آخرین تکنیک گم نشدن در مارپیچ افکار منفی / این تکنیک بی نظیر است

خط سلامت: تصویرسازی ذهنی راهی مفید برای منحرف کردن نوجوانان از الگوهای افکار منفی است.

آخرین تکنیک گم نشدن در مارپیچ افکار منفی / این تکنیک بی نظیر است

به گزارش خط سلامت برای نوجوانانی که ممکن است در مارپیچ افکار منفی گیر کنند، تمرکز مجدد روی تصویرسازی ذهنی، حواس پرتی موثرتری نسبت به افکار کلامی است.

مطالعه اخیر دانشگاه ایالتی اورگان نشان داد برای نوجوانانی که ممکن است در مارپیچ افکار منفی گیر کنند، تمرکز مجدد روی تصاویر ذهنی حواس پرتی موثرتری نسبت به افکار کلامی است.

فکر کردن به چیزهای منفی

هانا لارنس، استادیار روان‌شناسی در کالج هنرهای لیبرال، گفت: حواس‌پرتی کوتاه‌مدت می‌تواند مارپیچ فکر را از بین ببرد که فضا را برای آن فرد ایجاد می‌کند تا از یک درمانگر، دوست یا والدین کمک بگیرد.

لارنس گفت: وقتی در فکر کردن به چیزهای منفی که در گذشته رخ داده گیر می‌کنیم، باعث می‌شود که احساس بدتری داشته باشیم و در تنظیم احساسات و تنظیم بدن‌مان مشکلات بیشتری ایجاد کنیم. ما می‌خواهیم افراد را به استراتژی‌ها یا مهارت‌های جامع‌تری متصل کنیم که می‌تواند ما را از آن الگوهای فکری رها کند.

این چیزهای منفی قرار است برای همه ما اتفاق بیفتد، بنابراین با دانستن اینکه چه ابزارهایی را باید در جعبه ابزار خود قرار دهیم تا بتوانیم برای کمک به کاهش واکنش های احساسی خود در لحظه بیرون بیاوریم، فقط کافی است از آن حلقه ها خارج شویم و به ما کمک می کند که گیر نکنیم.

کدام شکل از نشخوار فکری منفی آسیب بیشتر می زند؟

این مطالعه که در مجله اختلالات عاطفی منتشر شد، با هدف تعیین این که کدام شکل از نشخوار فکری منفی - اعم از افکار کلامی یا افکار مبتنی بر تصویر - باعث کاهش بیشتر عاطفه یا خلق و خوی شرکت کنندگان نوجوان می شود. و همچنین کدام شکل از فکر در منحرف کردن حواس آنها و کمک به آنها برای خروج از آن خلق و خوی منفی مؤثرتر بود.

145 شرکت کننده 13 تا 17 ساله از منطقه روستایی نیوانگلند که لارنس مطالعه تحقیقاتی را در آنجا انجام داد، استخدام شدند. این گروه عمدتا سفیدپوست و 62 درصد زن بودند. شرکت کنندگان همچنین یک پرسشنامه افسردگی را پر کردند که نشان داد حدود 39 درصد از گروه علائم بالینی افزایش یافته افسردگی را تجربه کردند.

محققان با القای روحیه منفی در شرکت کنندگان نوجوان، با استفاده از یک بازی آنلاین که برای ایجاد احساس طرد شدن طراحی شده بود، شروع کردند.

سپس شرکت‌کنندگان به گروه‌هایی تقسیم و تشویق شدند با افکار کلامی یا تصورات ذهنی حواس خود را پرت کنند. در گروه نشخوار فکری، به شرکت‌کنندگان پیام‌هایی مانند «تصور کنید چه کسی فکر می‌کنید باید باشید» به شرکت‌کنندگان داده شد. در گروه حواس‌پرتی، اعلان‌هایی مانند «درباره فهرست خواربارتان فکر کنید» قرار بود حواس آنها را از تأثیر منفی‌ منحرف کند.

تشویق افکار کلامی

برای تشویق افکار کلامی، محققان از شرکت کنندگان خواستند تا با استفاده از کلمات خاص جملاتی را در ذهن خود بیاورند که یک لیمو را توصیف می کند. برای تشویق تصویرسازی ذهنی، آنها از شرکت کنندگان خواستند تصور کنند که یک لیمو در شرایط مختلف چگونه است.

محققان از حسگرهای غیرتهاجمی برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب و پاسخ رسانایی پوست به عنوان راهی برای اندازه‌گیری پاسخ‌های فیزیولوژیکی به درخواست‌های مختلف استفاده کردند. آنها همچنین به شرکت کنندگان دستور دادند تا عاطفه فعلی خود را در چهار نقطه مختلف در طول مطالعه ارزیابی کنند.

در حالی که تفاوت معناداری در پاسخ نوجوانان بین دو نوع نشخوار وجود نداشت هم افکار کلامی و هم تصورات ذهنی تأثیر مشابهی بر خلق و خو آنها داشتند. محققان دریافتند تصویرسازی ذهنی به‌عنوان حواس‌پرتی مؤثرتر از افکار کلامی است.

تاثیر تصویرسازی ذهنی

لارنس گفت: استفاده از تصویرسازی ذهنی کمک می کند تا عاطفه خود را بهبود بخشیم سیستم عصبی خود را تنظیم کنیم. این واقعیت که ما نتیجه قابل توجهی برای نشخوار فکری در تصاویر در مقابل تفکر کلامی نداشتیم، به ما می گوید واقعاً مهم نیست که آن شناخت های منفی چه شکلی داشته باشند. بخشی که واقعاً مشکل ساز است گیر کردن است و فرد بارها و بارها در مورد چیزهای غم انگیز یا اضطراب آور که اتفاق افتاده فکر می کند.

چرا تصویرسازی ذهنی تا این حد مؤثر است؟

محققان می گویند تصویرسازی بسیار عمیق تر بوده و به تلاش بیشتری نیاز دارد، بنابراین پاسخ احساسی قوی‌تر و حواس‌پرتی بزرگ‌تری ایجاد می‌کند. لارنس گفت همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه تصور تصاویر ذهنی همان قسمتی از مغز را روشن می کند که دیدن و تجربه آن چیزها در زندگی واقعی است.

تفاوت نشخوار فکری نوجوانان با بزرگسالان

لارنس دریافته است برخی از بزرگسالان فقط به یک شکل نشخوار می کنند، در حالی که اکثر نوجوانان گزارش می دهند که هم در افکار کلامی و هم در تصویرسازی ذهنی نشخوار می کنند. او گفت یکی از احتمالات این است که این الگوهای فکری به عادت های خودتقویت کننده تبدیل شوند و تصاویر منفی یا پیام های شفاهی با گذشت زمان بیشتر ریشه دوانده شوند.

لارنس گفت: اگر بتوانیم این فرآیندها را درمراحل اولیه رشد قطع کنیم، شاید بتوانیم به این نوجوانان کمک کنیم تا به بزرگسالی برسند و در این الگوهای تفکر منفی گیر نکنند. همه نشخوار فکری می کنیم. مهم این است که چقدر این کار را انجام می دهیم. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان