مغزتان را فریب دهید. این یکبار به نفع تان است!

خط سلامت: چگونه مغز خود را فریب دهیم تا سبزیجات را دوست داشته باشد.

مغزتان را فریب دهید. این یکبار به نفع تان است!

به گزارش خط سلامت چند ترفند روانشناختی ساده می تواند کمک کند تا محصولات سالم تری مصرف کنید. همچنین، دریابید که چرا والدین هرگز نباید سبزیجات را در غذای کودکان پنهان کنند.

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ، حدود 90 درصد از بزرگسالان آمریکایی 2 تا 3 فنجان سبزیجات توصیه شده در روز را نمی‌خورند. بسته به سن، کودکان باید 1 تا 3 فنجان سبزیجات در روز مصرف کنند ، اما اکثر آنها به اندازه کافی دریافت نمی کنند.

سبزیجات تازه مقرون به صرفه نیستند

سینتیا استد ، متخصص تغذیه کل نگر در بولدر، کلرادو، که در روابط غذایی و روانشناسی تغذیه تخصص دارد، عدم وجود سبزیجات در بسیاری از رژیم های غذایی را به دسترسی به محصولات و برنامه های شلوغی نسبت می دهد افراد را از خوردن سالم تر جلوگیری می کند.

اجتناب از سبزیجات ژنتیکی یا روانی است؟

پترسون به هاف پست گفت ژنتیک می تواند از پیش تعیین کننده عدم علاقه به سبزیجات باشد. افراد دارای ژن های فوق العاده ، که تخمین زده می شود حدود 25 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند ، جوانه های چشایی بیشتری دارند و حس چشایی قوی تری را تجربه می کنند بنابراین از سبزیجات ی مانند اسفناج، کلم بروکلی و کلم بروکسل بیزار هستند.

او گفت عوامل روانی بر علاقه و عدم علاقه به غذا تأثیر می گذارد به عنوان مثال اگر فردی در کودکی مجبور به خوردن کلم بروکلی شده باشد، ممکن است ارتباط منفی یا آسیب زا با غذا داشته باشد و در بزرگسالی آن را نخورد. اگرچه این واکنش ها ناخودآگاه هستند، اما غذاها می توانند احساسات منفی را تحریک کنند.

مغز می تواند با خوردن سبزیجات بیشتر سازگار شود

پترسون گفت: ممکن است همه سبزیجات را دوست نداشته باشید، اما می توانید خود را برای خوردن بیشتر آموزش دهید. فقط تمایل به ایجاد تغییرات در سبک زندگی و اتخاذ عادات جدید لازم است.

وی گفت مثبت اندیشی در مورد گنجاندن سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی می تواند به فریب مغز کمک کند تا تمایل بیشتری به خوردن داشته باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد افراد بیشتری سبزیجات مصرف می‌کردند، زمانی که برچسب‌های هیجان‌انگیزتر و لذت‌بخش‌تری به آن‌ها زده شد که به سلامت اشاره نمی‌کردند. در این مطالعه، زمانی که لوبیا سبز به عنوان "لوبیا سبز شیرین و ترد" توصیف شد، 25 درصد افراد بیشتری مصرف آن را انتخاب کردند.

تحقیقات نشان می‌دهد اگر غذاهایی مانند سبزیجات احساس خوبی ایجاد کنند یا در نتیجه خوردن آنها شاهد نوعی بهبود سلامت باشید، ممکن است علاقه بیشتری به خوردن غذاهایی مانند سبزیجات داشته باشید.

پترسون پیشنهاد می‌کند از انواع سبزیجات استفاده کنید و دستور العمل‌ها، طعم‌ها و روش‌های مختلف تهیه آنها را آزمایش کنید.

تابیتا پراتر، متخصص تغذیه بالینی در بیمارستان کودکان آرکانزاس گفت : رفتارهای سبزیجات خوردن بزرگسالان نقش کلیدی در مصرف سبزیجات کودکان دارد.

پنهان کردن گل کلم در پنیر برای کودک تنها می‌تواند باعث بدتر شدن علاقه او به سبزیجات شود و باعث شود اعتمادشان را به والدین خود از دست بدهند.

تحقیقات نشان می دهد قرار گرفتن مکرر در معرض سبزیجات باعث افزایش مصرف می شود. پراتر از والدین می‌خواهد که دائماً سبزیجات را به کودکان خود عرضه کنند و آنها را به روش‌های جدید و متفاوت برای ایجاد هیجان آماده کنند، اما هرگز بچه‌ها را مجبور به خوردن چیزی که نمی‌خواهند بخورند نکنند.

او گفت: به عنوان والدین، ما نبردهای مان را انتخاب می کنیم، اما اگر مدام تسلیم می‌شوید و فقط به کودک تان اجازه می‌دهید کلوچه، کراکر و همه این غذاهای پرانرژی و فاقد مواد مغذی بخورد، این چیزی است که او به آن عادت خواهد کرد.

او گفت داشتن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر - و غذاهای ناسالم کمتر - به والدین کمک می‌کند در برخی از این نبردها پیروز شوند.

ممکن است والدین همیشه غذاهای سالم را دوست نداشته باشند، اما ابراز بیزاری از سبزیجات یا هرغذای دیگری نادرست است. پراتر گفت بچه ها این نظرات را درونی می کنند و رفتارهای مشابهی خواهند داشت تا برخی از غذاها را خوب یا بد ببینند.

وعده های غذایی منظم خانوادگی به والدین این فرصت را می دهد تا کودکان را در معرض غذاهای جدید قرار دهند و عادات غذایی سالم خود را الگوبرداری کنند. تحقیقات نشان می‌دهد وقتی خانواده‌ها اغلب با هم غذا می‌خورند، وعده‌های غذایی با کیفیت‌تر و میوه‌ها و سبزیجات بیشتر است. مشارکت دادن بچه ها در خرید و تهیه غذا باعث افزایش پذیرش غذا و افزایش مصرف سبزیجات می شود.

تند خوردن در بین بچه ها رایج است و بسیاری از آنها بیشتر از آن رشد می کنند. پراتر گفت: ممکن است والدین وسوسه شوند که سبزیجات را در ظرف هایی که کودک دوست دارد پنهان کنند تا مطمئن شوند که کودک مواد مغذی را دریافت می کند، اما می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

او توضیح داد: آنها ممکن است اعتمادشان را از دست بدهند و بعد نخواهند چیزی را امتحان کنند.

به گفته پراتر، به طور کلی، اگر فرزندان سبزیجات نمی‌خورند، والدین نباید بیش از حد به این موضوع عکس العمل نشان دهند، مگر اینکه رشد یا سلامت کودک تحت تأثیر قرار گیرد در این شرایط والدین باید با یک متخصص اطفال صحبت کنند.

او گفت: فکر می کنم بزرگترین چیز صبر و ادامه تلاش و پشتکار است. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان