با این دو کار اضطراب را بدتر می کنید!

خط سلامت: بسیاری از افراد مضطرب آگاه نیستند، چگونه به اضطراب خود پاسخ می دهند. خود قضاوتی و سرزنش خود اوضاع را بدتر می کند؛ به گونه ای که باعث افزایش اضطراب و کاهش کارایی می شود.

با این دو کار اضطراب را بدتر می کنید!

به گزارش خط سلامت هنگام تجربه اضطراب ، خود قضاوتی و خودسرزنش گری، از اقدام معنادابرای مدیریت موقعیت جلوگیری می‌کند. در برابر این راه های مضر که تنها منجر به افزایش اضطراب می شود، برخی راه های سازنده و مفید وجود دارد که به فرد در مدیریت اضطراب کمک می کند.

اولین قدم برای درمان اضطراب

کنجکاوی دلسوزانه، ابزاری مؤثر و سازنده برای مقابله با اضطراب است. زمانی که افراد، برای درمان سطح بالای اضطراب خود به روان شناس بالینی مراجعه می کنند اغلب، راه های زیادی را برای رفع اضطراب خود امتحان کرده اند؛ آنها اضطراب را نادیده گرفته اند، با برخی فعالیت ها نظیر ورزش سعی کرده اند آن را تعدیل کنند و حتی خود را سرزنش و شرمنده کرده اند اما نه تنها اضطراب ادامه یافته است، بلکه با ایجاد رابطه خصمانه با اضطراب احساس بدتری ایجاد شده است؛ چنین افرادی خود را به دلیل ناتوانی در کنترل افکار قضاوت می کنند. هرچه بیشتر قضاوت کنند، اضطرابشان بیشتر می شود و احساسشان نسبت به خودشان بدتر می شود. بنابراین تغییر رابطه با اضطراب اولین گام درمانی است. با کنجکاوی دلسوزانه شما می توانید رابطه ای آگاهانه همراه با شفقت نسبت به وضعیت اضطراب خود داشته باشید.

اضطراب آمیخته با قضاوت

فردی را تصور کنید که موج فلج کننده ای از اضطراب را احساس می کند و به تدریج تپش قلب او افزایش می یابد و سردرد می گیرد. اگر این فرد با قضاوت به اضطراب خود نزدیک شود ممکن است چیزهایی به خود بگوید: چرا من نمی توانم خوب باشم؟ و چرا نمی توانم این اضطراب را مدیریت کنم؟ یا زندگی من آنقدر خوب است که حق ندارم چنین احساسی داشته باشم. این اظهارات فرد مضطرب را سرزنش و شرمنده می کند. قضاوت به اضطراب می افزاید و نمی تواند به آن رسیدگی کند.

اضطراب همراه با کنجکاوی دلسوزانه

اگر فرد دچار اضطراب ، با کنجکاوی دلسوزانه با اضطراب خود روبرو می شود ممکن است، بگوید: من اضطراب را در قسمت هایی از بدنم احساس می کنم و کم کم سردرد من شروع می شود خب در حال حاضر به چه چیزی نیاز دارم؟ شاید من نیاز به پیاده روی داشته باشم یا لازم باشد به یک دوست زنگ بزنم.

این گونه، فرد مضطرب به آرامی به خود نزدیک می‌شود، به‌جای اینکه با خجالت و خشم به اضطراب دامن بزند. توجه کنید که در کنجکاوی دلسوزانه، فرد چقدر مهربان‌تر و ملایم‌تر به نظر می‌رسد. مثل این است که یک دوست سعی می کند بفهمد چه خبر است. کنجکاوی دلسوزانه به جای اینکه به سروصدای ذهنی و احساسی اضافه کند، ظرفیت روانی فرد را افزایش می دهد.

کنجکاوی دلسوزانه نه تنها مانع از ترکیب اضطراب با احساس شکست می شود، بلکه زمینه را برای پرداختن به افکار اضطرابی فراهم می کند. غرق نشدن در خشم و شرم به فرد امکان می دهد آنچه را که در حال وقوع است شناسایی کند، در مورد عوامل اضطراب زا فکر کند و نیازهای خود را بررسی کند. با گذشت زمان، افراد می‌توانند رابطه ملایم‌تری با خود ایجاد کنند و سفری بسیار کم‌ هزینه برای مقابله با اضطراب تجربه کنند. آنها می توانند اضطراب را واضح تر ببینند، مهارت های مقابله ای جدید را بیاموزید و در نهایت اضطراب را مدیریت کنند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان