند.

دکتر ساموئلسون گفت: کودکانی که می توانند کلمات بیشتری بیان کنند، به سرعت به سمت اشیایی نگاه می کنند که شکل یک شیء نامگذاری شده را دارند. کودکانی که کلمات کمتری می دانستند بین اشیاء به عقب و جلو نگاه می کردند و زمان بیشتری می گرفتند.

تحقیقات دیگر نشان داده است کودکان مبتلا به اختلال زبان رشدی، هنگام یادگیری کلمات جدید به موارد مشابه کودکان با رشد زبانی معمولی توجه نمی کنند.

در حال حاضر نمی توان کودکان را تا سه یا چهار سالگی مبتلا به اختلال زبان رشدی تشخیص داد. اما این یافته می تواند به تعیین اینکه کدام کودکان در معرض خطر تاخیر یادگیری زبان در مراحل اولیه هستند کمک کند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان