فوت و فن روانشناسان برای تربیت پسران

خط سلامت: مادر شدن یکی از علایق هر زنی است اما به دلیل مسئولیتی که ایجاد می کند همواره یک سوال بزرگ را در خود به همراه دارد و آن این است که چه کار کنم که مادر خوبی باشم؟

فوت و فن روانشناسان برای تربیت پسران

به گزارش خط سلامت تفاوت در تربیت فرزندان دختر و پسر هم یکی از موضوعات مهمی است که اغلب باعث می شود این سوال پر رنگ تر شود. روانشناسان معتقدند شیوه تربیت فرزند دختر با پسر متفاوت است.چالش های تربیتی پسران اگر شناخته شود نگرانی ها کاهش پیدا می کند.

برخورد مادر با پسر

ارتباط سالم بین مادر و فرزند از آن جهت اهمیت دارد که اساس تمام روابط بعدی را در زندگی فرد تشکیل می دهد. زیرا ارتباط با مادر، مفهوم دلبستگی را شکل می دهد.

همانند سازی با مادر

فرزندان اغلب، رفتار مهربانانه و صمیمانه را از طریق همانند سازی با مادر خود یاد می گیرند. پسران در کنار ویژگی های مردانه نظیر قدرت طلبی، برای آن که بتوانند در آینده ارتباط مثبتی با دیگران برقرار کنند؛ نیاز دارند تا یکسری ویژگی ها و مهارت های زنانه را نیز تمرین کنند. در این زمینه مادران اصلی ترین الگوی فرزند خود هستند و با ارتباط ی که مادران با فرزند پسر خود شکل می دهند، در حقیقت به او کمک می کنند که در آینده ارتباط بهتر و سالم تری را با همسر خود شکل دهد.

مسئولیت پذیری

برخی از مادران به خاطر عشق و محبت زیادی که به فرزند خود دارند، هر زمانی که او مرتکب اشتباهی می شود، آن ها را نادیده می گیرند. این نادیده گرفتن و عدم برخورد مناسب زمینه سازِ رفتارهای مخربی نظیر بی مسئولیتی می شود. در حقیقت یکی از علل بی مسئولیتی در مردان تربیت نادرست در دوره کودکی و نوجوانی است.

برای آنکه مسئولیت پذیری را در فرزند خود ایجاد کنید از همان ابتدا زمانی که فرزندتان رفتار اشتباهی انجام می دهد به او فرصت دهید تا عواقب کارهایش را ببیند و مسئولیت آن ها را بپذیرد. البته این رفتار باید به دور از تحقیر و سرزنش باشد، اما فراموش نکنید برای تنبیه کودک از روش های سالم استفاده نمایید.

آموزش مهارت های زندگی

مردان در اجتماع با فشارها و استرس های مختلفی مواجه می شوند. استرس های شغلی، مالی و مسائل مربوط به اداره خانواده از جمله مهم ترین این استرس ها هستند. آن ها برای آن که بتوانند در برابر عوارض استرس و فشار عصبی از خود محافظت کنند؛ باید با مهارت های زندگی و سازگاری آشنا باشند. این مهارت ها معمولا از دوران ابتدایی زندگی شکل می گیرند و به مرور زمان تقویت می شوند. مادران در پرورش مهارت های زندگی و مهارت های سازگاری در فرزندان خود نقش بسزایی دارند. برخی از مادران از سر عشق و دلسوزی هنگامی که فرزندشان با شرایط سختی مواجه می شوند به جای آن که به او بیاموزند چگونه در برابر مشکلات ایستادگی کند، خودشان مسئولیت کارها را به عهده می گیرند تا فرزندشان متحمل سختی نشود. این رفتار در دراز مدت آسیب زیادی می زند. چرا که شما آمادگی لازم برای برخورد با سختی ها را در او ایجاد نکرده اید. در نتیجه زمانی که فرزندتان با استرس های شدیدتری در آینده مواجه می شود مهارت حل مساله را نخواهد داشت. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان