یک شیوه بی نظیر جا گذاشتن استرس/ این شیوه طلایی را از دست ندهید

خط سلامت: حمایت دیگران در مواقع استرس زا می تواند تأثیر خطر افسردگی ژنتیکی را کاهش دهد.

یک شیوه بی نظیر جا گذاشتن استرس/ این شیوه طلایی را از دست ندهید

به گزارش خط سلامت حمایت اجتماعی در زمان های استرس زا به کاهش خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که دارای استعداد ژنتیکی هستند کمک می کند.

دستیابی به حمایت از یک فرد زمانی که تحت استرس است همیشه ایده خوبی است. اما یک مطالعه جدید نشان می دهد حمایت می تواند به ویژه برای افرادی که ساختار ژنتیکی آنها را در معرض ابتلا به افسردگی قرار می دهد بسیار مهم باشد.

استرس ، حمایت اجتماعی

این مطالعه با استفاده از داده‌های دو گروه بسیار متفاوت از افراد تحت استرس ، اهمیت حمایت اجتماعی را در کاهش خطر ابتلا به علائم افسردگی به طور کلی نشان می‌دهد.

در مقایسه با افرادی که در این مطالعه دارای نمرات خطر چند ژنی افسردگی پایینی بودند، پزشکان و زنان بیوه با نمرات خطر بالاتر، پس از از دست دادن حمایت اجتماعی، میزان افسردگی بیشتری داشتند، اما همچنین در هنگام دریافت حمایت اجتماعی در زمان‌های پر استرس، میزان افسردگی شان کمترمی شد.

این مطالعه که توسط دانشگاه میشیگان منتشر شد، نشان می‌دهد می‌توان اقدامات بیشتری را برای هدف قرار دادن حمایت اجتماعی انجام داد.

ژن ها، استرس و ارتباط اجتماعی

جنیفر کلیری، ام اس، دکترای روانشناسی، گفت: داده های ما تنوع گسترده ای را در سطح حمایت اجتماعی افراد در زمان های استرس زا و چگونگی تغییر آن در طول زمان نشان می دهد.

ما امیدواریم این یافته ها، که شامل امتیازات خطر ژنتیکی و همچنین معیارهای حمایت اجتماعی و علائم افسردگی است، تعاملات ژن - محیط و به ویژه اهمیت ارتباط اجتماعی در خطر افسردگی را روشن کند.

سن، که استاد روانپزشکی و علوم اعصاب است، می افزاید حتی تحقیقات ژنتیکی تنوع DNA مربوط به آسیب پذیری افسردگی را بیشتر نشان می دهد، یادگیری اینکه چگونه این تنوع منجر به افسردگی می شود بسیار مهم است.

او گفت: درک بیشتر پروفایل های ژنتیکی مختلف مرتبط با حساسیت به از دست دادن حمایت اجتماعی، خواب ناکافی، استرس کاری بیش از حد و سایر عوامل خطر می تواند به ما کمک کند تا راهنمایی شخصی برای پیشگیری از افسردگی ایجاد کنیم.

یافته‌ها تأیید می‌کنند ارتباطات اجتماعی، حمایت اجتماعی و حساسیت فردی به محیط اجتماعی به عنوان عواملی در بهزیستی و پیشگیری از افسردگی مهم هستند.

جمعیت های مختلف، الگوهای مشابه

مطالعه جدید از داده‌های دو مطالعه بلندمدت استفاده کرد که هر دو داده‌های ژنتیکی، خلقی، محیطی و سایر داده‌های جمعیت افراد شرکت‌کننده را جمع‌آوری می‌کنند.

یک اثر متقاطع

افرادی که دارای همان سطح بالای خطر ژنتیکی بودند که از حمایت اجتماعی برخوردار بودند، علائم افسردگی بسیار کمتری داشتند. در واقع، بدون توجه به حمایت اجتماعی آنها، حتی از همسالان آنها با خطر ژنتیکی پایین کمتر بود. محققان این را "اثر متقاطع" می نامند.

زنان بیوه با خطر ژنتیکی بالا برای افسردگی که از حمایت اجتماعی برخوردار بودند، نسبت به همسالان خود با خطر ژنتیکی مشابه که پس از از دست دادن همسر، حمایت اجتماعی را از دست دادند، افزایش بسیار کمتری در علائم افسردگی نشان دادند اما بیشترین تأثیر در افرادی مشاهده شد که بیشترین تنوع ژنتیکی را داشتند که خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می داد.

در این میان، کلیری و سن می گویند، پیام برای هر کسی که در شرایط استرس زا قرار می گیرد، یا تماشای یک دوست یا خویشاوند در شرایط استرس زا، این است که ارتباط اجتماعی را حفظ یا تقویت کند.

آنها خاطرنشان می کنند انجام این کار می تواند هم برای فرد تحت استرس و هم برای شخصی که با آنها تماس می گیرد، فوایدی داشته باشد.

کاهش سطح استرس مداومی که فرد با آن مواجه است، خواه در محل کار، مدرسه، پس از فقدان شخصی یا در موقعیت‌های خانوادگی، می‌تواند حیاتی باشد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان