3 تاثیر منفی فیلترهای زیبایی

خط سلامت: امروزه، انگیزه های اجتماعی و فرهنگی زیادی برای انسان ها وجود دارد تا هرچه بیشتر تلاش کنند، از نظر ظاهری زیبا به نظر برسند.

3 تاثیر منفی فیلترهای زیبایی

به گزارش خط سلامت بسیاری از افراد تلاش می کنند، خود را در بهترین حالت ممکن، به خصوص در فضای مجازی، نشان دهند، با این حال تحقیقات فزاینده ای نشان می دهد که فیلترهای زیبایی دیجیتال تأثیر منفی بر سلامت روان دارند.

بازار داغ فیلترهای زیبایی

فیلترهای زیبایی ابزارهای خاص ویرایش عکس هستند که از هوش مصنوعی برای تغییر ویژگی های چهره در عکس ها و ویدیوها استفاده می کنند. امروز استفاده از فیلتر های زیبایی بسیار رایج شده است، به گونه ای که بیش از 600 میلیون نفر از انواع فیلترها در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

چرا فیلتر‌های زیبایی مورد توجه قرار گرفته اند؟

مطالعات مختلف نشان داده است، اغلب افراد از فیلترهای زیبایی جهت عکس برداری و فیلمبرداری استفاده می کنند. در یک مطالعه با هدف شناسایی علت استفاده از فیلتر های زیبایی ۹۴ درصد از شرکت کنندگان، گزارش کردند به لحاظ ذهنی، فشار زیادی را برای زیبا به نظر رسیدن متحمل می شوند و این فیلترها که آن ها را ایده آل نشان می دهد، موقتا این فشار ذهنی را کم می کند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد افراد جوان با اعتماد به نفس پایین و تصور منفی از بدن خود از فیلترهای زیبایی استفاده می کنند که می تواند این باور منفی را تقویت کند که ظاهر آنها به اندازه کافی خوب نیست.

فیلتر های زیبایی و سلامت روان

در آزمایشی که برای بررسی رابطه بین استفاده از فیلتر های زیبایی و نارضایتی از بدن و چهره طراحی شده بود، محققان از 130 زن با میانگین سن 20 سال، خواستند تصاویر زنانی با ظاهر ایده آل ​​را به عنوان راهی برای ایجاد نارضایتی از ظاهر خود مشاهده کنند. سپس از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا از خود عکس بگیرند و ده دقیقه فرصت داده شد تا عکس را ویرایش کنند. آنها همچنین، پرسشنامه هایی را در مورد خلق و خو، نارضایتی از بدن و نارضایتی از چهره در ابتدا، پس از مشاهده تصاویر زنان ایده آل و پس از ویرایش عکس خود تکمیل کردند.

نتایج نشان داد مشاهده تصاویر با ظاهر ایده آل باعث افزایش نگرش منفی و نارضایتی از بدن و چهره می شود، به علاوه ویرایش عکس باعث افزایش روحیه منفی و نارضایتی از چهره می شود. بنابراین، به نظر می رسد صرف زمان برای ویرایش تصویر و استفاده از فیلتر های زیبایی ، اغلب یک عمل مضر برای سلامت روان زنان جوان است.

زنان جوان در این پژوهش نه تنها ظاهر خود را با تصاویر بی نقص افراد مشهور مقایسه می کردند، بلکه در مورد عکس‌ها ی فیلتر شده خود نیز قضاوت می کردند؛ این مقایسه مداوم، منشأ رنج بزرگی است که عزت نفس فرد را از بین می برد.

فیلتر های زیبایی و اختلال بدشکلی بدن

استفاده از فیلترهای زیبایی و مقایسه اجتماعی، باعث شود افراد برای استانداردهای زیبایی غیرواقعی تلاش کنند. در نتیجه، فرد ممکن است بین ظاهر خود و تصاویر فیلتر شده ای که با دیگران به اشتراک می گذارد، قطع ارتباط داشته باشد به گونه ای که دیگر نتواند چهره واقعی خود را بپذیرد. این فرایند حتی ممکن است به بیماری های روانی مانند اختلال بدشکلی بدن منجر شود.

مقابله با تاثیرات منفی فیلترهای زیبایی

با آگاهی بیشتر از تاثیر منفی فیلترهای زیبایی و مقایسه اجتماعی به برداشتی که فرد از ظاهر خود دارد، استفاده از فیلترهای زیبایی را محدود کنید و سعی کنید چهره و اندام واقعی خود را بپذیرید.

به یاد داشته باشید ظاهر فیزیکی، تنها یک قسمت از هویت شماست و توجه صرف به آن، توان شما را برای تقویت ابعاد دیگر وجودتان کاهش می دهد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان